شناسهٔ خبر: 66981591 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

ارسال 600 بالن آشغال دیگر از کره شمالی به جنوبی

کره شمالی از این هفته تصمیم گرفته به پرتاب بالن های تبلیغاتی فعالان کره جنوبی به سمت شمال، با اقدامی مشابه و با پرتاب بالن های آشغال پاسخ دهد.

صاحب‌خبر -

دولت کره شمالی 600 بالن آشغال دیگر را از شامگاه شنبه (دیشب) راهی کره جنوبی کرده است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس ، ارتش کره جنوبی اعلام کرد، کره شمالی پس از اقدام مشابه چند روز قبل، 600 بالن حامل زباله دیگر را به سمت جنوب ارسال کرده که پیونگ یانگ آن را انتقام از فعالانی که اعلامیه‌های ضد کره شمالی را با بالن به سمت کره شمالی پخش می کنند، می‌خواند.

بین شنبه شب تا صبح یکشنبه (امروز)، حدود 600 بالن  پر از آشغال از کره شمالی در مناطق مختلف کره جنوبی پیدا شده است. رئیس ستاد مشترک کره جنوبی روز یکشنبه گفت که بالن ها حامل ته سیگار، تکه های پارچه، کاغذهای باطله و پلاستیک هستند، اما هیچ ماده خطرناکی در آن وجود ندارد.

در 260 بالن قبلی که کره شمالی فرستاده بود حتی فضولات حیوانی  و کود هم بود.

ارتش کره جنوبی به مردم توصیه کرد که مراقب سقوط اشیاء باشند و به اشیایی که مشکوک به ارسال از کره شمالی هستند دست نزنند، بلکه آنها را به دفاتر نظامی یا پلیس گزارش دهند. گزارشی از تلفات یا خسارت جانی گزارش نشده است.

در شهر سئول، دولت هشدارهایی ارسال کرد و گفت که اشیاء ناشناس مشکوک به پرواز از کره شمالی در آسمان نزدیک شهر شناسایی شده و ارتش در حال پاسخگویی به آنها است.

پرتاب‌های بالن‌های کره شمالی در کنار مجموعه‌ای از اقدامات تحریک‌آمیز اخیر پیونگ یانگ صورت می گیرد، که شامل پرتاب نافرجام ماهواره جاسوسی و رگبار موشک‌های کوتاه‌برد است که کره شمالی گفته است برای نشان دادن توانایی خود در حمله پیشگیرانه به همسایه متخاصم جنوبی است.

ارتش کره جنوبی تیم های واکنش سریع شیمیایی و پاکسازی مواد منفجره را برای بازیابی بقایای 260 بالن کره شمالی که از سه شنبه شب تا چهارشنبه در مناطق مختلف این کشور پیدا شده بود، اعزام کرد. 

ارتش کره جنوبی گفت که بالن ها انواع مختلفی از زباله و کود را حمل می کردند، اما هیچ مواد خطرناکی مانند مواد شیمیایی، بیولوژیکی یا رادیواکتیو نداشتند. برخی از باالن ها با زمان‌سنج‌هایی پیدا شدند که نشان می‌داد برای انفجار  کیسه‌های زباله در هوا طراحی شده‌اند.

"کیم یو جونگ" خواهر قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه تایید کرد که کره شمالی بالن‌ها را برای پاسخ به کمپین های تبلیغاتی مشابه فعالان کره جنوبی علیه کره شمالی با استفاده از بالن ها، صورت داده است.

او اشاره کرد که بالن ها می‌توانند پاسخ شمال به اعلامیه‌های مشابهی شوند که از سوی فعالان کره جنوبی در داخل بالن ها به مناطق شمالی ارسال می شوند.

وزارت اتحاد کره جنوبی روز جمعه گفت که کره شمالی باید اقدامات تحریک آمیز - از جمله پرتاب موشک و سایر اقدامات خود - را متوقف کند، در غیر این صورت با عواقب نامشخص "غیر قابل تحمل" روبرو خواهد شد.

ارتش کره جنوبی نیز با اشاره به نگرانی در مورد ایجاد خسارت یا احتمال وجود مواد خطرناک در بالن های کره شمالی اعلام کرده است که هیچ برنامه ای برای سرنگونی بالن ها ندارد. 

لی سونگ جون، سخنگوی ستاد مشترک ارتش کره جنوبی، روز پنجشنبه طی یک جلسه توجیهی گفت:  ما به این نتیجه رسیدیم که بهتر است اجازه دهیم بالن ها رها شوند و آنها را با خیال راحت بازیابی کنیم.

در سال 2020، کره شمالی پس از واکنش خشمگینانه به کمپین های تبلیغاتی کره جنوبی، یک دفتر خالی ارتباطی ساخت کره جنوبی را در خاک خود منفجر کرد. در سال 2014، کره شمالی به سمت بالن های تبلیغاتی که به سمت قلمرو این کشور پرواز می کردند شلیک کرد و کره جنوبی نیز با تیراندازی پاسخ داد، هرچند تلفات جانی نداشت.

در سال 2022، کره شمالی حتی پیشنهاد کرد که بالن های پروازی از کره جنوبی باعث شیوع ویروس کرونا در این کشور شده است.

کره جنوبی بیش از 10 سال است که با پرتاب بالن های تبلیغاتی، همسایه متخاصم شمالی را تحریک می کند و حالا به نشظر می رسد دولت کره شمالی تصمیم گرفته با اقدامی مشابه دست به مقابله به مقثل بزند؛ هر چند در بالن های کره شمالی به جای مضامین تبلیغاتی ضدکره جنوبی، تنها زباله است.

 

نظر شما