شناسهٔ خبر: 66994158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل: اگر نتانیاهو پیشنهاد بایدن را بپذیرد دولت را منحل می‌کنیم

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، تهدید کرد اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای آتش‌بس در غزه را بپذیرد، او اقدام به انحلال دولت اسرائیل خواهد کرد. جو بایدن پیشتر پیشنهادی سه مرحله‌ای برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان جنگ غزه ارائه داده بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
العربیه: ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، تهدید کرد اگر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای آتش‌بس در غزه را بپذیرد، او اقدام به انحلال دولت اسرائیل خواهد کرد.
 
جو بایدن پیشتر پیشنهادی سه مرحله‌ای برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی و پایان جنگ غزه ارائه داده بود.
 
بن گویر، یکشنبه 13 خرداد، با انتشار ویدئویی در «ایکس» نوشت: «اگر نتانیاهو به تلاش برای توافق ادامه دهد، دولت او را منحل خواهیم کرد.»
 
کربی: اسرائیل پایان جنگ را پیشنهاد کرد
 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرد در صورت موافقت حماس با پیشنهاد آمریکا، جو بایدن از اسرائیل انتظار دارد توافق پایان جنگ غزه را تایید کند.
 
جان کربی در مصاحبه‌ای با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «این پیشنهاد اسرائیلی بود. ما انتظار داریم اگر حماس با این پیشنهاد موافقت کند - همان‌طور که به آن‌ها منتقل شد - اسرائیل نیز به آن پاسخ مثبت خواهد داد.»
 
جو بایدن در سخنرانی کاخ سفید درباره وضعیت خاورمیانه گفت پیشنهاد اسرائیل طرحی برای «آتش‌بس پایدار در غزه و آزادی گروگان‌ها» ارائه می‌دهد.
 
رئیس‌جمهوری آمریکا جزئیات پیشنهاد اسرائیل که با میانجی‌گری قطر به حماس ارسال شد را توضیح داد و خواستار پذیرش این پیشنهاد شد، زیرا به گفته بایدن «زمان پایان جنگ فرا رسیده است.»
 
بن گویر با انتقاد از طرح آمریکا، توافق پیشنهادی را غیرمسئولانه و به معنای کنار گذاشتن هدف اسرائیل در نابودی حماس دانست.
 
یک مقام اسرائیلی به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت نتانیاهو و کابینه جنگ پیشنهاد واشنگتن را تایید کرده‌اند.
 
حماس، پیش‌تر ، سخنرانی و پیشنهاد بایدن در مورد آتش‌بس نوار غزه را مثبت دانسته بود.
 
پیشنهاد بایدن
 
جو بایدن از پیشنهاد جدیدی برای توقف جنگ غزه، شامل سه مرحله، خبر داد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است.»
 
مرحله اول
 
بایدن گفت مرحله اول شش هفته طول خواهد کشید و شامل آتش‌بس همه‌جانبه و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از مناطق مسکونی غزه، در ازای آزادی گروگان‌های زن، مجروحان و سالمندان در دست حماس در مقابل آزادی صدها زندانی فلسطینی و بازگشت ساکنان شمال نوار غزه به مناطق خود است.
 
بایدن ادامه داد: «اگر مذاکرات بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد، آتش‌بس ادامه خواهد داشت.»
 
بایدن گفت: «اسرائیل، در طول مرحله اول، با حماس برای رسیدن به مرحله دوم وارد مذاکره خواهد شد که پایان دائمی جنگ را رقم خواهد زد.»
 
مرحله دوم
 
نیروهای ارتش اسرائیل، با آزادی گروگان‌های زنده، از غزه عقب‌نشینی می‌کنند و آتش‌بس ادامه پیدا خواهد کرد و کمک‌های بشردوستانه با ورود روزانه 600 کامیون به نوار غزه افزایش خواهد یافت.
 
مرحله سوم
 
در مرحله سوم، طرح جامع بازسازی غزه اجرا می‌شود.
 
بایدن با بیان اینکه پیشنهاد اسرائیل به قطر و حماس ابلاغ شده است، بر اهمیت تمرکز بر آتش‌بس و پایان دادن به جنگ در غزه تاکید کرد.
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما