شناسهٔ خبر: 66985334 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ادامه تراژدی آوارگی ساکنان دو مجتمع در خیابان جام جم گرگان / شهرداری: پیگیری می‌کنیم

ساکنان مجتمع جام جم گرگان که چندی پیش به دلیل رانش ناگزیر به ترک خانه شدند از بی‌توجهی مدیریت شهری به مشکلاتشان گلایه دارند اما شهرداری گرگان ضمن رد این ادعا قول پیگیری می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، در روزهای پایانی سال گذشته درحالی‌که همه گلستانی‌ها در تب‌وتاب خرید نوروز و استقبال از بهار بودند ساکنان دو مجتمع در محدوده خیابان چشم‌انداز گرگان به دلیل رانش چندباره زمین، ناگزیر به تخلیه ساختمان شدند، در آن زمان قرار شد خانواده‌های خسارت دیده در هتل ورزش اسکان داده شوند تا مشکلات آنها در اسرع وقت حل شود.

اما با گذشت بیش از دو ماه به گفته ساکنان مجتمع جام جم ترتیب اثری به مطالبات آنها داده نشد تا اینکه ساکنان مجتمع با حضور در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گرگان خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند، بااین‌حال در طول جلسه، اعتنایی به خواسته این افراد نشد و به این ترتیب یکی از ساکنان مجتمع در اعتراض به کم‌توجهی مدیریت شهری، پیراهن را از تن بیرون کرده و خواستار تعیین تکلیف محل سکونت‌شان شد.

نامه‌ای از سوی شهروندان جام جم به شهرداری نرسیده است

بر اساس ادعای ساکنان این دو مجتمع که دچار رانش شده، پیگیری و نامه‌نگاری با شهرداری گرگان در خصوص این اتفاق از یک‌سال گذشته انجام شده است اما شهرداری ترتیب اثری به موضوع نداده است، با این حال مجید طاهری، مدیر شهرداری منطقه ۲ گرگان ضمن رد ادعای شهروندان، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این مدت نامه‌ای از سوی شهروندان جام جم مشاهده نکردم.

طاهری می‌افزاید: ساکنان مدعی هستند که مقصر حادثه صرفاً شهرداری است اما در نهایت کارشناس رسمی دادگستری باید مقصر اصلی حادثه را شناسایی کند و من نامه و تقاضایی در خصوص این ادعا ندیده‌ام.

مدیر شهرداری منطقه ۲ گرگان ادامه می‌دهد: شهرداری در سال ۱۳۹۹ به ساکنان ساختمان اخطار داده بود که دیوار متحمل مشکلاتی شده و نیازمند مقاوم‌سازی است تا از وقوع هرگونه اتفاق جلوگیری شود.

وی اضافه می‌کند: طبق دستور دادستانی، شهرداری برای اینکه ساکنان ساختمان بیشتر از این متحمل خسارت نشوند، موظف شد هزینه‌های ساختمان را پرداخت کند تا در آینده مشخص شود هزینه‌ها متوجه کدام سازمان‌ها، اشخاص یا ارگان‌ها است.

مدیر شهرداری منطقه ۲ گرگان در خصوص تصمیم شهرداری برای تخفیف‌های در نظر گرفته و نوع همکاری با سرمایه‌گذار، می‌گوید: شهرداری در حال حاضر در این زمینه تصمیم نهایی نگرفته و این موضوع نیازمند ارائه پیشنهاد از سوی سرمایه‌گذاران است اما این نهاد نهایت همکاری را با سرمایه‌گذاران در هر موضوعی خواهد داشت.

ادامه تراژدی آوارگی ساکنان دو مجتمع در خیابان جام جم گرگان / شهرداری: پیگیری می‌کنیم

ناپایداری ساختمان‌ها در بخشی از محلات گرگان قابل کتمان نیست

لغزش زمین در مسیر منتهی به منطقه گردشگری و ییلاقی زیارت، فرونشست زمین در شهرک‌های شمالی گرگان و رانش زمین در محدوده‌های جنوبی و جنوب غربی گرگان از جمله آخرین رخدادهای خسارت بار طبیعی در مرکز استان گلستان است که هر یک ده‌ها خانوار را بی‌خانمان و خسارت‌های محسوسی به شریان‌های حیاتی شهر مانند شبکه توزیع آب، برق، گاز تحمیل کرده است موضوعی که یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان هم آن را تأیید می‌کند.

سیاوش مظفری، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گرگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ایمنی پایین و ناپایداری ساختمان‌ها در بخش‌هایی از محلات گرگان موضوعی نیست که قابل کتمان باشد، هرچند بر اساس بخشی از اسناد بالادستی مقرر است تا محدودیت‌ها و ملاحظاتی در ساخت و سازها مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه بلایای طبیعی هیچگاه منتظر تصویب و ابلاغ بخشنامه و دستورالعمل‌ها نمی‌مانند، از این رو سازندگان، مجریان و ناظران باید در کنار مدیران شهری دقت نظر بیشتری در خصوص مقاوم‌سازی و ارتقای استانداردهای ایمنی داشته باشند.

به گفته این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گرگان، کوی امام رضا (ع)، چاله باغ جنوبی، کوی محتشم، اکبرآباد (رضوی ۱)، کوی عرفان، ۱۴ متری اول، دوم و سوم شهرداری، قدس هشت، کوی سبطی (ضلع شرق)، تپه صداوسیما و بخش‌هایی از محدوده چشم‌انداز از جمله مناطقی است که احتمال وجود رانش بروز رانش محتمل است.

وی معتقد است که با وجود ریسک‌پذیری بالا، ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به صورت متراکم در این مناطق بسیار زیاد است که این هیچ سنخیتی با پایداری زمین در این محلات ندارد.

مظفری ادامه می‌دهد: برخی از بناهایی که در این مناطق احداث می‌شوند دارای حفاری‌ها و گودبرداری‌های غیر اصولی است و از چاه فاضلاب جذبی برای خروج فاضلاب استفاده می‌کنند که این امر زمینه نفوذ و فرّار شدن خاک را افزایش می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه پی این ساختمان‌ها و آپارتمان‌های بلندمرتبه عمیق نیست با کوچک‌ترین فشار بیرونی و یا درونی مانند نشت آب دچار لغزش و حادثه‌های غیر قابل جبران می‌شود.

موضوع رانش زمین در خیابان جام جم و ترک برخی افراد از خانه و کاشانه شأن تا جایی اهمیت یافت که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان هم به این مساله ورود کرده و پرونده‌ای از باب حقوق عامه تشکیل داد و اعلام کرد: موضوع به طور جدی در دست بررسی است.

پیگیر مشکلات هستیم

از سویی مقداد صادقیان، سویی معاون زیربنایی، حمل و نقل و ترافیک شهرداری گرگان هم قول پیگیری رفع مشکلات ساکنان دو مجتمع خیابان جام جمع را می‌دهد و به خبرنگار ما می‌گوید: برای پایدار سازی ساختمان‌های کوی جام جم در مرحله برگزاری مناقصه محدود هستیم و شرکت برنده ابتدا به شورا و سپس به فرمانداری معرفی و بعد از آن مشغول به کار می‌شود.

وی با اشاره به مسائل حقوقی مربوط به این اتفاق می‌گوید: با رأی دادگاه ابعاد مختلف بروز و علل حادثه توسط کارشناس رسمی تأمین دلیل شده است.

صادقیان معتقداست که از فردای حادثه بازدیدهای فنی توسط تیم‌های مشاور و خبرگان استانی انجام و طراحی سازه برای پایدار سازی ترانشه آغاز شد.

معاون زیربنایی شهردار گرگان می‌افزاید: طراحی اولیه طی مدت دو هفته انجام و نقاط ضعف شناسایی و به مشاور برای اصلاح عودت داده شد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از دلایلی که این پروژه را نسبت به سایر موارد متمایز می‌کند، امکان نداشتن استفاده از ماشین‌آلات در این پروژه است، زیرا از طرفی محدود به ساختمان‌های آسیب دیده هستیم و از طرفی ترانشه در حال ریزش در آن نقطه وجود دارد، از این رو امکان استفاده از ماشین فراهم نیست و طراحی باید به نحوی باشد که کار توسط دست و اشخاص انجام شود.

صادقیان با بیان اینکه طراحی نهایی تأیید و برآورد شده، اضافه می‌کند: این طرح در حال حاضر در فرایند مناقصه قرار دارد که برای تسریع در روند انجام پروژه، مناقصه به صورت محدود برگزار می‌شود و پس از عقد قرارداد با پیمانکار، کار فوراً آغاز خواهد شد.

وی تصریح می‌کند: پیرو دستور شهردار و به خواست شورای شهر گرگان هر اقدامی که در توان ما باشد برای ساکنان انجام خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایمنی پایین و ناپایداری ساختمان‌ها در بخش‌هایی از محلات گرگان موضوعی نیست که قابل کتمان باشد با این وجود ساخت‌وساز واحدهای مسکونی به صورت متراکم در این مناطق در حال افزایش است و شهرداری برای هریک از این سازه‌ها یا مجوز صادر کرد یا نظارتی بر روند ساخت‌وساز ندارد، بنابراین برای جلوگیری تکرار این تراژدی بهتر است مدیریت شهری قدری موضوع ساخت‌وساز در نقاط مختلف شهر را جدی‌تر دنبال کند.

نظر شما