شناسهٔ خبر: 66989310 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تعریف حقوق مدنی ، انواع، موضوعات و منبع آزمونی حقوق مدنی

اقتصاد ایران: حقوق مدنی به عنوان رشته ی مادر حقوق، یکی از شاخه های علم حقوق از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صاحب‌خبر -
- اخبار بازار -

حقوق مدنی به بررسی زندگی و حقوق انسان، در یک بازه ی زمانی وسیع انعقاد نطفه و پیش از تولد و در دوران جنینی تا پس از مرگ می‌پردازد. کلمه ی مدنی برگرفته از واژه ی مدینه به معنای شهر است .

همانطور که میدانید؛ سلامت و کیفیت بهتر زندگی افراد در جمع مستلزم وجود مقرراتی است. به عبارتی، زندگی انفرادی میتواند تک محور باشد اما در زندگی جمعی، برای ایجاد آرامش و تعادل حتما وجود مقرراتی الزامیست.حقوق مدنی ترجمه کلمه انگلیسی Civil Law است. ریشه این کلمه به دوران امپراتوری روم باز می گردد؛ در دوران امپراتوری روم، قوانینی جهت مدیریت روابط شهروندان با یکدیگر به کار گرفته شد که نام این قوانین jus civil (ژوس سیویله) است. اما حقوق مدنی در کشورهای دنیا به شکل کنونی بیشتر تحت تاثیر قانون مدنی فرانسه (کد ناپلئون) هستند.از نظر ساختاری، حقوق مدنی یکی از زیر شاخه های حقوق خصوصی است و از آنجا که نقش اساسی آن در رابطه با مدیریت روابط بین افراد جامعه است در میان دیگر شاخه های علم حقوق از جایگاه ویژه ای برخوردار است .فلذا به عنوان یکی از دروس اساسی و مهم رشته ی حقوق به آن پرداخته می‌شود حقوق مدنی به عنوان یک شاخه ی پر اهمیت در میان سایر شاخه های حقوق، قوانین مرتبطه را در هشت عنوان اساسی زیر مطرح و بیان نموده است:

1- اشخاص و محجورین

در این عنوان، حقوق مدنی به بررسی مفهوم شخص، انواع اشخاص (حقیقی و حقوقی)، اهلیت، محجوریت و اقسام محجورین می‌پردازد.

2- اموال و مالکیت

این عنوان حقوقی به بررسی مفهوم مال، انواع مال، مالکیت، اسباب تملک، اسباب تصرف و اسباب زوال مالکیت میباشد

3- قواعد عمومی قراردادها

در این بخش شاهد بررسی مفهوم تعهد، انواع تعهد، قرارداد، ارکان قرارداد، آثار قرارداد و بطلان قرارداد خواهیم بود .

4- الزامات خارج از تعهد

این بخش به بررسی مفهوم مسئولیت مدنی، انواع مسئولیت مدنی، ضمان قهری، اسباب ضمان قهری و آثار ضمان قهری می‌پردازد.

5- خانواده

در بخش خانواده به بررسی مفهوم خانواده، انواع خانواده، نکاح، اقسام نکاح، آثار نکاح و... توجه شده است.

6- عقود معین

این بخش به بررسی انواع عقود معین، مانند بیع، اجاره، رهن، صلح، هبه، ودیعه و عاریه می‌پردازد.

7و 8- اخذ به شفعه، ارث و وصیت

این بخش به بررسی مفهوم وصیت، انواع وصیت، شرایط صحت وصیت، موانع وصیت، مفهوم ارث، انواع ارث، ترکه، سهم‌الارث و موانع ارث پرداخته است.

 

با توجه به‌ توضیحات داده شد که حقوق مدنی چیست و چه اجزایی دارد لازم است در این بخش در خصوص اهمیت این درس برای آن دسته از عزیزانی که داوطلب ازمون وکالت، قضاوت، سردفتری میباشند بیشتر توضیح دهیم .هرچند ما معتقدیم هر فردی به عنوان جزیی از جامعه ی مدنی لازم است تا با حقوق مدنی خود آشنایی داشته باشد .دانستن این موضوع به تنهایی تاکیدی بر اهمیت آموختن این دانش حقوقی است. لذا حقوق مدنی، به عنوان یک شاخه از حقوق، در زندگی روزمره افراد جامعه نیز کاربرد دارد.

درس حقوق مدنی در آزمون وکالت با ضریب 3 یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین مواد این آزمون به حساب می آید و با توجه به حجم بالای مطالب آن، همواره یکی از مواد چالش برانگیز در آزمون های حقوقی بوده است.

تسلط در درس حقوق مدنی سبب خواهد شد تا بتوانید در آزمون وکالت عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید. در آزمون وکالت، حقوق مدنی شامل 8 مبحث است که می‌تواند در سوالات آزمون به صورت ترکیبی و با تمرکز بر روی قوانین خاص مطرح شود. قواعد عمومی قراردادها و مبحث عقود معین مهم‌ترین بخش سوالات حقوق مدنی در آزمون وکالت هستند و تا 50 درصد سوالات آزمون را شامل می‌شوند.

 

با توجه به توضیحات ذکر شده و اهمیت درس حقوق مدنی، نیاز به یک منبع برای داوطلبین آزمون های حقوقی در سال های اخیر بیش از پیش احساس می شد. کتاب «شرح جامع قانون مدنی» از سوی انتشارات منتشر و مورد استقبال جامعه حقوقی قرار گرفته است. 

کتاب «شرح جامع قانون مدنی» پنجمین اثر تالیفی  دکتر فرهاد بیات  با همراهی شیرین بیات در زمینه حقوق حقوق مدنی می باشد.

در تالیف این  کتاب حقوقی، توجه و تمرکز نویسنده بر تهیه و تدوین یک متن و منبع آموزشی و آزمونی با حجم و مطالب مناسب برای تمامی سطوح علمی بوده است.

در این کتاب، علاوه بر توجه به نظرات آزمونی، نظریات علمای برجسته حقوق ، آراء شعب و هئیت عمومی دیوان عالی کشور، نظریات و مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام، نظریات شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نظریات مشورتی اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه نیز گنجانده شده است.

رعایت جامعیت در متن و توضیحات کافی برای هر ماده قانونی نیز برخی دیگر از ویژگی های این کتاب می باشند. با توجه به ویژگی های یاد شده، این کتاب می تواند به عنوان منبع اصلی برای آمادگی در تمامی آزمون های حقوقی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آزمون وکالت (اسکودا و مرکز وکلای قوه قضاییه) و قضاوت و سایر آزمون های شغلی، مطالعه کتاب «شرح جامع قانون مدنی» به عنوان منبع اصلی برای آمادگی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری نیز موثر و توصیه شده است.

مطالب این کتاب بر اساس سرفصل مصوب و به ترتیب مواد قانونی نگارش یافته است که با این کار داوطلب در محور قانون مطالعه می کند و در میدان عمل کاربرد بیشتری دارد و حتی فعالان عرصه ی حقوقی نیز می توانند با توجه به عناوین انتخاب شده برای هر ماده به راحتی حکم مسئله مورد نظر خود را از میان انبوه مواد قانونی بیابند و با مطالعه ی حاشیه آن ماده ضمن درک مفاهیم و اصطلاحات به کار رفته در متن مواد با قوانین مرتبط، رویه ی قضایی و آرای حقوقدانان در آن زمینه بیشتر آشنا شوند. از دیگر ویژگی های نگارش این کتاب می توان به موارد زیر اشاره کرد

"این مطلب تبلیغاتی است"

نظر شما