شناسهٔ خبر: 66985462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

نشست علمی بازخوانی ابعاد سیاسی ـ اجتماعی حج برگزار شد

مجتمع آموزشی پژوهشی بین‌الملل حوزه علمیه با همکاری مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع) اولین نشست «بازخوانی ابعاد سیاسی ـ اجتماعی حج» را به زبان انگلیسی برگزار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از  روابط عمومی مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع)، در این نشست که شنبه، 12 خردادماه در محل سالن همایش‌های مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع) برگزار شد، کارشناسان پیرامون موضوعات ذیل، به بیان دیدگاه‌های خود پرداخته و ابعاد سیاسی ـ اجتماعی حج را بازخوانی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری، معاون بین‌الملل و ارتباطات حوزه علمیه با موضوع «اهمیت برائت در حجّ»؛
حجت‌الاسلام و المسلمین حجت‌الله داودی، مدیر مؤسسه بین‌المللی المرتضی(ع) با موضوع «حج ابراهیمی در قرآن»؛ حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیلی، استاد کالج اسلامی لندن با موضوع «ارتباطات بین‌المللی در حج» سخنرانی کردند و دبیر علمی جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین باقری نیز مدیریت این نشست را بر عهده داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به آیه 4 سوره مبارکه ممتحه «قَدْ كانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ في إِبْراهيمَ وَ الَّذينَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْكُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ كَفَرْنا بِكُمْ وَ بَدا بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ .....»(مسلماً براى شما در ابراهيم و كسانى كه با اويند سرمشقى نيكوست، آن گاه كه به قوم خود گفتند: ما از شما و آنچه به جاى خدا مىپرستيد بيزاريم، ما به شما كافريم و ميان ما و شما دشمنى و كينه هميشگى پديدار شده است، تا آن زمان كه به خداى يگانه ايمان آوريد. .....)، یکی از مراسم و مناسک مهم حج را برائت از دشمنان دانست و خاطرنشان کرد نباید اجازه داد تا مسئله برائت از مشرکین در بین مسلمین و حجاج، به دست فراموشی سپرده شود.

 وی همچنین در بیان اهمیت مسئله حج در اسلام، آیه 27 سوره مبارکه حج را قرائت و در توضیح آن بیان کرد که خداوند در این آیه به پیامبر گرامی اسلام(ص) دستور می‌دهد تا در بین مردم برای فراخوانی آنان به حج، بانگ برآورده و آنان را برای انجام این فریضه الهی دعوت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله داودی، دیگر کارشناس این نشست، در بخش آغازین کلام خود به بیان اهمیت و جایگاه ویژه حضرت ابراهیم(ع) در آیات قرآن پرداخته و بیان کرد که حضرت ابراهیم(ع) از نظر قرآن «پدر امتها» نامیده می‌شود و حتی از ایشان به عنوان «اسوه»  یاد شده است.

وی در بخش بعدی سخنان خود پیرامون تاریخچه حضور حضرت ابراهیم(ع) در سرزمین مکه و فعالیت‌های آن پیامبر عظیم‌الشأن توضیحاتی ارائه کرد.

مدیر مؤسسه بین‌المللی المرتضی، در ادامه به ارتباط بین حضرت ابراهیم(ع) و موضوع حج پرداخت و با اشاره به آیات الهی در این زمینه اذعان کرد که ابراهیم(ع) به دستور خداوند تبارک و تعالی از همه مردم دعوت به انجام حج کرد.

در پایان این مبحث او با تمسک به آیات قرآن کریم، حج ابراهیمی را نوعی اعلام عمومی «برائت از شرک و بت‌پرستی و دعوت به یکتاپرستی» دانسته و خاطرنشان کرد که در این اجتماع بزرگ الهی، هدف اصلی این است که همگان از بت‌پرستی و شرک، اعلام برائت عمومی کرده و یک صدا کلمه توحید و پیروی از مسیر الهی را فریاد بزنند.
حجت‌الاسلام و المسلمین اسماعیلی نیز، موضوع «حج و تأثیر آن در ارتباطات بین‌المللی» را ذیل چهار محور، مورد بررسی قرار داد:
محور اول: حج به عنوان یک «عبادت»
او در توضیح این محور، حج را مقابل مادی‌گرایی قرن و سکولاریسم قلمداد کرده و آن را موجب نزدیکی به نور مطلق یعنی خداوند، دانست. همچنین از حج به عنوان «جامع‌ترین عبادت» و «نویدبخش یکتاپرستی» یاد کرد.
وی در توضیح محور دوم، یعنی «معنویت»، بیان کرد که حج، زمینه‌ساز عطوفت، مهربانی و اخوت در بین مسلمانان است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی، محور سوم از کارکردهای بین‌المللی حج را «منفعت حج برای کل امت اسلامی»  ـ و حتی همه مردم ـ بیان کرد و افزود حج باعث «انسجام میان مسلمانان جهان» شده و «فرصت احیای عزت اسلامی» را برای مسلمانان فراهم می‌کند. همچنین «آشنایی جهانیان با معارف اهل بیت(ع)» را یکی دیگر از ظرفیت‌های حج برشمرد.
این استاد کالج اسلامی لندن در ذیل بیان «مقابله با دشمنان» به عنوان چهارمین محور کارکرد بین‌المللی حج، به موضوعات «معضل فلسطین»، «تبادل فرهنگی و اقتصادی»، «وحدت و جلوگیری از دسیسه دشمنان» و «جلوگیری از تفرقه» اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما