شناسهٔ خبر: 66982654 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بهره‌مندی ۳۳ هزار نفر از دوره‌های سوادآموزی در لرستان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۳ هزار نفر طی دولت سیزدهم از دوره‌های سوادآوزی در این استان بهره‌مند شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، منصور بازگیر، امروز_ یکشنبه سیزدهم خرداد_ در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: نخستین گام برای موفقیت در زندگی فردی و همچنین توسعه پایدار و همه‌جانبه جامعه، گسترش و تعمیق سوادآموزی و در این راستا شایسته است همه مردم و مسئولان با رجوع به فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص نهضت سوادآموزی به صورت جهادی همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در راستای توسعه عدالت آموزشی و گسترش و اشاعه آموزش‌های سوادآموزی طی دولت سیزدهم اقدامات قابل توجهی انجام شده است، افزود: در همین مدت آمار بی‌سوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش پیدا کرده است که نمود عینی آن را می‌توان در شرکت گسترده دختران در آزمون‌های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز قبولی بی‌نظیر بالای ۶۰ درصدی بی‌سوادان و کم‌سوادان ثبت شده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان با اشاره به افزایش مراکز یادگیری محلی دولتی به تعداد سه مرکز در شهرستان‌های خرم آباد ناحیه ۲ و شهرستان الشتر به تعداد دو مرکز، ادامه داد: در مجموع در استان هفت مرکز یادگیری محلی دولتی وجود دارد که قبلاً چهار مرکز بوده و در دولت سیزدهم سه مرکز به این تعداد افزوده شده است.

بازگیر با بیان اینکه هدف مراکز آموزش به سواد آموزان در راستای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و آموزش مهارت‌های فنی و زندگی است، عنوان کرد: در این راستا آموزش‌های قالی‌بافی، تعمیر پکیچ، تعمیر موبایل، چرم دوزی منبت‌کاری، برق ساختمان با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای و کمیته امداد جهت اشتغال‌زایی سوادآموزان ارائه شده است.

وی با اشاره به ارائه طرح‌های مختلف سواد آموزی در سطح استان افزود: در راستای تحت پوشش بردن طرح‌های مختلف سواد آموزی طی دولت سیزدهم در قالب طرح ریاست‌جمهوری، زنان و دختران عشایری یک هزار و ۴۰۰ نفر، در قالب طرح نماز کلید بهشت ۱۲ هزار و ۵۹۷ نفر، با اجرای طرح خواندن با خانواده دو هزار و ۲۷۴ نفر، ۱۵۰ حلقه کتابخوانی، مسابقات انشانویسی سه هزار و ۲۴۴ نفر، مسابقات کتابخوانی به تعداد سه هزار و ۲۵۳ نفر تحت پوشش قرار گرفتند.

بازگیر با اشاره به برگزاری دوره‌های مختلف برای آموزش‌دهندگان گفت: توانمندسازی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی به تعداد چهار هزار و ۹۰۰ ساعت، تشویق سوادآموزان برتر در طرح‌ها و فعالیت‌های مختلف و اهدای جوایز در مراحل شهرستان و مناطق، استان و کشور از دیگر برنامه‌های سواد آموزی استان طی دولت سیزدهم بوده است.

وی اظهار داشت: طی سال تحصیلی جاری ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۸۰۸ نفر و در سال تحصیلی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ نیز هشت هزار و ۶۵۳ نفرتحت پوشش قرار گرفته‌اند که در مجموع در مدت سه سال گذشته ۳۳ هزار و ۱۰۴ تحت پوشش قرار گرفته است.

بازگیر گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال ۱۴۰۱ در استان ۷۶/۹۶ درصد بود اما اکنون با وجود اینکه جامعه هدف تغییر پیدا کرده است و تعداد بی‌سوادان در استان افزایش پیدا کرده از این رو نرخ باسواد گروه سنی ۶۰ - ۱۰ سال، اکنون ۸۵/۸۰ است.

نظر شما