شناسهٔ خبر: 66996389 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

«شما از ما حرف می‌زنید»؛ نوبلیست فرانسوی را سوژه فیلمش شد

صاحب‌خبر -

9:00

‎کارگردان سرشناس فرانسوی قصد دارد فیلمی درباره آنی ارنو نویسنده برنده جایزه ادبی نوبل بسازد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسکرین دیلی، کلر سیمون کارگردان کهنه کار فرانسوی، که مستند «ابتدایی» او در بخش نمایش ویژه جشنواره کن امسال برای اولین بار نمایش داده شد، در حال ساخت فیلمی درباره آنی ارنو نویسنده برنده جایزه نوبل ۲۰۲۲ با عنوان «شما از ما حرف می‌زنید» است.
این مستند به واکنش دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشگاهی به نوشته‌های ارنو تمرکز دارد و به سفارش یک برنامه تلویزیونی کشور فرانسه به عنوان «کتابفروشی بزرگ» که تاثیر زیادی بر فروش کتاب در فرانسه دارد، ساخته می‌شود.
سیمون همچنین در حال آماده سازی ۲ پروژه داستانی است؛ یکی «من پدرم هستم» که با الهام از خاطره پدرش ساخته می‌شود و دیگری یک فیلم کودکانه هنوز بدون عنوان درباره پسری که با پدر معلولش زندگی می‌کند.
این فیلمساز کهنه کار در جدیدترین مستندش «ابتدایی» که یکی از چند مستندی است که در مکانی آموزشی یا در اطراف آن ساخته شده، با رویکردی صمیمی و اجتماعی به یک مدرسه ابتدایی عمومی در حومه ایوری در حومه پاریس رفت تا چالش‌های روزانه آموزش، ارتباطات و درگیری را در فیلمی ملایم با طنز و در عین حال گزنده تصویر کند. وی به مساله مطرح سیستم فشرده مدارس دولتی فرانسه از طریق تصاویر پر جنب و جوش آن از فعالیت‌ها در کلاس درس و زمین بازی پرداخت. وی سال پیش به تاثیر مراقبت‌های بهداشتی در مستند «بدن ما» پرداخت که وقتی ساخته شد که او متوجه شد به سرطان مبتلا شده و خودش را سوژه فیلمش کرد. این فیلم در هفتاد و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نمایش داده شد.
جدیدترین فیلم داستانی وی در سال ۲۰۲۱ با عنوان انگلیسی «می‌خواهم درباره دوراس صحبت کنم» و عنوان فرانسوی «تو فقط مرا می‌خواهی» است.
کلر سیمون فیلمنامه نویس، بازیگر، فیلمبردار، تدوینگر و کارگردان فرانسوی متولد ۱۹۵۵، در خانواده‌ای نویسنده و نقاش بزرگ شد و در رشته مردم‌شناسی تحصیل کرد و زبان عربی و بربری را فراگرفت و با کارآموزی به عنوان تدوینگر برای کار در سینماتک الجزیره وارد کار سینما شد. وی کارش را در دهه ۱۹۸۰ با ساختن فیلم‌های کوتاه داستانی شروع کرد.
وی که جایزه لژیون دونور فرانسه را دریافت کرده در دسامبر ۲۰۲۳، همراه با ۵۰ فیلمساز دیگر، از جمله چهره‌هایی بود که نامه سرگشاده‌ای را امضا کرد که در لیبراسیون منتشر شد و خواستار آتش بس و پایان دادن به کشتار غیرنظامیان در تهاجم اسراییل به نوار غزه و ایجاد یک کریدور بشردوستانه برای کمک‌های بشردوستانه بود.

نظر شما