شناسهٔ خبر: 66997445 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید حمید روحانی؛

نخستین نامه امام خمینی(ره) در چه سالی نوشته شد؟/ تدوین جلد ششم «نهضت امام خمینی (ره)

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی گفت: برای شناخت شخصیت و اهداف امام خمینی (ره) کتاب‌های«صحیفه امام»، «خاطرات آیت اللّه عباسعلی عمید زنجانی» و «نهضت امام خمینی (ره)» را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا حجت‌الاسلام سید حمید روحانی، مورخ انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه چه کتاب‌هایی می‌تواند ما را در شناخت بیشتر شخصیت و اهداف امام خمینی راهنمایی کند، گفت: «صحیفه امام» یکی از کتاب‌هایی است که می‌تواند به ما در شناخت شخصیت امام (ره) کمک کند.

وی افزود: صحیفه امام که نام کامل آن، «صحیفه امام، مجموعه آثار امام خمینی» است، مجموعه‌ای ۲۳ جلدی، مشتمل بر سخنرانی‌ها، پیام‌ها، مصاحبه‌ها، احکام، اجازات شرعی و نامه‌های امام خمینی است. این مجموعه، از نخستین نامه موجود امام خمینی که در سال ۱۳۱۲ ش نوشته شده، آغاز می‌شود و به آخرین نامه که در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ ش، حدود دو هفته قبل از وفات نوشته‌اند، تمام می‌شود. این مجموعه، کامل‌ترین اثری است که در این موضوع، تدوین و منتشر شده است. صحیفه امام را مرکز تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سال ۱۳۷۸ ش منتشر کرده است. صحیفه به زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده و با انتشار صحیفه امام، مجموعه صحیفه نور تجدید چاپ نشد.

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی بیان کرد: کتاب «خاطرات آیت اللّه عباسعلی عمید زنجانی» نیز اثر دیگری است که می‌تواند به ما در شناخت امام خمینی (ره) کمک کند.

وی در ادامه گفت: کتاب دیگری که می‌تواند در شناخت شخصیت و راه امام خمینی (ره) موثر باشد، کتاب «نهضت امام خمینی (ره)» است. این کتاب به کوشش من منتشر شده است. تاکنون پنج جلد از این کتاب منتشر شده و جلد ششم در دست تدوین است. نهضت امام خمینی، کتابی در شرح نهضت روحانیان و مردم ایران به رهبری امام خمینی است. این کتاب از نخستین آثار نوشته شده درباره نهضت روحانیت و رهبری امام خمینی است که تاکنون پنج جلد آن چاپ و منتشر شده است. در این کتاب سعی شده است تا حوادث و رویدادهای نهضت امام خمینی را از سال ۱۳۴۱–۱۳۵۷ بررسی و گزارش کنیم.

نخستین نامه امام خمینی(ره) در چه سالی نوشته شد؟/ تدوین جلد ششم «نهضت امام خمینی (ره)

کتاب «نهضت امام‌خمینی» به قلم حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی (زیارتی) از نخستین آثار نوشته‌شده درباره نهضت روحانیت و رهبری امام‌خمینی است که تاکنون پنج جلد آن چاپ و منتشر شده است. نویسنده در این کتاب می‌کوشد حوادث و رویدادهای نهضت امام‌خمینی را از سال ۱۳۴۱–۱۳۵۷ بررسی و گزارش کند.

نخستین جرقه نگارش کتاب، ابتدای دهه چهل در آغاز نهضت به ذهن مؤلف خطور کرد. امام‌خمینی بخش‌هایی از جلد نخست را که پیش از پیروزی انقلاب چاپ شده است مطالعه کرده و به نویسنده تذکرهایی درباره کتاب داده است.

ویژگی مهم این کتاب، دسترسی نویسنده به اسناد مکتوب تاریخی است که با کمک آن، تاریخ انقلاب اسلامی را به تصویر می‌کشد و سپس به بررسی و تحلیل آن می‌پردازد.

جلد اول کتاب با بیان زندگی‌نامه امام‌خمینی (ره) آغاز می‌شود و به رویدادهای مرتبط با امام‌خمینی تا سال ۱۳۴۵ می‌پردازد. جلد دوم به رخدادهای دوران تبعید امام‌خمینی به ترکیه و عراق تا اواخر دهه چهل می‌پردازد. جلد سوم به بررسی «نهضت امام و نقش روشنفکران» می‌پردازد و جلد چهارم درباره «حکومت اسلامی» است.

انتشار کتاب نهضت امام‌خمینی واکنش‌ها و نقدهایی را به دنبال داشته است؛ بیشترین انتقادها به جلد سوم کتاب، به‌ویژه مباحث مرتبط با علی شریعتی، وارد شده است. امام‌خمینی نیز انتقاداتی به نویسنده داشته است. از جمله به سبک نگارش نویسنده انتقاد کرده و هشدار داده این سبک موجب می‌شود نوشته‌های تاریخی افسانه‌سرایی پنداشته شوند و واقعیت خود را از دست بدهند، همچنین از عدم آگاهی نویسنده از بسیاری مسائل اظهار تاسف کرده و خاطرنشان می‌کند نویسنده نباید بر آنچه گمان می‌کند اشتباه است سرپوش بگذارد. مورخ نه گزاف می‌گوید و نه کتمان حقایق می‌کند.

چاپ جلد نخست این مجموعه با نام «بررسی و تحلیلی از نهضت امام‌خمینی» برای نخستین‌بار در بیروت انجام شد و در سال ۱۳۵۶ عرضه شد. جلد دوم در سال ۱۳۶۴، جلد سوم در سال ۱۳۷۱، جلد چهارم در سال ۱۳۹۰ و جلد پنجم در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است.

کتاب نهضت امام خمینی (دفتر پنجم) از شهادت سید مصطفی خمینی فرزند امام خمینی (ره) در سال ۵۶ شروع می‌شود و به اتفاقاتی که این شهادت برای مردم ایران و تاریخ انقلاب داشت، می‌پردازد.

در پی شهادت سید مصطفی، انفجاری کاخ‌برانداز در سراسر کشور پدید آمد. مراسم بزرگداشت برای آن شهید در هر شهر و استان برپا شد، موج‌ها آفرید و سرزمین ایران زیر پای مجاهدان راه خدا به لرزه درآمد. بیش از ۴۰ روز از شهادت سیدمصطفی خمینی نگذشته بود که خون پاک او در قم حماسه آفرید و شهر خون و قیام را در ۱۹ دی‌ماه ۱۳۵۶ گلگون کرد.

در اربعین شهدای ۱۹ دی، تبریز خروشید و حماسه ۲۹ بهمن را به ارمغان آورد و به دنبال آن اربعین‌های دنباله‌دار در سراسر ایران پدید آمد و خون شهدای اسلام که با خون مصطفی در هم آمیخته بود جوشید، خروشید و پیش تاخت و کاخ‌نشینان را در کام خود فرو برد و رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را به زباله‌دان تاریخ افکند و بار دیگر این حقیقت را به اثبات رسانید که «خون بر شمشیر پیروز است».

جلد پنجم کتاب نهضت امام خمینی (ره) در هشت فصل نوشته شده است: فصل اول: زندگی و زمانه مصطفی، فصل دوم: در میدان مبارزه، فصل سوم: مجاهدت‌های فکری و علمی، فصل چهارم: تاوان بصیرت، فصل پنجم: مکتوبات، فصل ششم: پیرامون شهادت مصطفی خمینی، فصل هفتم: شهادت مصطفی و بازتاب‌های آن، فصل هشتم: شهادت مصطفی و پیامدهای آن عناوین کتاب را شامل می‌شود. در پایان به عنوان «ختامه مسک» اندرزنامه کوتاه آن شهید آمده است.

نظر شما