شناسهٔ خبر: 66995171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تجمع در خیابان‌های منهتن/ ماجرا چه بود + فیلم

ایرنا : اعضای سازمان بین‌المللی یهودیان «ناتوری کارتا» که گروهی از یهودیان ضد صهیونیسم در نیویورک هستند، روز یکشنبه به وقت محلی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین به ویژه غزه و علیه رژیم اسرائیل تجمع کردند.

صاحب‌خبر -

 خیابان‌های منهتن نیویورک روز یکشنبه به وقت محلی، صحنه تجمع یهودیان موافق فلسطین و اسرائیل و رویارویی آنها با یکدیگر بود که تحت تدابیر شدید پلیس نیویورک برگزار شد.

یهودیان ضد صهیونیسم در حالیکه طرفداران اسرائیل در خیابان های منهتن نیویورک برای سالگرد ایجاد این رژیم مراسم جشن همگانی برگزار کرده بودند، تجمع کردند تا به آنها جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم غزه را یادآوری کنند.

یهودیان ضد صهیونیسم در حالیکه راهپیمایی مسالمت آمیزی داشتند و شعار می دادند که مذهب یهود مساوی صهیونیسم نیست اما یهودیان حامی اسرائیل که با خانواده هایشان در این مراسم حضور داشتند و لباس های یکدست پوشیده، در تلاش بودند با آنها درگیری فیزیکی داشته باشند که پلیس نیویورک مانع درگیری ها می شد.

یهودیان حامی اسرائیل تلاش می کردند با شعار دادن جر و بحث یهودیان حامی فلسطین و مخالف رژیم اسرائیل را عصبانی کنند که با بردباری اعضای جامعه یهودیان ناتوری کارتا و خاخام ها مواجه می شدند.

تجمع یهودیان و خاخام های حامی فلسطین علاوه بر تجمعات دانشجویی و دیگر گروههای حامی فلسطین در آمریکا است و سرانجام پس از چندین ساعت، طرفین پراکنده شدند.

 ارتش اسرائیل ۲۶ می ( ۶ خرداد ماه جاری) با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد.

آمریکا به صورت مکرر اعلام کرده که از عملیات نظامی اسرائیل در رفح که واقع در جنوب غزه است حمایت نمی‌کند اما با وجود کشته شدن غیرنظامیان در نتیجه این عملیات نظامی آمریکا هنوز عواقب تنبیهی برای رژیم اسرائیل در نظر نگرفته است.

دیوان بین المللی دادگستری روز جمعه با ۱۳ رای موافق و ۲ رای مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ می ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.

اسرائیل همچنین به بهانه نابودی حماس به اردوگاه آوارگان فلسطینی در شهر مرزی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی پناه گرفته‌اند، حمله کرده است که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.

اسرائیل طی این مدت دستاوردی غیر از قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و تحمیل قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

وزارت بهداشت غزه در دویست و سی‌ و پنجمین روز جنگ، اعلام کرد که از آغاز عملیات طوفان الاقصی هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) تا به امروز به ۳۶ هزار و ۹۶ نفر افزایش یافته و آمار مجروحان این جنایات نیز به ۸۱ هزار و ۱۳۶ نفر رسیده است.

 

نظر شما