شناسهٔ خبر: 66998761 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای یاسوج رکوردار آلودگی هوا است/شاخص کیفی هوا در ۱۸ شهر سالم و پاک ثبت شد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای شش شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۸ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه چهاردهم خرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) قرار ندارد، اما موقعیت کیفی هوا در کلانشهر یاسوج با شاخص ۲۱۹ بسیار ناسالم (بنفش) است، در حالی که روز گذشته چنین شرایطی در هیچ‌یک از شهرها ثبت نشد.

در همین راستا، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهر اصفهان با شاخص ۱۸۳، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته شهرهای یاسوج در چنین موقعیتی ثبت شد.

قابل توجه است که امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اهواز با شاخص ۱۱۷، زنجان با شاخص ۱۴۵، کرمان با شاخص ۱۳۵ و یزد با شاخص ۱۱۵ در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به‌طوری که روز گذشته شهرهای کرج، تهران و زنجان، بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده بود.

بر این اساس دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای کرج با شاخص ۶۱، تهران با شاخص ۷۳، مشهد با شاخص ۹۳، سمنان با شاخص ۶۴، زاهدان با شاخص ۷۸، قم با شاخص ۹۱، کرمانشاه با شاخص ۶۳، اراک با شاخص ۶۹ و همدان با شاخص ۵۱، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته سیزدهم خرداد، ایستگاه شهرهای اصفهان، بوشهر، مشهد، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، قم، کرمان، کرمانشاه و اراک، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست امروز سنجش کیفی هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۴۰، ارومیه با شاخص ۲۱، اردبیل با شاخص ۳۱، ایلام با شاخص ۱۴، بوشهر با شاخص ۳۶، بیرجند با شاخص ۴۹، بجنورد با شاخص ۴۳، شیراز با شاخص ۳۸ و سنندج با شاخص ۴۵، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اردبیل، ایلام، بیرجند، شیراز، سنندج، همدان و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شهرکرد، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به‌طوری که روز گذشته نیز شهرهای ارومیه، شهرکرد، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (قرمز)، چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۹ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده درج شدند، در حالی که روز گذشته یک شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۱ شهر سالم (زرد)، هشت شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما