شناسهٔ خبر: 66997790 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/۲۵ ذی‌القعده/

«دحوالارض» زادروز شروع دوره‌ای جدید برای خلقت زمین

سما سادات علوی مقدم

یک کار شناس مذهبی گفت: از آنجا که در آغاز تمام سطح زمین را آب حاصل از باران‌های سیلابی گرفته بود، از روز دحوالارض این باران‌ها در گودال‌ها جمع شد و سطح خشکی‌ها پدید آمد و روز به روز گسترده‌تر شد؛ بنابراین دحوالارض را می‌توان زادروزی برای شروع دوره‌ای جدید برای خلقت زمین دانست.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا واعظی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: «دحو» به معنای گستردن و پهن کردن است. برخی آن را به معنای پرتاب کردن و تکان دادن چیزی از محل خودش نیز گفته‌اند؛ بنابراین «دحوالارض» یعنی گستردن و تکان دادن زمین از حال قبلی‌اش. از آنجا که در آغاز تمام سطح زمین را آب حاصل از باران‌های سیلابی گرفته بود، از روز دحوالارض این باران‌ها در گودال‌ها جمع شد و سطح خشکی‌ها پدید آمد و روز به روز گسترده‌تر شد؛ بنابراین دحوالارض را می‌توان زادروزی برای شروع دوره‌ای جدید برای خلقت زمین دانست.

وی اضافه کرد: به این دلیل که کعبه اولین نقطه ای بود که از زیر آب سر بیرون آورد، می‌توان گفت که این واقعه نشان‌دهنده اهمیت این نقطه و مرکزیت آن برای تمام عالمیان است. به دلیل همین اهمیت، روز دحوالارض جزء ۴ روز معروفی است که روزه آن پاداش فراوان داشته و ثواب ۷۰ سال روزه گرفتن را دارد.

واعظی‌پور خاطرنشان کرد: در روایت‌ها آمده است که هر کس این روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بپردازد برای او عبادت ۱۰۰ سال نوشته می‌شود و در این روز رحمت خدا روی زمین گسترده می‌شود.

وی تاکید کرد: دحوالارض روز شروع حیات‌بخشی خداوند به جهان خاکی است که توجه به آن در روایات و تعیین اعمال خاص همچون روزه، عبادت، دعا، غسل و اهتمام به آن از سوی معصومین(ع) نشانگر توجه خدا به این روز است.

این کارشناس مذهبی گفت: از دیگر اعمال این روز ۲ رکعت نماز است که فرد در هر رکعت بعد از حمد ۵ مرتبه سوره شمس را و بعد از سلام نماز «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» را بخواند و در ادامه بخواند «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام».

واعظی‌پور اظهار کرد: زیارت امام رضا(ع) نیز یکی ‌دیگر از برترین اعمال مستحب در این روز است. همچنین احیاء و شب‌زنده‌داری در این شب با یک سال عبادت برابری می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما