شناسهٔ خبر: 66989512 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

جشنواره منطقه‌ای تمداربیت در تثبیت جایگاه فرهنگی چهارمحال و بختیاری میان استان‌های زاگرس نشین مؤثر است

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، پیام احمدی در نشست هماهنگی چهاردهمین دوره جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی تمداربیت که با حضور جمعی از صاحب‌نظران در فرهنگسرای اردل برگزار شد، افزود: چهارمحال و بختیاری در حوزه فرهنگ و هنر استان‌های زاگرس نشین، پیشتاز است و برخی رویدادهای منطقه‌ای مانند شاهنامه‌خوانی و نقالی لردگان، موسیقی زاگرس‌نشینان بروجن و تمداربیت اردل با سابقه برگزاری بیش از 15 دوره توانسته است این جایگاه را تثبیت و تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه هر بخش از زندگی افراد در جامعه نیاز به مسائل هویتی دارد و سنت‌ها و آیین‌ها، ادبیات و شعر و موسیقی می‌تواند در این حوزه نقش‌آفرین باشد، تصریح کرد: در بسیاری از اقوام برای هر سنت و آیینی، سروده‌هایی به منظور انتقال به موقع مفاهیم به جامعه به کار می‌رود و پاسداشت این بخش از سروده‌ها در جشنواره‌ای همچون تمداربیت در راستای پر کردن بخشی از نقاط خالی جورچین هویتی است.

احمدی در ادامه برنامه‌ریزی برای تدوین جایزه شعر و ادبیات گویشی حیدر آقا طالب‌پور را در سال 1403 یادآور شد و گفت: جشنواره تمداربیت می‌تواند به نوعی پشتیبان و تقویت‌کننده این جایزه ادبی نیز باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: همکاری و همیاری مدیریت شهرستانی برای برپایی هر چه بهتر جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی تمداربیت ضروری است که امید می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای شهرستان اردل در این مورد کمک‌کار مجموعه فرهنگی باشند.

  از پیش‌بینی بخش ترانه در جشنواره تمداربیت تا ضرورت مستندسازی و تولید محتوا

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی تمداربیت هم در ادامه این نشست گفت: شاعران و هنرمندان چندین استان کشور در انتظار برپایی چنین جشنواره هویت‌بخشی هستند چرا که توجه به شعر گویشی و تلاش برای احیا و پاسداشت آن محور اصلی جشنواره تمداربیت را شکل می‌دهد.

فیض‌الله طاهری با بیان اینکه ترانه‌سرایی از نیازهای روز شعر گویشی بختیاری است، افزود: به نظر می‌رسد با اضافه کردن چنین بخشی به جشنواره تمداربیت بتوان زمینه لازم را برای تولید آثار با کیفیت فراهم کرد.

وی ادامه داد: مستندسازی و تولید محتوا با همکاری صداوسیما، برگزاری کارگاه‌های آسیب‌شناسی شعر گویشی، بهره‌گیری هرچه بیشتر عموم مردم از بخش‌های مختلف جشنواره و افزایش نشاط اجتماعی هم از دیگر نکاتی است که باید در برنامه‌ریزی جشنواره چهاردهم تمداربیت به آن توجه شود.

طاهری یادآور شد: برگزاری هر دوره از جشنواره به نام و یاد یکی از بزرگان شعر گویشی هم می‌تواند به معرفی و پاسداشت بزرگان این حوزه منجر و برای شاعران جوان نیز الگوسازی شود.

گفتنی است، در نشست هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر گویشی تمداربیت درباره جمع‌آوری و تدوین آثار رسیده به دبیرخانه در 13 دوره گذشته و چگونگی بهره‌برداری از این مجموعه نیز گفت‌وگو و تبادل‌نظر شد.

سیزدهمین دوره جشنواره شعر گویشی تمداربیت مرداد 98 با حضور 139 شاعر از 9 استان زاگرس نشین در اردل برگزار شد و این جشنواره امسال پس از پنج سال وقفه بار دیگر در قالب طرح‌های قرارگاه شهید آویینی برگزار خواهد شد.

 


تمدار بیت
تمدار بیت

 

نظر شما