شناسهٔ خبر: 66992089 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست گیلان خبر داد

اجرای برنامه‌های آموزشی محیط زیست با محوریت مسئولیت اجتماعی در گیلان

مریم روشندل

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: بیش از ۳۵ برنامه آموزشی و فرهنگی و محیط زیستی با هدف ایجاد حساسیت برای اجرای مسئولیت اجتماعی و لزوم همیاری و مشارکت همگانی برای حل مشکلات و معضلات محیط زیست استان در هفته محیط زیست در استان اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

حمزه عشوری امروز، ۱۳ خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه به‌ عنوان هفته محیط زیست و با شعار «سهم من در تداوم حیات» نامگذاری شده است، اظهار کرد: این شعار می‌تواند به معنای اهمیت نقش هر فرد و جامعه در حفظ و حمایت از محیط زیست باشد. به این معنا که هر فرد و هر انسانی می‌تواند با اقدامات کوچک و بزرگ، به حفظ تداوم حیات و زیبایی محیط زیست کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان اینکه دستورالعمل هفته محیط زیست تدوین و ابلاغ شده است، گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی و محیط زیستی، انجام فعالیت‌هایی با هدف فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، بخشی از اقدامات پیش‌بینی شده در این هفته است.

عشوری تصریح کرد: با کاهش مصرف آب، جدا کردن پسماندها، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از پوشش گیاهی و حیوانات، حفاظت از منابع طبیعی و غیره، هر ایرانی می‌تواند سهم خود را در تداوم حیات زیست بوم خود داشته باشد. 

وی افزود: این شعار به همه ما یادآوری می‌کند که باید با اقدامات متعدد و هماهنگ به حفظ و حمایت از زیست بوم ایران در حوزه زیست دریایی، زیست انسانی و زیست طبیعی و تنوع زیستی بپردازیم تا برای نسل‌های آینده یک زمین سالم و پایدار را باقی بگذاریم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، اهداف برگزاری برنامه‌های این هفته را شامل برجسته‌سازی اقدامات دولت در چارچوب حفظ محیط زیست و ادامه حیات، تولید محتوای مثبت برای اطلاع رسانی فعالیت‌های محیط زیستی دستگاه و دولت، ایجاد حساسیت برای اجرای مسئولیت اجتماعی و لزوم همیاری و مشارکت همگانی برای حل مشکلات و معضلات محیط زیست استان، جلب توجه بیشتر مسئولین به تکالیف قانونی در حوزه محیط زیست، تبدیل فرهنگ حفظ محیط‌زیست به معارف عمومی در میان اقشار مختلف مردم و مسئولین و ارتقاء فرهنگ عامه در این زمینه، فرهنگ‌سازی اقدامات محیط زیستی برای کارکنان دستگاه، آشنایی عموم مردم با اهداف، دیدگاه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها برای حفظ محیط‌زیست، آشنایی مخاطبان با دستاوردها و اقدامات دستگاه در حوزه محیط‌زیست، هماهنگی و هم افزایی برای حفظ محیط‌زیست از دیگر اهداف این برنامه‌ها برشمرد.

عشوری با اشاره به آغاز هفته محیط زیست از ۱۶ خرداد ماه، گفت: تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا،‌ حضور کارشناسان و مدیران در برنامه‌های مختلف صدا و سیما، بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در طول هفته، پاکسازی عمومی در راستای طرح مسیر سبز ایران پاک، برگزاری همایش و نمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برپایی غرفه محیط‌زیستی توسط صنایع و شرکت در نماز باشکوه جمعه از دیگر برنامه‌های این هفته است.

وی افزود: پاکسازی گیاه مهاجم سنبل آبی از تالاب‌های استان، امضای تفاهمنامه ادارات کل حفاظت محیط زیست و فنی و حرفه‌ای، برپایی نمایشگاه صنایع دستی توسط جمعی از سازمان‌های مردم نهاد در اداره کل، بازدید از خانه‌های محیط زیست استان، تولید محتوا (موشن گرافی، اینفوگرافی، کلیپ ) و ارسال در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، بازدید از صنایع استان، اهدای جایزه به همکاران فعال در طرح جوانی جمعیت نیز از جمله برنامه‌های هفته محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان تصریح کرد :برگزاری نشست در خانه فناور با محوریت چالش‌های زیست محیطی استان گیلان و همچنین بازدید از پاسگاه‌های محیط‌بانی استان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم و اجرای مراسم پاکسازی پسماند در مناطق محیط زیستی در مبادی ورودی شهرها با توجه به در پیش بودن تعطیلات تابستانی را از دیگر رویکردها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست امسال است. 

وی با بیان اینکه محیط زیست سالم با مشارکت همه آحاد جامعه امکان پذیر است، تاکید کرد: افرادی که دارای آگاهی و دانش محیط زیستی هستند این دانش را برای مشارکت در حفظ محیط زیست به کار گیرند و در این راستا کودکان و نوجوانان بیش از همه با فرا گرفتن دانش و آموزه‌های محیط زیستی می‌توانند به عنوان گروه‌های مستعد و همیاران محیط زیست این آموزش‌ها را به خانواده انتقال داده، زمینه مشارکت سایر افراد خانواده را نیز در حفاظت محیط زیست فراهم کند.

انتهای پیام 

نظر شما