شناسهٔ خبر: 66991148 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

بازگشت خودرو به جوایز تبلیغاتی - اکونیوز

اقتصاد ایران: عصر خودرو- «در مصرف برق صرفه‌‌‌جویی کنید، خودرو جایزه بگیرید.» مدیرعامل توانیر روز گذشته بار دیگر با تاکید بر جوایز حاصل از صرفه‌جویی برق، عنوان کرد برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، ۳۰۰دستگاه خودروی اتوماتیک داخلی در نظر گرفته شده است. وی اظهار کرد، ۳۰۰دستگاه خودروی اتوماتیک ایرانی مانند دنا، ۲۰۷ و تارا پیش‌بینی شده که مشترکان می‌توانند با کسب و جمع‌آوری امتیاز از محل کاهش مصرف برق، در قرعه‌کشی این محصولات شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، سال گذشته هم برنامه ارائه پاداش به مصرف بهینه برق اجرا شد و براساس آن قبوض مشترکان در ازای کاهش مصرف برق، رایگان می‌شد. حالا قبوض برق رایگان به جوایزی همچون خودروی اتوماتیک داخلی تبدیل شده است؛ خودروهایی که دسترسی به آنها از طریق کارخانه بسیار سخت است و در بازار هم قیمت گزافی دارند. حالا اینکه مسوولان برقی کشور چطور و از چه مسیری خودروهای وعده داده‌شده را تامین خواهند کرد، با ابهامات زیادی همراه است. در حال حاضر خودروسازان به‌طور کامل به تعهدات سال گذشته خود عمل نکرده‌اند و این در شرایطی است که طی دوماه گذشته نیز با روند افت تیراژ روبه‌رو بوده‌اند. پیش از این عرضه خودرو تنها از مسیر سامانه یکپارچه فروش مقدور بود، حال آنکه انتهای سال گذشته وزارت صمت این مجوز را به خودروسازان داد که به‌طور مستقل نسبت به فروش خودرو اقدام کنند. دوماه از سال گذشته است، با این حال به دلیل تعهدات و همچنین افت تیراژ، خودروسازان هنوز برنامه فروشی اعلام نکرده‌اند.

با این شرایط اما روز گذشته مدیرعامل توانیر اعلام کرد که 300دستگاه خودروی اتوماتیک ایرانی مانند دنا، 207 و تارا برای مشترکانی که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در نظر گرفته شده است و مشترکان می‌توانند با کسب و جمع‌آوری امتیاز از محل کاهش مصرف برق، در قرعه‌کشی این محصولات نیز شرکت کنند.حدود یک‌دهه از تبلیغات پرزرق و برق بانک‌ها و دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی با جوایزی همچون خودرو می‌گذرد.

چند صد خودروی سواری بخشی از تبلیغات پرزرق‌‌‌وبرقی بود که به‌خصوص بانک‌ها در دهه‌‌‌های70 و80 در قبال جذب سپرده‌‌‌های قرض‌‌‌الحسنه به مشتریان خود اعطا می‌‌‌کردند. در آن سال‌ها تیراژ خودرو اگر بیشتر از عرضه نبود، کمتر از آن هم نبود.  از سوی دیگر در دهه‌های یادشده بانک‌ها، ویترین شرکت‌های خودروساز نیز بودند؛ به این معنی که خودروهایی در بیلبورد تبلیغاتی بانک‌ها قرار می‌گرفت که در معابر و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها دیده نمی‌شد. با این حال خودرو جذابیت خود را برای مشتریان حفظ کرده بود و بانک‌ها و دیگران از این کالای جذاب برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کردند. حالا بیش از 5سال است که خودرو از تک و تا افتاده و دسترسی به آن سخت است، با این حال هنوز هم سوژه تبلیغاتی توانیر قرار می‌گیرد. اگر توانیر می‌تواند خودروهای وعده داده شده را تامین کند، پس دیگر نهادها یا شرکت‌ها هم می‌توانند از خودرو به عنوان جایزه بهره ببرند. با این حساب باید گفت شاید اتفاقی در مورد تیراژ خودرو یا تعهدات خودروسازان رخ داده است که خیلی‌ها از آن بی‌اطلاع هستند.

دانلود با کیفیت

نظر شما