شناسهٔ خبر: 66998898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

برای نخستین بار یک زن رئیس جمهور مکزیک شد/کلودیا شین باوم کیست؟

کمیته انتخابات مکزیک امروز دوشنبه بر اساس نتایج آرای انتخاباتی پیروزی «کلودیا شین باوم» در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن مکزیک را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، «کلودیا شین‌باوم» به عنوان نخستین رئیس‌جمهور  زن در تاریخ مکزیک در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

کمیته انتخابات مکزیک امروز دوشنبه بر اساس نتایج آرای انتخاباتی پیروزی «کلودیا شین باوم» در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب وی به عنوان نخستین رئیس جمهور زن مکزیک را اعلام کرد.

رویترز در این گزارش، پیروزی یک زن در انتخابات ریاست جهوری مکزیک را یک گام بزرگ توصیف کرده است. به ویژه اینکه این رخداد در کشوری اتفاق افتاد که به فرهنگ ماچو، به مفهوم مردانگی خودستایانه، معروف است.

شین باوم محقق حوزه آب و هوا که بر مبنای برآوردهای اولیه مقام‌های انتخاباتی مکزیک حدود ۵۸ تا ۶۰ درصد آرا را به دست آورده که بالاترین درصد آرا در تاریخ دموکراتیک مکزیک است.

 اگرچه انتظار می‌رفت کلودیا شین‌باوم در مبارزات انتخاباتی پیروز شود، اختلاف زیاد او با رقیب در آرا برای تحلیل‌گران تعجب‌آور بود.

رای‌دهندگان به سی ان‌ان گفتند: یک رئیس‌جمهور زن به تغییر تصویر مکزیک از یک کشور «ماچو» کمک می‌کند، جایی که فرهنگ مردسالار مانع پیشرفت زنان می‌شود.

مکزیک در واقع قوانین خود را تغییر داده است تا احزاب را تشویق کند یا وادارد تا نامزدهای زن بیشتری معرفی کنند، بنابراین تقسیم قدرت بین زنان و مردان در کنگره و فرمانداری ها به شکل مساوی دیده می‌شود.

پیش از این گزارش ها حکایت از آن داشت که نتایج اولیه رسمی نشان می دهد که شین‌باوم در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک پیروز خواهد شد.

بر اساس نتایج اولیه گزارش شده توسط موسسه ملی انتخابات مکزیک (INE) پیش‌بینی می‌شود که کلودیا شین‌باوم در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک پیروز شود و اولین زنی باشد که دولت این کشور را رهبری می‌کند.

شین‌باوم، نامزد حزب حاکم مکزیک، «مورنا»، بر اساس شمارش سریع موسسه ملی انتخابات مکزیک، بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا را به دست آورد و کاندیدای ائتلاف احزاب مخالفان، خوچیتل گالوز، با ۲۶.۶ تا ۲۸.۶ درصد آرا از شین‌باوم عقب افتاد.

کاندیدای جنبش شهروندی خورخه آلبارس ماینس با ۹.۹ تا ۱۰.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت.

دادگاه انتخابات باید انتخابات ریاست جمهوری را تایید کند و اگر چنین شود، شین‌باوم ریاست جمهوری خود را از اول اکتبر آغاز خواهد کرد.

شین‌باوم دارای مدرک فیزیک و فوق لیسانس و دکترا در مهندسی انرژی است و برای حرفه دانشگاهی خود جوایز متعددی دریافت کرده است.

او در سال ۱۹۶۲ در مکزیکوسیتی به دنیا آمد و دو فرزند و یک نوه دارد. شریک زندگی او، خسوس ماریا تاریبا در حال حاضر یک متخصص ریسک مالی در بانک مکزیک است.

شین‌باوم در سال ۲۰۱۸ عنوان اولین زن رئیس دولت مکزیکوسیتی را به دست آورد. تلاش او برای حضور در دستگاه سیاسی مکزیک از سال ۲۰۰۰ آغاز شد، او تا سال ۲۰۰۶ به عنوان وزیر محیط زیست منطقه فدرال تحت مدیریت آندرس لوپز اوبرادور فعالیت می‌کرد.

 

 

کلودیا شین‌باوم کیست؟

 

نزدیک به ۱۰۰ میلیون نفر روز یکشنبه در حالی در بزرگترین کشور اسپانیایی زبان جهان به پای صندوق‌های رای رفتند که به گفته سازمان ملل متحد، روزانه ۹ تا ۱۰ زن در آن قربانی قتل و خشونت‌های مرگبار می‌شوند.

نخستین شعب اخذ رای راس ساعت ۸ صبح یکشنبه به وقت محلی برابر با ۱۶ بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی در یوکاتان واقع در شرق کشور گشوده  شدند و سپس یک ساعت بعد شعب واقع در مرکز مکزیک به روی رای دهندگان باز شدند.

شین باوم که از متحدان رئیس جمهوری چپ‌گرای فعلی مکزیک و عضو حزب حاکم «جنبش بازسازی ملی» موسوم به مورنا است بخت اصلی پیروزی در این انتخابات به حساب می‌آمد.

وی که پیش‌تر در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ سمت شهردار مکزیکوسیتی را برعهده داشت طی سه ماه کارزار انتخاباتی، همواره در نظرسنجی‌ها با میانگین ۱۷ امتیاز از رقیب نزدیک خود خانم سوچیل گالوِز، نماینده جناح راست میانه که تحت حمایت ائتلافی از سه حزب سیاسی در این کشور قرار دارد، جلوتر بوده است.

علاوه بر این دو، خورخه ماینز ۳۸ ساله، نماینده حزب اقلیت موسوم به «جنبش شهروندی» قرار دارد که قرار بود با دو نامزد پیشتاز رقابت کند.

زمان زنان فرا رسیده است

کلاودیا شین باوم ۶۱ ساله با بهره‌بردن از حمایت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ۷۰ ساله، رئیس جمهور مستعفی و محبوب فعلی این کشور جایگاه خود را تقویت کرده و به هوادارانش گفته «ما تاریخ‌ساز خواهیم شد.»

او خطاب به زنان مکزیکی که یک صدا جامعه مردسالار حاکم بر کشورشان را محکوم می‌کنند، گفته است: «اکنون زمان زنان و ایجاد تحول در جامعه فرا رسیده است.»

کلودیا شین باوم در ادامه تاکید کرده است که با فرا رسیدن دوران جدید، زندگی بدون ترس آغاز و جامعه از خشونت رها می‌شود.

به گفته مایکل شیفتر، کارشناس و محقق مرکز تحلیل داده «گفتگوی بین‌آمریکایی» که مقر آن در واشنگتن قرار دارد، مبارزه با خشونت کارتل‌ها، باندها و گروه‌ها نخستین چالش رئیس جمهوری آینده خواهد بود.

خانم شین باوم وعده داده است که در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست‌های فعلی حاکم در هدف قرار دادن علل خشونت به جای اقدامات سرکوبگرانه را در عین مبارزه با «مصونیت‌ها از مجازات» ادامه دهد.

رقیب وی، خانم گالوِز نیز وعده داد که به رویکرد جاری در نادیده‌گرفتن پیامد‌های مخرب تساهل در برخورد با کارتل‌ها پایان دهد.

به گفته سازمان ملل هر روز نزدیک به 10 زن در مکزیک به قتل می رسند.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما