شناسهٔ خبر: 66997958 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

مجموع اراضی گلخانه‌ای آذربایجان شرقی به ۸۰۰ هکتار خواهد رسید

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مجموع اراضی گلخانه‌ای آذربایجان شرقی به ۸۰۰ هکتار خواهد رسید و اراضی که به این حوزه اختصاص پیدا می‌کنند جزو کم حاصلخیزترین اراضی کشاورزی استان هستند.

صاحب‌خبر -

 فتحی تولید در محیط‌های کنترل شده را موجب کاهش ریسک دانست و گفت: بخش کشاورزی فعالیت ریسک پذیری است چرا که در معرض انواع حوادث قهری، بیماری ها، آفات قرار دارد و شرایط آب و هوایی نیز در آن بسیار موثر است اما وقتی تولید به محیط‌های کنترل شده مانند گلخانه منتقل شود ریسک کاهش پیدا می‌کند که این یک مزیت بزرگ برای فعالیت تولیدی است.

وی انتقال تولید به محیط‌های کنترل شده را در زمینه سلامت محصولات تولیدی موثر دانست و گفت: در محیط‌های کنترل شده امکان کنترل آفات و بیماری‌ها با کمترین تعداد سمپاشی مقدور است و همچنین می‌توان با استفاده از روش‌های زیستی نیز نسبت به کنترل بیماری‌های و آفات اقدام کرد و در حال حاضر نیز همین روش در اکثر گلخانه‌های سطح استان نیز اجرا می‌شود تا محصولات سالمی تولید شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: اراضی که به کشت گلخانه‌ای اختصاص پیدا می‌کند از کم حاصلخیزترین اراضی است و با روش‌های سنتی نمی‌توان در این اراضی اقدام به کشت و تولید محصولات کشاورزی کرد چرا که در محیط‌های کنترل شده مواد مورد نیاز به صورت افزودنی به بستر کشت اضافه می‌شود و نیازی به خاک مناسب برای کشت محصولات کشاورزی نیست.

فتحی میزان گلخانه‌های استان با احتساب تنها بستر سبز آن را ۳۵۵ هکتار دانست و گفت: ۳۰۰ هکتار گلخانه نیز در استان با پیشرفت ۱۰ الی ۷۰ درصد در حال احداث است که با احتساب فضا‌های جانبی میزان گلخانه‌های در حال بهره برداری و در حال احداث استان را به ۸۰۰ هکتار می‌رساند.

وی گفت: با توجه به بحران آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۵۰ درصد سطح زیرکشت این حوضه از دسترس خارج شده است بنابراین باید در دو حوضه دیگر توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشته باشیم و اینکه به حوزه ارس صرفاً نگاه صنعتی داشته باشیم با این دیدگاه مخالف هستیم. در اراضی خداآفرین مناطقی مستعد وجود دارد که می‌توان محصولات کشاورزی مختلف از قبیل پنبه، گندم، جو، ذرت و نباتات صنعتی دیگر را در آن کشت کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر اراضی شهرستان جلفا را به دو بخش تقسیم کنیم یکی از مناطق اراضی ملی است که در اختیار منطقه آزاد ارس قرار دارد و باید به راه اندازی گلخانه و محصولات با بهره وری بالا اختصاص پیدا کند و اراضی مستثنیات که در اختیار افراد است به کشت گندم اختصاص دارد و پمپاژ آب نیز در این مناطق صورت می‌گیرد چرا که شبکه آبیاری که در این مناطق راه اندازی شده است در نوع خود منحصر به فرد است که در نخجوان و آذربایجان مشابه آن وجود ندارد.

فتحی گفت: در خداآفرین و جلفا شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی راه اندازی شده است و با افتتاح سد قیز قلعه ­سی این شبکه‌ها به بهره برداری خواهد رسید که اراضی این منطقه به محصولات با بهره وری بالا اختصاص خواهد یافت.

وی اعطای تسهیلات را یکی از روش‌های حمایت از بخش کشاورزی دانست و گفت: در سال‌های قبل شرایط به گونه‌ای بود که سعی می‌کردیم با اعطای تسهیلات ۷۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز طرح را تامین کنیم اما با افزایش تعداد طرح‌ها در حال حاضر این امکان وجود ندارد و حدود ۵۰ درصد هزینه‌ها در قالب تسهیلات به سرمایه گذار اعطا خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سطح استان شهرک‌های کشاورزی تحت عنوان شهرک‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌های ملکان، بناب، عجب شیر و اهر ایجاد شده است که زیرساخت‌های لازم از قبیل آب، برق و گاز وجود دارد و شهرک‌های کشاورزی خصوصی نیز در شهرستان‌های هریس و شبستر راه اندازی شده است و کمک‌های دولتی نیز به آنها اختصاص داده می‌شود.

فتحی در خصوص خدمات فنی و مهندسی ارائه شده به سرمایه گذاران بخش کشاورزی خصوصاً گلخانه داران گفت: از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کارشناسانی تربیت می‌شوند تا در گلخانه‌ها مستقر شوند چرا که تولید در این حوزه کاملاً علمی است و از تولید سنتی به صورت کامل فاصله گرفته است و باید تلفیقی از دانش بومی و دانش نوین در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

وی تعرفه آب مورد استفاده در گلخانه‌ها را همان تعرفه آب مورد استفاده برای کشاورزی دانست و گفت: تعرفه کشاورزی به صورت اختصاص درصدی از محصول به عنوان حقابه است که به گلخانه داران نیز با همین معیار محاسبه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به هزینه بر بودن ساخت سازه‌های گلخانه‌ای گفت: ساخت هر مترمربع گلخانه حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت و با این وجود کشت گندم و دانه‌های روغنی در گلخانه دارای صرفه اقتصادی نخواهد بود، اما از نظر فنی کشت هر گونه محصول داخل گلخانه امکان پذیر است. گلخانه برای این تشکیل شده است که محصولات با نیاز آبی بیشتر را به محیط کنترل شده گلخانه ببریم و اراضی مستعد کشاورزی را برای کشت محصولاتی مانند دانه‌های روغنی، گندم و ذرت آزاد کنیم.

فتحی بر مناسب سازی زیرساخت‌های حمل و نقل برای محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید کامیون‌های یخچال داری که مناسب جابجایی محصولات کشاورزی است به شبکه حمل و نقل استان اضافه شود و راه‌های ارتباطی را نیز تکمیل کنیم.

وی گفت: در زمینه اصلاح الگوی کشت خصوصاً در مورد محصولات آب بر مانند سیب در باغاتی که به نوع درجه سه تنزل پیدا کرده و دارای توجیه اقتصادی نیستند اجازه جایگزینی مجدد با محصولات آب بر را نمی‌دهیم و به جای آن باغداران را به سمت جایگزینی با محصولات کم آب بر مانند پسته سوق می‌دهیم اما این تصور که اصلاح الگوی کشت در یک سال امکان پذیر است تصور اشتباهی است چرا که باغداران برای برداشت محصول با توجه به سرمایه گذاری که انجام داده اند برنامه ریزی کرده اند و تا زمانی که باغات دارای توجیه اقتصادی باشند نمی‌توانیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم. البته بهینه سازی مصرف آب باید در داخل همه باغات انجام شود چرا که با کمترین میزان مصرف آب باید بیشترین محصول ممکن تولید شود.

نظر شما