شناسهٔ خبر: 66989312 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونق اقتصادی بختگان فارس در مسیر گردشگری؛ تقویت زیرساخت‌ها الزامی است

شیراز – ایرنا – امروز مقصد بازدید شهرستانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، شهرستان شرقی بختگان در ۲۰۰ کیلومتری شیراز بود؛ شهرستانی با هوای معتدل و جاذبه‌های گردشگری طبیعی که می‌تواند اقتصاد آن را رونق بخشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان بختگان با سه هزار و ۳۹۷ کیلومتر مربع مساحت در شرق شیراز قرار دارد، همسایه شمالی نی‌ریز که تا سال ۹۸ شهری از این شهرستان محسوب می‌شد اما اکنون شهرستانی است به مرکزیت آباده طشک و کنار دریاچه بختگان وطشک واقع شده است.

موقعیت جغرافیایی بختگان سبب شده تا از دیرباز شغل اصلی مردم آن، کشاورزی بویژه کشت گندم باشد.

این شهرستان قابلیت گردشگری بالایی دارد؛ مناطق محافظت شده بختگان و دریاچه‌های بختگان و طشک در این شهرستان قرار دارد که سالانه محل بازدید گردشگران بسیاری است.

اما خشکسالی‌های پی در پی، بر محیط زیست و منابع آبی تالاب‌ها و دریاچه‌ها و سطح آب چاه های کشاورزی فارس اثر گذاشته و دریاچه‌های بختگان و طشک و چاه های کشاورزی شهرستان بختگان نیز به شدت از این تغییرات متاثر شده‌اند.

طوری که استاندار فارس، فروردین امسال در نشست ستاد احیا تالاب‌های فارس گفت: پر کردن چاه‌های کشاورزی غیر مجاز و همچنین کنتوردار شدن چاه‌های کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه‌های بختگان و طشک را به عنوان اولویت مهم دنبال می‌کنیم.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، این را هم گفت که توسعه و افزایش مساحت زمین‌های کشاورزی در استان در دستور کار نیست و تنها افزایش بهره‌وری با امکانات موجود را دنبال می‌کنیم.

گردشگری، محرک اقتصاد بختگان فارس

امروز خشکسالی‌های پیاپی، ضرورت مدیریت منابع آبی استان را بیش از پیش گوشزد می‌کند و این به معنای تلاش برای بهبود بهره‌وری زمین‌های کشاورزی موجود و در کنار آن ایجاد تنوع در اشتغالزایی است.

در این زمینه، رونق گردشگری و توسعه و ترویج صنایع دستی یکی از راهکارهای اشتغالزا است که شهرستان بختگان قابلیت‌های مناسبی دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس که ۱۳ خردادبه شرق فارس سفر کرده، بر ایجاد تاسیسات گردشگری در شهرستان بختگان تاکید کرد.

محمد ثابت اقلیدی با بیان اینکه یکی از ملزومات صنعت گردشگری توسعه زیرساخت ها و تاسیسات است، گفت: می‌کوشیم تا این نوع زیرساخت ها در شهرستان های فارس به خصوص بختگان ایجاد و توسعه یابد.

او از برخی زیرساخت‌های گردشگری بختگان بازدید و عنوان کرد: پروژه تکمیل سرویس‌های بهداشتی در تفرجگاه دهمورد در این شهرستان در اولویت قرار دارد.

رونق اقتصادی بختگان فارس در مسیر گردشگری؛ تقویت زیرساخت‌ها الزامی است

هدف‌گذاری برای توسعه و ترویج چهار رشته صنایع دستی در بختگان

صنایع دستی یکی از تولیداتی است که به رغم نیاز به سرمایه اولیه اندک اما اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد؛ چنانکه اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در طرحی که به نامه "شهید جمهور" کلید زده، در نظر دارد تا در گام نخست صنایع دستی را پنج شهرستان استان که اقتصاد کشاورزی آنها بیشترین آسیب‌ها را از خشکسالی دیده، آموزش و ترویج دهد تا زمینه‌ای برای افزایش اشتغال و درآمد فراهم شود.

ثابت اقلیدی در سفر به بختگان بر لزوم توسعه صنایع دستی در این شهرستان تاکید کرد و گفت: قرار است آموزش صنایع دستی در چهار رشته پته دوزی، گلیم بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و ارغوان بافی و ترکه بافی در این شهرستان توسعه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه تسهیلات بانکی به هنرمندان فعال صنایع دستی را هم راهگشا دانست و ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، قرار است تسهیلات مناسبی در قالب مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی ارائه شود.

او اضافه کرد: بر این اساس، یک غرفه دائم فروش محصولات صنایع دستی نیز در نمایشگاه‌های تخصصی سالیانه استان به محصولات هنرمندان بختگانی اختصاص می‌یابد.

رونق اقتصادی بختگان فارس در مسیر گردشگری؛ تقویت زیرساخت‌ها الزامی است

ثابت اقلیدی در ادامه سفر خود با فرماندار بختگان نیز دیدار کرد و درباره مشکلات و راهکارهای ساماندهی ومرمت آثار تاریخی این شهرستان و توسعه و ترویج صنایع دستی در این منطقه گفت‌وگو کردند؛ مواردی که مبنای توسعه اقتصاد گردشگری است و اشتغال‌زایی و خلق ثروت بالایی را به دنبال دارد.

تنگ جزین، باغ یعقوب، منطقه زیبای بناب و آبشار تارم،کندر، مقبره امامزاده سلطان ابراهیم و امامزاده یوسف و اثر تاریخی چهار طاقی برخی از جاذبه‌های بختگان فارس است.

نظر شما