شناسهٔ خبر: 66990703 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ملک زاده: رفاه عمومی و توسعه کشور و افزایش رفاه در جامعه با اخذ مالیات محقق می شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده از طریق سازمان امور مالیاتی جهت مصارف توسعه‌ای دولت واریز می‌شود؛ چهار درصد آن صرف منابع شهرداری‌ها می‌شود و یک درصد نیز به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کند؛ این ارقام به طور مستقیم اثر مالیات بر ارزش افزوده را در بهبود رفاه و تامین مخارج مردم نشان می‌دهد. یک کارشناس اقتصادی گفت: پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده از طریق سازمان امور مالیاتی جهت مصارف توسعه‌ای دولت واریز می‌شود؛ چهار درصد آن صرف منابع شهرداری‌ها می‌شود و یک درصد نیز به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کند؛ این ارقام به طور مستقیم اثر مالیات بر ارزش افزوده را در بهبود رفاه و تامین مخارج مردم نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

علی ملک زاده کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا درباره مصارف مالیات در کشور اظهار داشت: موضوع مهمی که در خصوص مالیات وجود دارد، آن است که مصارف مالیات چیست؟ درواقع مالیات‌های پرداختی در چه زمینه‌ای خرج و مصرف می‌شود؟ این موضوع یک مولفه بسیار موثر در فرهنگ مالیاتی و افزایش انگیزه‌ی مودیان مالیاتی برای پرداخت مالیات است.

وی در ادامه تصریح کرد: مالیات به عنوان اصلی‌ترین منبع تامین مالی بودجه‌ دولت محسوب می‌شود و نسبت به سایر روش‌های تامین بودجه، کم‌ترین آسیب را به اقتصاد وارد می‌کند. به عنوان مثال روش‌های دیگر مانند فروش نفت به نوعی آینده فروشی و فروش ثروت ملی و بین نسلی است همچنین راه‌های دیگر مثل انتشار اوراق، فروش منابع و دارایی‌های دولت و... همگی یا موجب آسیب به کشور از ناحیه‌ی تورم می‌شود و یا می‌توان در نهایت گفت همگی جزو درآمد‌های ناپایداری هستند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: مالیات به عنوان یک منبع جدی برای دولت باید ایجاد شود تا به صورت پایدار منابع را تامین کند، در سایر کشور‌ها نیز چنین ملاحظه‌ای وجود دارد و اصلی‌ترین و پایدارترین منبع تامین درآمد‌های دولت، مالیات است.

ملک زاده: رفاه عمومی و توسعه کشور و افزایش رفاه در جامعه با اخذ مالیات محقق می شود

ملک زاده گفت: بودجه، مصارف و مخارج آن صرف دو هزینه‌ی کلان و عمده می‌شود که یکی هزینه‌های جاری و امور مربوط به مصارف جاری دولت‌هاست و دیگری هزینه‌های عمرانی و زیر ساختی است، مالیات می‌تواند هم در کمک به تامین هزینه‌های جاری و هم در کمک به تامین هزینه‌ی پروژه‌های عمرانی و کار‌های زیرساختی مصرف شود.

وی افزود: طبیعتا هزینه‌های ذکر شده در رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی نقش دارد و با تخصیص درست و مناسب منابع توسط دولت، می‌تواند برای باز توزیع ثروت و کاهش فاصله‌ی طبقاتی مفید و موثر باشد، کمااینکه در کشور‌هایی که اصلاحات مالیاتی داشته اند و توانسته اند مالیات را به گونه‌ای مناسب اخذ کنند مشاهده شده که ضریب جینی قبل و بعد از گرفتن مالیات و اصلاحات آن، تفاوت جدی داشته است.

ملک زاده: رفاه عمومی و توسعه کشور و افزایش رفاه در جامعه با اخذ مالیات محقق می شود

این کارشناس اقتصادی وی در ادامه بیان کرد: در ایران در خصوص مالیات بر ارزش افزوده و مصارفش یک خاصیت جداگانه و تعیین شده وجود دارد. پنج درصد آن از طریق سازمان امور مالیاتی به خزانه‌ی دولت واریز می‌شود، چهار درصد آن صرف منابع شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌شود و یک درصد نیز به بخش سلامت مستقیما اختصاص پیدا می‌کند. ارقام ذکر شده به طور مستقیم اثر مالیات بر ارزش افزوده را در بهبود رفاه و تامین مخارج مردم نشان می‌دهد.

ملک زاده در پایان عنوان کرد: می‌توان از رقم‌های یاد شده در بخش‌های مختلف به ویژه بخش سلامت به منظور کاهش هزینه‌های درمانی مردم به صورت مستقیم، توسعه‌ی زیرساخت‌ها و... استفاده و همچنین در بخش شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌توان در زمینه‌ی توسعه‌ی حمل و نقل عمومی و بهبود رفاه مردم در شهر‌ها و روستا‌ها و دهیاری‌ها مصرف کرد. در این زمینه‌های مالیات می‌تواند اثر خود را به صورت مستقیم نشان دهد.

انتهای پیام/ 

نظر شما