شناسهٔ خبر: 66981805 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وصیت کلیدی خمینی کبیر از ابتدای انقلاب تا آخرین روزها

با توجه به شروع فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری و ثبت‌نام نامزد‌ها چارچوب‌های شرعی و قانونی رفتار نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از نظر رهبر انقلاب را بررسی کرده‌ایم.

صاحب‌خبر -

اغلب، به اشتباه سخنرانی حضرت امام خمینی (ره) در بهشت زهرا (سلام‌ا... علیها) را اولین سخنرانی ایشان پس از بازگشت به میهن پس از ۱۵ سال تبعید می‌دانند، اما رهبر کبیر انقلاب اولین سخنرانی را در جمع استقبال‌کنندگان در فرودگاه مهرآباد ایراد کردند: ابتدا قاری نوجوان چند آیه از قرآن مجید را تلاوت کرد و سپس یک گروه، سرود ماندگار «خمینی‌ای امام» را اجرا کردند و پس از آن هم حضرت امام سخنان کوتاهی را بیان می‌کنند که می‌توان گفت «اهمیت وحدت و هشدار درباره توطئه اختلاف‌افکنی» مهم‌ترین نکته این سخنان کوتاه است.

 ایشان در این سخنرانی دو بار به صراحت «وحدت کلمه» را عامل پیروزی انقلاب اسلامی معرفی کرده و می‌گویند: «ما باید از همه طبقات ملت تشکر کنیم که این پیروزی تا این جا به‌واسطه وحدت کلمه بوده است. وحدت کلمه مسلمین همه، وحدت کلمه اقلیت‌های مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت طبقه روحانی و جناح سیاسی. باید همه این رمز را بفهمیم که وحدت کلمه، رمز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و خدای نخواسته، شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند.»

یک روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه جمعی از مردم ملاوی در لرستان، چند خطی را مرقوم می‌کنند و ضمن تشکر و پاسخ به ابراز احساسات آنان، تنها توصیه و نکته‌ای که بیان می‌کنند، این است: «امید است به یاری خدای تعالی این همبستگی را تا پیروزی کامل حفظ فرمایید و از تفرقه و اختلاف که وسیله تسلط دشمنان اسلام و بیگانگان است پرهیز نمایید.» 

به همه ملت توصیه می‌کنم
یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز باز هم دست روی این نکته کلیدی گذاشته و در پیامشان تاکید می‌کنند: «از این به بعد توجه به بسیاری از امور لازم است که عمده آن توجه به حفظ وحدت کلمه است. ما در بین مبارزه هستیم و باز محتاج به وحدت کلمه هستیم؛ باز باید همه اقشار با هم برادروار و در کنار هم آماده باشند برای مبارزه و جلوگیری از تشتتات و اختلافات. اگر خدای ناخواسته اختلافات پیدا شوند معلوم نیست که ما به پیروزی نهایی برسیم. من به همه ملت توصیه می‌کنم که به همین نحو که تاکنون به وحدت کلمه خودشان ادامه داده‌اند از این به بعد هم ادامه دهند» و برای ساختن دوباره ایران نیز، حضور و مشارکت همه را لازم و ضروری می‌دانند: «اینک ما باید ایران را بسازیم؛ از نو بسازیم ولی مشکلات دارد مشکلات فقط با دولت رفع نمی‌شود، مشکلات با یک قشر یا دو قشر از ملت رفع نمی‌شود.

همه ملت باید دست به دست هم بدهند و هرکس در هر شغل، مقام و مکانی که هست، دست به دست ملت بدهد و با هم این بنای جدید را به پایان برسانیم و یک ملت جدید و یک دولت جدید و یک بنای جدید که همه اسلامی باشد و همه انسانی باشد ما از سر بنا کنیم.» با مروری بر مواضع و پیام‌های امام در روز‌های پس از پیروزی انقلاب که قطعا می‌توان آن را خاص‌ترین و حساس‌ترین روز‌های انقلاب اسلامی دانست، به ندرت می‌توان سخنرانی یا پیامی را دید که در آن به طور پررنگ بر نقش کلیدی وحدت و هشدار درباره خطر مهلک تفرقه تاکید نشده باشد.

 ۳ ماده از فرمان ۷ ماده‌ای
در طول حیات مبارک ایشان در کسوت رهبر انقلاب اسلامی نیز، هیچ مقطع خطیری را نمی‌توان یافت که در آن بر لزوم وحدت و پرهیز از تفرقه تاکید نکنند. گاهی این توصیه همگانی است و گاهی نیز بنا به شرایط، به طور مشخص مسئولان یا خواص کشور را مخاطب قرار می‌دهند. برای نمونه اوایل سال ۱۳۶۰ که اختلاف میان دولت بنی‌صدر و سایر ارکان کشور به جا‌های باریکی کشیده است، حضرت امام در ۱۲ فروردین پیامی هفت‌بندی را صادر می‌کنند که سه بند ابتدایی آن به طور مشخص انذار از اختلاف و تشتت است و این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که به دادستان کشور نیز در این خصوص تکلیف به ورود می‌کنند: «بر جمیع سخنرانان، چه در محیط‌های باز و چه بسته و تمام نویسندگان، تکلیف حتمی شرعی است که حتی به طور اشاره و کنایه، از گفتار و نوشته‌های اختلاف‌انگیز اجتناب نمایند که امروز اختلاف برای امت اسلامی، سم کشنده است و باید بدانند که ایجاد اختلاف در محیط حاضر، جز تبعیت از نفس‌اماره و شیطان درونی و خدمت به ابرقدرت‌ها خصوصاً آمریکای جهانخوار نیست و از منکرات بزرگی است که شیطان به اسم اسلام، بر زبان‌ها و قلم‌ها جاری می‌کند و باید بدانند که انقلاب اسلامی تاب تحمل آن را ندارد و متخلف را مجازات خواهد کرد. دادستان کل کشور موظف است تا به این طریقه خطرناک خاتمه دهد. سخنرانی‌های سالم و سازنده در محیط‌های سالم غیرمتشنج، برای ایجاد وحدت و تفاهم و جلوگیری از اختلاف و تشنج، مفید و موجب رضای خداست.»

 «رمز پیروزی» را با «سم کشنده» عوض نکنید
استفاده از عبارت قابل تامل «سم کشنده» برای اختلاف در کشور، ریشه در اعتقاد عمیق حضرت امام به اثر سرنوشت ساز دو عنصر وحدت و تفرقه دارد. کما این که ۱۵ تیر ۱۳۵۸ یعنی تنها چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان با چنین عباراتی درباره لزوم وحدت سخن می‌گویند: «ای احزاب مختلف،‌ای گروه‌های مختلف! اگر شما برای کشور خودتان دلسوز هستید و برای ملت تان دلسوز هستید، باید بدانید که این ایجاد گروه‌های مختلف برای ملت سم قاتل است و کشور شما را باز به حال اول خدای نخواسته برمی‌گرداند... [اجانب]مشاهده عینی کردند که دو چیز پیروزی برای ما آورده است و به این دو چیز حمله کردند: یکی ایمان، اسلام؛ یکی وحدت کلمه. با دست عمال خودشان این رمز پیروزی که دارای دو جهت بود، به هر دو حمله کردند. در سطح وسیعی در ایران مشغول تفرقه افکندن شدند. تفرقه در همه اطراف ایران. احزاب مختلفه؛ گروه‌های مختلف؛ جبهه‌های مختلفه و مع‌الأسف همه با هم مخالف. این وحدت کلمه را دارند از ما می‌گیرند.»

موعد گفتن مهم‌ترین حرف‌ها
انسان‌ها، به خصوص شخصیت‌های بزرگ، مهم‌ترین و اصلی‌ترین حرف‌های خود را در پایان عمر و به طور مشخص در وصیت‌نامه خود مطرح می‌کنند. حضرت امام خمینی نیز در وصیت‌نامه الهی و سیاسی خود اهمیت مسئله را به ملت گوشزد می‌کنند: «این جانب که نفس‌های آخر عمر را می‌کشم به حسب وظیفه، سطری از آن چه در حفظ و بقای این ودیعه الهی دخالت دارد و سطری از موانع و خطر‌هایی که آن را تهدید می‌کنند، برای نسل حاضر و نسل‌های آینده عرض می‌کنم...» و در اولین بند از توصیه‌های خود باز هم بر نقش حیاتی وحدت تاکید می‌کنند؛ «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد. این جانب به همه نسل‌های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگرانِ خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است. بی‌جهت نیست که بوق‌های تبلیغاتی در سراسر جهان و ولیده‌های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه‌ها و دروغ‌های تفرقه‌افکن نموده‌اند و میلیارد‌ها دلار برای آن صرف می‌کنند.»

امام نهیب می‌زد
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نیز در دوره زعامت خود، همان نگاه راهبردی را به اهمیت وحدت و پرهیز از تفرقه داشته و دارند و در این مسئله نیز ادامه‌دهنده سیره خمینی کبیر هستند: «امام بزرگوار از روز اول روی یکی از چیز‌هایی که همیشه تکیه می‌کرد، مسئله «اتحاد» بود. بعضی‌ها با یکدیگر سر مسائل جناحی، مسائل سیاسی اختلاف پیدا می‌کردند، امام (رضوان ا...) به این‌ها نهیب می‌زد و می‌گفت: «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید» ... به نظر من رقابت‌های داخلی به جای خودش محفوظ، اماهمه باید با هم باشند، همراه باشند. در یک خانواده ممکن است دو برادر با هم دو سلیقه مختلف داشته باشند، اما برادری‌شان از بین نمی‌رود؛ کار به دشنام و دروغ و اهانت و مانند این‌ها نباید بکشد؛ این را همه باید مراقبت کنند.» ۰۱/۰۱/۱۴۰۳ 
 
امروز بیشتر محتاجیم
امروز که مجلس دوازدهم کار خود را آغاز کرده و به خاطر عروج شهیدان پرواز اردیبهشت، ناگزیر به برگزاری انتخابات زود‌هنگام و تعیین رئیس جمهور جدید هستیم، لزوم وحدت و همدلی در جامعه بیش از پیش ضروری است. 
 
منبع: هفته نامه خط حزب الله

نظر شما