شناسهٔ خبر: 66984832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه اصفهان: دوری از پژوهش، ما را در مسیر اشتباه قرار می‌دهد

اصفهان–ایرنا – نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: فاصله گرفتن از پژوهش، ما را در مسیر اشتباه قرار می‌دهد، در حالی که اساس کار بشر، تحقیق و پژوهش است و این امر، هم در دین و هم در دنیا وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد روز یکشنبه در دیدار با رئیس سازمان و مهدسان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان افزود: تفاوت انسان و حیوان در مساله تحقیق است، یعنی انسان تحقیق می‌کند و در مراحل بالاتر می‌رود، اما حیوان چون فکر و عقل ندارد نمی‌تواند این گونه باشد.

وی با بیان اینکه بن‌مایه بشر فکر است، اظهار داشت: در تعریف انسان گفته می‌شود که انسان، حیوان ناطق است ، یعنی در معنای ظاهری، انسان حرف می‌زند، اما درواقع به معنی آن است که انسان، متفکر است.

امام جمعه اصفهان، انسان بدوی فارغ از فکر و تعقل را مانند حیوان دانست و گفت: در فلسفه گفته می‌شود که کار انسان تحقیق است و انسانی که تحقیق نداشته باشد در واقع انسانیت خود را هم تعطیل کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همه گمراهی‌ها بدلیل جهل است و علت جهل نیز تحقیق و فکر نکردن است و در طلبگی نیز روش کار، تحقیق و تفکر است و اگر طلبه در مسائل مورد نیاز مردم فکر و تحقیق کند، می‌تواند بزرگ شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این دیدار، گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد و گفت: سال زارعی گذشته از نظر تامین آب کشاورزی مطلوب بود و پس از چند سال با رهاسازی آب در زمان مناسب و پیش بینی سال پربارش از ابتدای سال، با وجود زمستان خشک و احتمال خطر نابودی، حدود ۴۰ هزار هکتار زمین استان زیر کشت رفت.

مهرداد مرادمند با اشاره به کشت استراتژیک غلاتی مانند گندم و جو افزود: در بحث بذر غلات، مرکز تحقیقات در حال فعالیت است و اتفاق خوبی که در سنوات اخیر افتاده، دستیابی به ارقام متناسب و مقاوم در برابر شرایط منطقه و تنش‌های جدید مانند شوری، خشکی و کم آبی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب میزان تولید غلات ۲۵ میلیون تُن بود، گفت: این رقم در سال گذشته به ۱۲۵ میلیون تُن افزایش یافت و در سال ۱۴۲۰ باید به ۱۷۵ میلیون تُن برسد.

به گزارش ایرنا، مجموع اراضی زراعی قابل‌ کشت استان اصفهان حدود ۴۸۵ هزار هکتار است که در سال‌های نرمال از حیث بارش، حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حُبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی اختصاص می‌یابد.

تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود ۴.۶ میلیون تُن و مجموع اراضی باغی استان حدود ۸۵ هزار هکتار است و مجموع تولید باغی و گلخانه‌ای در شرایط عادی حدود ۸۸۶ هزار تُن برآورد می‌شود.

نظر شما