شناسهٔ خبر: 66998859 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر نحوه انتخاب رشته کنکور ارشد؛

اشتباهات رایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

یکی از عواملی که جزو اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ بوده و ممکن است داوطلب را از شرکت در این مرحله باز دارد تحلیل نادرست رتبه و تراز می باشد. برخی متقاضیان با جمع زدن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و محاسبه فاصله رتبه خود با عدد به دست آمده گاها از انتخاب رشته منصرف شده یا انتخاب های خود را با بی دقت انجام می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس صنفی و آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از مهم ترین مراحل کنکور کارشناسی ارشد، انتخاب رشته این مقطع می باشد. متقاضیان با رعایت نکات و جزئیات می توانند از بروز اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 جلوگیری نمایند. از جمله اشتباهات رایجی که وجود دارد می توان به تحلیل نادرست رتبه و تراز، عدم اطلاع از محرومیت سهیمه ها، عدم آگاهی از اصول چیدمان اولویت بندی و ... اشاره نمود.

با توجه به اینکه سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری آزمون کارشناسی ارشد می باشد، تمام مراحل پذیرش داوطلبان در این مقطع را از ثبت نام تا اعلام نتایج نهایی برعهده دارد. در همین راستا هر ساله مواردی را وضع کرده تا متقاضیان با بهره مندی از آن وارد مقطع ارشد شوند.
 
بسیاری از داوطلبان هستند که در طی سال تلاش کرده و خود را جهت ورود به مقطع کارشناسی ارشد آماده کرده اند، در حالی که بدون توجه به اهمیت انتخاب رشته و تخصصی بودن آن اقدام به ثبت اولویت های خود می نمایند. ثبت اولویت ها بدون درنظر گرفتن شرایط نه تنها قبولی برای داوطلبان به همراه نخواهد داشت، در برخی موارد حتی باعث لغو قبولی و محرومیت داوطلب نیز می شود.
 
با توجه به این موضوع که نحوه اولویت بندی کد رشته محل های کارشناسی ارشد از مهم ترین مراحل جذب دانشجو در مقطع ارشد می باشد، در ادامه با تکیه بر تجربه مشاوران هیوا و اطلاعیه های سازمان سنجش به اشتباهات رایجی که متقاضیان در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 به آن دچار می شوند، پرداخته ایم.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور ارشد متقاضیانی که مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری اعم از روزانه، شبانه، پیام نور، غیرانتفاعی و پردیس خودگردان می شوند، می بایست به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و رشته محل های مورد علاقه خود را در فرم مربوطه درج نمایند.
 
این متقاضیان بایستی قبل از هر چیز با نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد آشنا شده و عوامل تاثیرگذار در این مرحله را مورد توجه قرار دهند. با توجه به این موضوع در ادامه چند مورد از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ را در اختیار شما قرار می دهیم:
 
عدم توجه به عوامل تاثیرگذار در اولویت بندی انتخاب ها
 
داوطلبان در زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد علاوه بر علاقه که مهم ترین اصل در اولویت بندی انتخاب ها می باشد می بایست سایر عوامل تاثیرگذار اعم از هزینه و شهریه کارشناسی ارشد، مسیر و کیفیت دانشگاه مورد نظر را نیز مورد توجه قرار دهند. چنانچه داوطلبی اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشد، ممکن است دچار اشتباه بزرگی شده و سرنوشت خود را تغییر دهد.
 
درجه اهمیت هر یک از این پارامترها بستگی به تصمیم داوطلب دارد. به طور مثال ممکن است داوطلبی شانس قبولی در دو رشته محل مختلف را داشته باشد که از نظر کیفی در سطح یکسان قرار دارند. حال فرض کنید در رشته محل اول که نزدیک محل سکونت وی است امکان قبولی در دوره غیر روزانه را داشته و در رشته محل دوم که در شهر دیگری واقع شده شانس قبولی در دوره روزانه را خواهد داشت. بر این اساس داوطلبان پارامترهای مذکور را مورد مقایسه قرار دهد.
 
در صورتی که مسیر دانشگاه برای وی از اهمیت بالاتری برخوردار بوده و بودجه کافی برای پرداخت شهریه کارشناسی ارشد را داشته باشد دانشگاه اول را در اولویت قرار می دهد. اما اگر قصد تحصیل رایگان در دانشگاه را داشته و مسیر برای او از اهمیت کم تری برخوردار است دانشگاه دوم را در اولویت قرار می دهد. در مقاله مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد به طور مفصل به پارامترهای تاثیرگذار در نحوه اولویت بندی انتخاب ها پرداخته ایم.

تحلیل نادرست رتبه و تراز اکتسابی

یکی از عواملی که جزو اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 بوده و ممکن است داوطلب را از شرکت در این مرحله باز دارد تحلیل نادرست رتبه و تراز می باشد. برخی متقاضیان با جمع زدن ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و محاسبه فاصله رتبه خود با عدد به دست آمده گاها از انتخاب رشته منصرف شده یا انتخاب های خود را با بی دقت انجام می دهند.
 
هر چند با مقایسه رتبه داوطلب با آخرین رتبه مجاز در سهمیه امکان تخمین شانس قبولی در هر گرایش وجود دارد، اما این نتیجه نمی تواند نقش تعیین کننده ای در انتخاب رشته داوطلب داشته باشد. چون در این میان ممکن است به دلایل مختلفی چون عدم انتخاب رشته برخی داوطلبان، بخشی از ظرفیت رشته گرایش مورد نظر در اختیار متقاضیانی قرار گیرد که رتبه اکتسابی آن ها در محدوده رتبه قبولی قرار ندارد. از این رو به کلیه متقاضیان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد توصیه می کنیم حتما در این مرحله شرکت کرده و شانس قبولی خود را بیازمایند.

عدم توجه به اولویت بندی دوره های انتخابی کارشناسی ارشد
 
متقاضیان با توجه به وضعیت مجاز بودن خود در هر یک از دوره های روزانه و غیر روزانه، رشته محل های مورد علاقه خود را از لیست رشته های کارشناسی ارشد مندرج در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ استخراج می کنند. عدم آشنایی با دوره های مختلف دانشگاه های سراسری باعث سردرگمی داوطلب شده و اشتباهات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.
 
داوطلبان با مطالعه بخش پیوست دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد می توانند از کلیه شرایط، ضوابط و امکانات دوره های مختلف باخبر شوند. اما به طور خلاصه می توان گفت در دوره روزانه امکان تحصیل رایگان برای داوطلب وجود دارد، اما سایر دوره ها نظیر شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان مشمول پرداخت شهریه خواهند شد که میزان این شهریه در هر یک از دوره های مذکور متفاوت می باشد. یکی از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 در این مرحله عدم توجه به این موضوع می باشد. از این رو به داوطلبان توصیه می کنیم در اولویت بندی انتخاب های خود به دوره انتخابی هم توجه ویژه داشته باشند.

گزارش از عرفان عباسی
 

نظر شما