شناسهٔ خبر: 66989482 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مشق عشق شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی (ره) + فیلم

برنامه «طریق عشق» روز گذشته (۱۲ خرداد) در آستانه سالروز ارتحال امام خمینی به ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا با مشارکت انجمن ملی شعرای تانزانیا و نیز گروه مناظره دانشجویان دانشگاه «دارالسلام» با حضور سفیر کشورمان برگزار شد که بیش از ۱۵۰ نفر از شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی (ره) در آن شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، برنامه «طریق عشق» روز گذشته (۱۲ خرداد) در آستانه سالروز ارتحال امام خمینی به ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا با مشارکت انجمن ملی شعرای تانزانیا و نیز گروه مناظره دانشجویان دانشگاه «دارالسلام» با حضور سفیر کشورمان برگزار شد که بیش از ۱۵۰ نفر از شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی (ره) در آن شرکت کردند.

«الوندی» سفیر کشورمان با حضور در این ویژه‌برنامه اظهار داشت: بعد از ۳۵ سال از رحلت امام خمینی (ره) همچنان لازم است ابعاد شخصیتی این مرد الهی را بیشتر بشناسیم؛ چرا که هم فقیه بود و هم فیلسوف، هم شاعر و عارف بود و هم سیاستمداری انقلابی که تحول بزرگی در نظام بشری ایجاد کرد.

الوندی با اشاره به اینکه در بسیاری از اندیشه‌های عرفانی، رویگردانی از سیاست توصیه می‌شود، گفت که امام خمینی عارف کم‌نظیری بود که اندیشه عرفانی را با دنیای سیاست پیوند داد و معتقد بود که اندیشه عرفانی می‌تواند اندیشه سیاست درست و غیرمبتنی بر دروغ و نیرنگ و بر پایه انسانیت ایجاد کند که زمینه‌ساز آرامش، آسایش و تربیت انسان باشد.

مشق عشق شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی (ره) + فیلم

سفیر کشورمان در تانزانیا در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در اندیشه امام خمینی (ره) صلح زمانی ارزشمند است که حقوق بشر رعایت و عدالت برقرار شود؛ چرا که صلحی که بدون عدالت باشد، معنایی جز اسارت و ذلت ندارد. به همین خاطر است که امام خمینی حتی پیش از انقلاب اسلامی، از حامیان حقوق فلسطینیان بود و امت اسلامی را تشویق می‌کرد که برای برقرار صلح در منطقه باید از امیال توسعه‌طلبانه اسرائیل جلوگیری کنند.

مشق عشق شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی (ره) + فیلم

«معارفی» رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا نیز در سخنانی بیان کرد: جان‌مایه تمام اندیشه‌های امام خمینی (ره) این است که صلح، دوستی و محبت در اجتماع و جامعه بین‌المللی وقتی پایدار می‌ماند که آنها فرد یا جامعه یا کشور مستکبری نباشد که خودش را بالاتر از بقیه ببیند و نخواهد به قوانین و سنت‌های دیگران احترام بگذارد. 

وی همچنین درباره جایزه ملی امام خمینی (ره) ضمن نمایش کلیپی در این باره توضیحاتی ارائه کرد و از حاضران خواست با ارسال ابتکارات علمی و عملی خود در مدت مقرر از این فرصت بهره‌مند شوند. 

در ادامه شاعران تانزانیایی پنچ شعر را با نام‌های «صلح»، «به یاد خمینی (ره)»، «ایران و تانزانیا»، «تسلیت به ایران»، «ما در غم شما شریکیم» را به زبان سواحیلی سرودند. در یکی از شعر‌ها گفته شده:

در سیاست بود و شعر سرود
خواست مردم بیدار شوند و حقیقت را دریابند
صدایش هنوز شنیده می‌شود و در گوش ما طنین دارد
خمینی عارف، ما به یاد تو هستیم

به خاطر نیکویی‌های والایش نامش جاودان است
همچنان محبوب ایران و بقیه دنیا است
گر چه ما را ترک کرده، ولی نامش در قلبمان حک شده است
خمینی عارف، ما به یاد تو هستیم

بخشی دیگر از مضامین شعر‌ها در سوگ آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شهید ایران و حزن و اندوه مردم تانزانیا در کنار مردم ایران اختصاص یافت.

ذائقه الموت فرمان خداست
و مرگ سیاه برای ما اجبار است
ولی برای شهید سیاه و سفید فرقی نمی‌کند
ایران، تسلیت ما را بپذیر

برای آنها که در بیروت، تانزانیا و روسیه هستند
برای آنها که در کومور و جیبتوتی زندگی می‌کنند
و برای ساکنان پاریس، سودان و کویت، همه جا ابر سیاه شد
ایران، تسلیت ما را بپذیر

همچنین در این ویژه‌برنامه اشعاری به زبان انگلیسی و غزلی از امام خمینی (ره) قرائت شد.
در ادامه این برنامه گروه مناظره دانشجویان دانشگاه دارالسلام مناظره خود را با موضوع «آیا کشور‌های آفریقایی باید در منازعه اسرائیل و فلسطین وارد شوند» شروع کردند. ۱۲ نفر از دانشجویان در دو گروه موافق و مخالف در این مناظره شرکت و نکات مورد نظر خود را بیان کردند.

 بخشی از دانشجویان استدلال می‌کردند که با توجه به اینکه آفریقا در گام‌های اول توسعه است و اسرائیل می‌تواند از نظر تکنولوژی به آفریقا کمک کند و حماس نیز این منازعه را شروع کرده است، آفریقا نباید از فلسطین حمایت کند. ضمن اینکه از نظر تاریخی آنجا سرزمین یهودی‌ها است.

این استدلال با مخالف بسیاری از دانشجویان دیگر مواجه شد. دانشجویان بیان کردند: این منازعه از سال ۱۹۴۸ شروع شده است که اسرائیلی‌ها سرزمین فلسطین را اشغال و شروع به کشتن مردم آن سرزمین کردند. کار‌های اسرائیل در کشتار زنان و کودکان بی‌گناه جنایت علیه بشریت است و آفریقا که خود این گونه ظلم را تجربه کرده است، نمی‌تواند نسبت به این جنایت بی‌تفاوت باشد. تاریخ هم نمی‌تواند دستاویزی باشد که امروز هر کشوری به کشور دیگر حمله و ادعا کند به دلیل تاریخی این کار را انجام می‌دهد. ضمن اینکه صهیونیست‌ها با صرف میلیارد‌ها دلار شواهد تاریخی و حوادث اخیر را دستکاری می‌کنند. آفریقا برای توسعه خود باید روی پای خودش بایستد و اگر اسرائیل قراردادی با آفریقا می‌بندد به دنبال منافع خودش است و نه پیشرفت و توسعه آفریقا.

با پایان یافتن بخش مناظره، داور مناظره درباره کیفیت این رویداد نقطه نظرات خود را بیان کرد و چهار نفر از دانشجویان از دو گروه موافق و مخالف، به دلیل بکارگیری درست فنون مناظره به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند و جوائزی به نفرات برتر اهدا شد. 

در پایان برنامه توضیحاتی درباره نامه اخیر مقام معظم رهبری به جوانان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا ارائه شد و فیلم کاملی از این نامه برای حاضرین به نمایش درآمد.

در ادامه ویدئویی از بخش‌های متنوع این ویژه‌برنامه را در تانزانیا مشاهده می‌کنید.

<div id="video-display-embed-code_2487373" ><script type="text/JavaScript" src="https://defapress.ir/fa/news/play/embed/671000/2487373?width=400&height=300"></script></div>

انتهای پیام/ 118

نظر شما