شناسهٔ خبر: 66981811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افتتاح نمایشگاه «سونات بی‌ستون» در گالری اعتماد

وقتی خطوط به بازی گرفته می‌شود

پارمیس طهماسب‌زاده

نمایشگاه «سونات بی‌ستون» پیوندی میان هندسه و معماری و تاریخ و ادبیات برقرار کرده است؛ از سه‌گانه «اورستیا» اثر آیسخلوس الهام گرفته و مخاطبانش را با فراز و نشیب نقش بسته بر قاب درگیر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا نمایشگاه نقاشی‌های مریم عابدی از ظهر جمعه ۱۱ خرداد ماه در گالری اعتماد افتتاح شد. این نمایشگاه که «سونات بی‌ستون» نام گرفته، روایتی تصویری از زمانه است که با الهام گرفتن از تاریخ و ادبیات به اجرا درآمده؛ «سونات بی‌ستون» با الهام از سه‌گانه «اورستیا» اثر آیسخلوس شکل گرفته است.

در نمایشگاهِ «سونات بی‌ستون» تلاش شده تا با بیانی معاصر، نقاشی در رویارویی با متریال قرار گیرد و چهارچوب‌ کلاسیک استفاده از بوم و رنگ به پرسش گرفته شود؛ این تکنیک مرتبط با ویژگی شاخص آثار این هنرمند است که از رشته‌های نواری پارچه بر سطح بوم استفاده می‌کند. آثار او از منظری با سنن قالی بافی و هندسه و معماری ایرانی دارای پیوند است.

مریم عابدی متولد سال ۱۳۶۵ (تهران) است. او پس از گذراندن دوره کارشناسی در دانشکده هنرهای زیبای تهران، در رشته نقاشی در آکادمی هنر نیویورک تحصیل کرده است. 

از سایر نمایشگاه‌های او می‌توان به «گر بر فلکم دست بُدی چون یزدان...» و «رگ‌ چین» اشاره کرد. 

وقتی خطوط به بازی گرفته می‌شود

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:
«بگذار از رحم مادر شب، روز جدید با تمام شکوهش طلوع کند...»
خواندن جمله‌ای از اثر بی‌بدیل آیسخلوس در سه‌گانه «اورستیا» مرا به طرح‌ریزی مجموعه‌ای هدایت کرد که مسیر تکامل آن هفت سال به طول انجامید.
«سونات بیستون» عنوان یک «نمایش»«نامه» است. نمایشی که نامه پر فراز و نشیب خونریزی‌ها، جنایت‌ها، خشم‌ها، کینه‌ها و عداوت نسل به نسل بشر را تصویر می‌کند.
چیدمانی که مخاطب را به تاریکی‌های از یادنرفتنی تاریخ می‌کشاند. اما همیشه امید به پشتیبانی انسان همچون روزنه نوری کتیبه‌های تاریخ را در می‌نوردد و وارد صحنه می‌شود.
امیدی که ناظر بر سدهای زنگار گرفته و بی‌ثباتی به رنگ خون گرفته‌ی سرگذشت انسان است. در نهایت اوست که سکان را به دست گرفته و می‌پرسد:
«نفرین دیرینه آیا راه آرامش می‌گشاید؟
یا دست مرگ به طوفانی دیگر هر بود و هست را در می‌رباید؟
سرانجام چیست؟»

وقتی خطوط به بازی گرفته می‌شود

نمایشگاه «سونات بی‌ستون» تا ۲۹ خرداد ماه در گالری اعتماد برپا خواهد بود. برای تماشای این نمایشگاه می‌توان همه‌روزه(به غیر از دوشنبه‌ها) از ساعت ۱۲ تا ۸ شب به گالری اعتماد رفت. گالری اعتماد در میدان هفت‌تیر، خیابان مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ واقع شده است. 

وقتی خطوط به بازی گرفته می‌شود

انتهای پیام 

نظر شما