شناسهٔ خبر: 66998470 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اوپک پلاس‌ از تلاش برای تحقق نفت ۱۰۰ دلاری کوتاه آمد

طبق قرارداد جدید اوپک پلاس، تولید این ائتلاف از ماه اکتبر افزایش خواهد یافت که به معنای کاهش بیشتر قیمت نفت و فاصله گرفتن آن از هدف ۱۰۰ دلار در هر بشکه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، ائتلاف اوپک پلاس از تلاش خستگی ناپذیر خود برای رسیدن به نفت 100 دلار در هر بشکه کوتاه آمده است. مشخص نیست این تغییر موضع یک تغییر استراتژیک است یا یک عقب‌نشینی تاکتیکی، اما تاثیر آن بر بازار نفت کاهش قیمت نفت و پایین آمدن تورم جهانی خواهد بود.
اوپک پلاس در روز یکشنبه قراردادی را اعلام کرد که طبق آن کاهش تولید پیچیده آن در 2025 هم ادامه خواهد داشت. اما این قرارداد روی دیگری هم دارد. اعضای ائتلاف اوپک پلاس می‌توانند از ماه اکتبر بشکه‌های بیشتری را وارد بازار کنند که طی یک سال آینده افزایش چشمگیری را رقم خواهد زد.
طبق گفته مقامات عربستان، تولید ائتلاف اوپک پلاس تا ماه دسامبر 500 هزار بشکه در روز بالاتر از سطح فعلی خواهد بود و تا اواسط 2025 هم 1.8 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. و همواره افزایش تولید نفت برابر بوده با کاهش قیمت آن.
اوپک پلاس اعلام کرده این افزایش تولید مشروط به سلامت بازار خواهد بود بنابراین این قرارداد فعلاً یک هدفنامه است. اما حقیقت این است که تمایل این ائتلاف برای تولید بیشتر بر روانشناسی بازار تاثیر می‌گذارد، مخصوصاً اینکه امارات اجازه پیدا کرده تولید خود را بیش از سایر اعضا افزایش دهد. سایر اعضایی که بی‌صبرانه منتظر افزایش تولید هستند مثل عراق و قزاقستان مانند امارات خوش شانس نبوده‌اند بنابراین احتمال عدم تعهد آنها به سطح فعلی تولید وجود دارد.
به نظر می‌رسد ائتلاف اوپک پلاس هدف نفت سه رقمی را تا محدوده دو رقمی پایین آورده است. اما چقدر پایین؟ نفت خام برنت کمی بالاتر از 80 دلار در هر بشکه معامله می‌شود و انتظار می‌رود تا مدتی در همین سطح فعلی باقی بماند، اگر پایین نیاید.

تحلیلگران عقیده دارند کوتاه آمدن اوپک پلاس از هدف سه رقمی شدن نفت تصمیم عاقلانه‌ای بوده و افزایش تولید مزایایی برای این ائتلاف دارد. اول اینکه اوپک پلاس با یک سقوط قیمت مواجه نمی‌شود و شاهد یک کاهش قیمت محدود خواهد بود. دوم پایین آمدن قیمت نفت در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی دارد: تورم جهانی را پایین آورده و باعث کاهش نرخ بهره و رشد بیشتر اقتصاد‌های نوظهور می‌شود. و در نهایت می‌تواند یارانه‌های اعطایی به رقبای نفت شیل آمریکا را هم حذف کند.
اما این تغییر موضع در زمان نامناسبی برای عربستان صورت گرفته است. این کشور برای تحقق رویاهای خود جهت ساخت شهرهای جدید به پول نیاز دارد. عربستان در روز یکشنبه فروش بخش دیگری از سهام شرکت آرامکو را آغاز کرد و امیدوار است 11.5 میلیارد دلار درآمد از این فروش کسب کند.
طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، عربستان برای تامین بودجه خود در سال جاری میلادی به نفت 96 دلار در هر بشکه نیاز دارد، یعنی بالاتر از متوسط 80 دلاری که بین سال‌های 2000 تا 2020 به فروش می‌رفت. متوسط قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا 83 دلار و 50 سنت بوده است. این رقم باعث کسری بودجه در عربستان شده و این کشور را مجبور به افزایش بدهی، فروش سرمایه‌ها، پایین آوردن هزینه‌ها و افزایش مالیات می‌کند.
ولیعهد عربستان با مشکل دیگری هم مواجه است. جمعیت این کشور به خاطر نرخ بالای زاد و ولد و مهاجرت از یمن افزایش یافته است. جمعیت عربستان تا حدود 34 میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته یعنی حدود دو برابر بیشتر از سال 2000. بنابراین عربستان نسبت به همسایه‌های ثروتمند خود فقیرتر به نظر می‌رسد. سرانه تولید ناخالص داخلی عربستان در 2023 برابر با 30 هزار دلار بوده در حالی که این رقم برای عربستان 55 هزار دلار و برای قطر 80 هزار دلار بوده است.
از طرف دیگر عربستان در حال حاضر 9 میلیون بشکه در روز تولید نفت دارد که پایین‌ترین رقم طی یک دهه گذشته است.
انتهای پیام/60

نظر شما