شناسهٔ خبر: 66992534 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس نیوز | لینک خبر

محدودیت دامنه نوسان، گره‌ای جدید در کلاف سردرگم بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: تداوم محدودیت دامنه نوسان، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بازار حذف خواهد کرد. سهامداران بسیاری تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، اما به‌دلیل وجود دامنه نوسان مثبت و منفی 2 درصدی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده و به این طریق سطح تقاضا دچار کاهش خواهد شد؛ بدین سبب این شیوه، جهت مواجهه با مسائل موجود، نتیجه‌بخش نیست.

صاحب‌خبر -

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در خصوص تداوم محدودیت دامنه نوسان، گفت: محدودیت دامنه نوسان درحالی تداوم یافته که هیچ‌گونه مشکل خارجی وجود نداشته و جبران ریسک‌های تحمیل شده بر بازار از طریق محدودیت قیمت‌ها، اقدامی بسیار اشتباه است.


محدودیت دامنه نوسان، برابر با قیمت‌گذاری دستوری

کوشکی مطرح کرد: درحال حاضر مسئله ریاست‌جمهوری منجر به محدودیت دامنه نوسان شده و ممکن است در آینده نیز نرخ بهره و خوراک یا سایرموارد پیش آید، بنابراین برای محدودیت دامنه نوسان به دلیل نگرانی‌های موجود درخصوص بازار سرمایه، بهانه‌های زیادی وجود دارد و این پیش‌پا افتاده‌ترین تصمیمی است که یک نهاد می‌تواند اخذ کند؛ درصورتی که تصمیم اصولی این است که سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه، وظایف دیگر خود را به خوبی اجرا نماید و از طریق نامه‌نگاری‌ها، پیگیری‌ها و برگزاری جلسات با نهاد‌ها و وزارتخانه‌های مختلف، یک گزارش توجیهی را درخصوص آسیب تصمیمات موجود بر بازار سرمایه ارائه دهد.


نقدینگی، اصلی‌ترین مشکل بازار سرمایه

وی افزود: درحال حاضر، نقدینگی اصلی‌ترین مشکل بازار سرمایه است و دلیل آن به اقدامات اتخاذ شده در سطح سیاست‌های پولی کشور، برمی‌گردد. بانک مرکزی به واسطه وجود کسری بودجه در دولت، نرخ بهره را افزایش داده که هدف آن تأمین مالی دولت بوده و تورم در سایه این هدف تا حدی مدیریت شده، بنابراین کاهش تورم اولویت نبوده است.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: تداوم محدودیت دامنه نوسان، انگیزه سرمایه‌گذاری را از بازار حذف خواهد کرد. سهامداران بسیاری تمایل به سرمایه‌گذاری دارند، اما به‌دلیل وجود دامنه نوسان مثبت و منفی ۲ درصدی حاضر به سرمایه‌گذاری نبوده و به این طریق سطح تقاضا دچار کاهش خواهد شد؛ بدین سبب این شیوه، جهت مواجهه با مسائل موجود، نتیجه‌بخش نیست.

کوشکی با اشاره به عدم وجود هرگونه دلیل برای اعمال محدودیت بر دامنه نوسان افزود: به این ترتیب کلاف سردرگمی ایجاد شده که به دست کسی باز نخواهد شد و تداوم این محدودیت تا زمان یافتن دلایل کارشناسی آن قابل پیش‌بینی نیست.


جذاب کردن بازار بدهی، هدف اصلی اعمال محدودیت بر دامنه نوسان

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: افزایش چندین برابری نرخ بهره و خوراک که منجر به محدودیت دامنه نوسان نشد، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری، تاثیر بیشتری بر بازار سرمایه دارد.

وی اظهار کرد: محدود کردن دامنه نوسان با هدف کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و به نیت جذاب کردن بازار بدهی و اوراق بوده است تا در عوض شارژ پول در بازار سرمایه، مردم سرمایه خود را به سمت بازار بدهی سوق داده و اوراق اخزا را با نرخ ۳۰ یا ۴۰ درصد خریداری کنند که این اتفاق به راحتی افتاد.

کوشکی اشاره کرد: بانک مرکزی در این زمینه تمام تلاش خود را کرده و درنظر دارد که هدف خود برای تأمین مالی دولت را محقق کند تا شاید پس از دستیابی به این هدف، نگاهی نیز به بازار سرمایه بیندازند.


کوچ باقیمانده اهالی بازار سرمایه در پی اشتباه بزرگ سازمان بورس

وی درخصوص محدودیت مثبت و منفی دو درصدی دامنه نوسان، اشاره کرد: هیچ گزارش کارشناسی یا توجیهی وجود ندارد و این اشتباه بزرگ سازمان بورس بوده که سبب شده است باقیمانده اهالی بازار سرمایه نیز سرمایه خود را نقد کرده و از این بازار کوچ کنند؛ برای مثال زمانی که سرمایه‌گذار با نرخ ۳۳ یا ۳۴ درصد از کارگزار اعتبار تامین مالی می‌کند، این هزینه به ۳۶۵ روز تقسیم شده و توسط محدودیت دامنه‌ها، عدم به دست آوردن هزینه تأمین مالی از بازار نتیجه‌گیری می‌شود.

وقتی حتی کارشناسان بازار سرمایه نیز انگیزه‌ای برای نگه داشتن سهام خود در این بازار ندارند!


جنگ روانی شدید در بازار سرمایه

کوشکی با تأکید بر برابر بودن محدودیت دامنه نوسان با قیمت‌گذاری دستوری گفت: این محدودیت توجیهی نداشته و سبب ایجاد هیچ نتیجه‌ای نشد. محدودیت دامنه نوسان باید برداشته شود تا فروشندگانی که قصد خروج از بازار را دارند دچار محدودیت نشوند؛ فروش سهام با قیمت پایین‌تر نه تنها بر اساس پایبندی بر اصل عرضه و تقاضاست، بلکه باعث ایجاد انگیزه برای خریداران بالقوه خواهد شد. اعمال محدودیت بر دامنه نوسان، آسیب بیشتری بر سهام کوچک‌تر بازار سرمایه خواهند رساند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در بورس‌های دنیا، گا‌ها در زمان نوسانات غیرعادی شاخص‌های بورس یک وقفه در معاملات ایجاد می‌شود تا به بازار فرصتی برای فکر کردن بیشتر بدهند، اما هیچ‌گاه هیجانات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری و مسائل کلان کشور با محدودیت دامنه نوسان مدیریت نمی‌شود.

اشتراک گذاری :
برچسب ها :
بازار سرمایه محدودیت دامنه نوسان کارشناس بازار سرمایه حمید کوشکی بانک مرکزی

نظر شما