شناسهٔ خبر: 66991950 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

پیامدهای مخرب جنگ برای رژیم صهیونیستی و حامی‌اش آمریکا

رژیم صهیونیستی قصد دارد جنایاتش در نوار غزه را برای هفت ماه دیگر هم ادامه دهد تا به خیال خود به هدف غیرقابل تحققی مبنی بر «نابودی حماس» دست پیدا کند اما فارغ از این است که طولانی‌تر شدن جنگ می‌تواند پیامدهای مخربی برای خود این رژیم به همراه داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، «تزاخی هانگبی» رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هفته گذشته ادعا کرد که جنگ در غزه می‌تواند تا پایان سال جاری میلادی طول بکشد و این رژیم انتظار دارد جنگ را تا هفت ماه دیگر ادامه دهد تا به تصور واهی خود بتواند «حماس را شکست دهد.»

سی‌ان‌ان در گزارشی به نقل از کارشناسان می‌نویسد: «طولانی‌تر شدن جنگ پیامدهای فاجعه‌آمیزی برای فلسطینی‌ها در سرزمین‌های ویرانشان و هم‌چنین آثار مخربی برای اسرائیل دارد. طولانی‌تر شدن جنگ ضربه بیشتری به اقتصاد اسرائیل وارد می‌کند، سیاست داخلی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به روابط خارجی و بین‌المللی آن ضربه می‌زند. تداوم جنگ هم‌چنین می‌تواند بر سیاست‌های ایالات متحده به خصوص آمادگی و برنامه‌های جو بایدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری تاثیر بگذارد.»

«اساف اوریون» پژوهشگر ارشد در «موسسه مطالعات امنیت ملی» مستقر در تل‌آویو و رئیس سابق بخش برنامه‌ریزی استراتژیک ارتش رژیم صهیونیستی گفت: «این یک حرکت طاقت‌فرسای رو به جلو است. ما روزانه تلفاتی را در این درگیری شاهد هستیم. علاوه بر آن، البته مسائل سیاسی، دیپلماتیک، اطلاعاتی و اعتباری نیز وجود دارد که در هر کدام اسرائیل هزینه‌های فزاینده‌ای را در جنگ کنونی می‌پردازد.»

درد و رنج بیشتر برای فلسطینیان

سی‌ان‌ان در این گزارش با اشاره به وضعیت کنونی مردم فلسطین و ادعای رژیم صهیونیستی برای هفت ماه جنگ بیشتر در غزه می‌نویسد: «وضعیت روز به روز در غزه بدتر می‌شود و تداوم جنگ احتمالا درد و رنج مردم را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. زمانی که در ماه فوریه تعداد قربانیان در غزه به ۲۸ هزار نفر رسید، محققان دانشکده بهداشت و پزشکی لندن و مرکز بهداشت بشردوستانه جانز هاپکینز پیش‌بینی کردند که اگر جنگ تشدید شود، تعداد قربانیان تا ماه اوت فراتر از ۷۲ هزار نفر خواهد رفت.»

آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که غیرنظامیان غزه در بخش‌هایی از این باریکه از قحطی رنج می‌برند و حملات هوایی در جنوب نوار غزه تنها بحران انسانی و تعداد آوارگان را تشدید می‌کند.

سازمان ملل چند روز پیش هشدار داد که تحویل کمک‌ها به غزه بسیار دشوار شده و میزان کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه پس از حملات رژیم صهیونیستی به رفح در اوایل ماه مه تا ۶۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

«ژولیت توما» مدیر ارتباطات آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) می‌گوید: «ما بار دیگر خواستار آتش‌بس و آزادی تمامی اسرا هستیم. هر چه این جنگ طولانی‌تر شود، رنج بیشتری برای غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی به همراه خواهد داشت.»

سرنوشت نتانیاهو و رژیم صهیونیستی

سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسانی می‌نویسد: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از طولانی‌تر شدن جنگ سود می‌برد زیرا بقایش به آن بستگی دارد. اسرائیل متعهد شده که حماس را نابود کند و نتانیاهو ممکن است به دلیل شکست در جلوگیری از حملات هفتم اکتبر که منجر به درگیری گسترده شد، پاسخگو شود. علاوه بر این، انتخابات جدید در اسرائیل به طور بالقوه‌ می‌تواند نخست‌وزیر را از قدرت برکنار کند.»

«یوهانان پلسنر» رئیس یک موسسه در تل‌آویو گفت: «بیشتر اسرائیلی‌ها از انتخابات زودهنگام حمایت می‌کنند زیرا می‌خواهند با انتخابات هر چه زودتر به جنگ پایان دهند؛ بنابراین از این نظر، یک جنگ طولانی ممکن است انتخابات و هم‌چنین روز حسابرسی نتانیاهو با رای‌دهندگان را به تعویق بیاندازد.»

نتانیاهو هم‌چنین با فشار شدید اعضای تندرو ائتلاف شکننده خود برای ادامه جنگ مواجه است. برخی تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرش توافق آتش‌بس قبل از «شکست حماس»، کابینه را ترک خواهند کرد.

اگر جنگ طولانی شود، «انزوای دیپلماتیک اسرائیل» بیشتر خواهد شد. اسرائیل سفرای خود را از سه کشور اروپایی که فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند، احضار کرده و روابط دیپلماتیک را با چندین کشور آفریقای جنوبی و دیگر کشورها کاهش داده است.

هم‌چنین اقدامات قانونی شدت خواهد یافت. از طرفی، دادخواست حکم بازداشت نتانیاهو در دیوان کیفری بین‌المللی صادر شده و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی با پرونده نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری مواجه است. این دادگاه هم‌چنین چند روز پیش دستور داد تا این رژیم حملاتش را در رفح متوقف کند.

سی‌ان‌ان می‌نویسد: «طولانی‌تر شدن جنگ هم‌چنین می‌تواند چشم‌انداز عادی‌سازی روابط اسرائیل با عربستان سعودی را به تعویق بیاندازد؛ موضوعی که پیش از هفتم اکتبر، اولویت اول کابینه نتانیاهو محسوب می‌شد. این درگیری تا همین جای کار باعث شده تلاش‌های مربوط به عادی‌سازی از مسیر خود منحرف شوند و اسرائیل تحت انتقادات تند و تیزی از سوی ریاض و هم‌چنین کشورهای عربی از جمله مصر و امارات قرار بگیرد.»

تاثیر بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

پس از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ رژیم صهیونیستی، ضربه سختی به اقتصاد این رژیم وارد شد. در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳، تولید اقتصادی ۲۱.۷ درصد در مقایسه با سال قبل کاهش یافت.

پایگاه خبری عبری‌زبان «وای‌نت» گزارش می‌کند: «اسرائیل از زمان تاسیسش در سال ۱۹۴۸ جنگ‌های متعددی داشته اما این جنگ بیشترین هزینه را برایش به همراه داشته است. تا ماه ژانویه، ارتش اسرائیل ۲۷۲ میلیون دلار در روز را بابت این جنگ هزینه کرده است.»

پلسنر می‌گوید: «اسرائیل اقدامات لازم را برای کاهش آسیب‌های اقتصادی انجام نداده است. اگرچه اقتصاد اسرائیل از درگیری‌ها و بحران‌های قبلی تا حدی بهبود پیدا کرده اما یک جنگ طولانی مدت ممکن است وضعیت آن را با چالش بیشتری مواجه کند. به عبارتی، هر چقدر جنگ طولانی‌تر شود، تاثیرات عمیق‌تر اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.»

تاثیر جنگ بر انتخابات آمریکا و بایدن

طولانی‌تر شدن جنگ غزه پیامدهای عمیقی را بر سیاست‌های داخلی آمریکا و هم‌چنین تلاش‌های جو بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ به دنبال خواهد داشت. رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل موضعش در قبال رژیم صهیونیستی موجب شده تا انتقادات فراوانی از سوی جوامع عرب‌تبار آمریکایی و مسلمانان مطرح شوند و در عین حال بایدن با خطر از دست دادن رای‌ آنها روبه‌رو شده است.

نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که مدیریت بایدن نسبت به جنگ غزه با ۲۸ درصد رای مثبت و ۷۱ درصد رای منفی همراه بوده است.

جو بایدن دائما از رژیم صهیونیستی حمایت کرده و محافظت قانونی و دیپلماتیک تقریبا بی‌قید و شرطی را در عرصه جهانی به آن ارائه می‌دهد. البته دولت بایدن اقدامات تنبیهی بی‌سابقه‌ای را علیه رژیم صهیونیستی و هم‌چنین تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان کرانه باختری اعمال و استفاده از تسلیحات آمریکایی را علیه غیرنظامیان در رفح نیز منع کرده است. به‌رغم این تلاشها، جنگ ادامه می‌یابد و تلفات غیرنظامیان و قحطی در نوار غزه با روند افزایشی موجه است؛ مواردی که باعث شده رای‌دهندگان آمریکایی از جمله مسلمانان، سیاه‌پوستان و جوامع عرب‌تبار آمریکایی نسبت به جو بایدن و انتخاب مجدد او دلسرد شوند.

نظر شما