شناسهٔ خبر: 66987738 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کشف دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی درنائین

دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی در ایست بازرسی محور نایین در شرق اصفهان کشف و ضبط شد.

صاحب‌خبر -

کشف دو قلاده توله خرس سیاه بلوچی درنائین

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رییس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این توله خرس‌ها در مسیر قاچاق به مقصد تهران توسط نیروی انتظامی مستقر در ایست بازرسی نایین، کشف و به اداره حفاظت محیط زیست تحویل داده شدند.

مریم امیدی با بیان اینکه این دو قلاده توله خرس سیاه حدود دو ماه سن دارند و از زیستگاه‌های کرمان زنده‌گیری شدند، افزود: بررسی و معاینه اولیه این توله خرس‌ها توسط دامپزشکان انجام شد و مشکل خاصی ندارند.

وی با اشاره به کشف یک قلاده توله خرس سیاه بلوچی از یکی از ایستگاه‌های بازرسی استان فارس، گفت: این توله خرس، شب گذشته به اصفهان منتقل شد و به همراه ۲ توله خرس دیگرِ کشف شده در استان اصفهان به مرکز بازپروری حیات وحش «کلاه قاضی» در جنوب شرقی اصفهان منتقل شدند.

امیدی با اشاره به پراکنش گونه خرس سیاه بلوچی یا همان خرس سیاه آسیایی در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، افزود: سه توله خرس کشف شده تا زمان تعیین تکلیف توسط سازمان حفاظت محیط زیست در مرکز بازپروری حیات وحش کلاه قاضی می‌مانند.
وی اظهار داشت: خرس سیاه بلوچی یا آسیایی جزو گونه‌های در خطر انقراضِ فهرست «اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی» (IUCN) است.

امیدی گفت: خرس سیاه آسیایی به‌دلیل محدوده جغرافیایی زیست این گونه جانوری به نام بلوچی خوانده می‌شود و گونه‌ای خاص ایران است.

وی تاکید کرد: این گونه حیات وحش در وضعیت «در معرض خطر» (in danger) یا در خطر انقراض قرار دارد و به نظر می‌رسد در صورت تداوم صید و زنده‌گیری آن، در آینده نه چندان دور دچار وضعیتی مشابه یوز یعنی به شدت در معرض خطر انقراض شود.

خرس سیاه آسیایی از گونه‌های در معرض خطر انقراض و آسیب پذیر طبیعت ایران است که قاچاق و خرید و فروش غیر قانونی آن چالش و تهدید مهمی برای حفاظت این گونه بومی ایران محسوب می‌شود.

اتحادیه جهانی حفاظت از منابع طبیعی (IUCN) سازمانی بین‌المللی با هدف حفاظت از منابع طبیعی در دنیاست و گونه‌های مختلف حیات وحش در این سازمان از نظر وضعیت حفاظتی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.

نظر شما