شناسهٔ خبر: 66980182 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

واکنش اسامه حمدان به اظهارات بایدن

یکی از رهبران جنبش حماس با اشاره به اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تمامی تلاش‌ها برای رسیدن به توافق را مختل کرده و از موافقت با آن امتناع می‌کند، تاکید کرد که این جنبش به ایده‌های اعلام شده از سوی رئیس جمهور آمریکا دید مثبتی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ «اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «الجزیره» با اشاره به اینکه حماس نگاه مثبتی به ایده‌های مطرح شده از سوی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا داشته، اظهار کرد: این ایده‌ها کافی نیستند و ما به یک توافق کامل نیاز داریم چرا که جزئیات طرف اسرائیلی همواره موضوع بحران است چه در مورد برقراری آتش‌بس و تمایلش به اینکه این توافق دائمی نباشد، چه در مورد عقب‌نشینی نیروها و تلاشش برای ماندن در نقاط مشخصی در نوار غزه و یا در مورد عملیات تبادل اسرا.

 

حمدان گفت: ابتکار عملی وجود ندارد، بایدن ایده‌هایی را مطرح کرد، ایده‌های کلی که نمی‌تواند به یک توافق برسد و تنها یک چارچوب کلی است، جزئیات بسیاری وجود دارد و در طول چهار ماه گذشته درباره جزئیات بسیاری گفت‌وگو شد.

 

این رهبر جنبش حماس افزود: هدف از تلاشی که برادران میانجیگر در مصر و قطر انجام دادند، برقراری آتش‌بس و توقف حملات اسرائیل به نوار غزه و عقب‌نشینی این نیروها بود.

 

او در ادامه گفت: ما موضعگیری روشنی داشتیم و با این تلاش‌ها و این میانجیگری‌ها همکاری کردیم و پیشنهاد نهایی را که از طرف میانجی‌ها ارائه شد و مورد توافق آمریکا قرار گرفته بود، پذیرفتیم اما طرف آمریکایی در متعهد و متقاعد کردن طرف اسرائیلی به موافقت با این پیشنهاد شکست خورد و در نتیجه تمام این تلاش‌ها ناکام ماند.

 

این رهبر حماس تاکید کرد: باید پیشنهادهای شفافی وجود داشته باشد که خواسته‌های ما و آنچه گفتیم را محقق کند و همزمان طرف اسرائیلی نیز آن را آشکارا و علنی و نه به صورت مبهم یا به شیوه‌ای که بتواند از هرگونه تعهدی شانه خالی کند، بپذیرد.

 

حمدان ادامه داد: انتظار داشتم بایدن پیشنهادی را که اوایل مه گذشته از سوی میانجی‌ها به جنبش حماس ارائه شد و نماینده آن در میانجیگری‌ها یعنی «ویلیام برنز» مدیر سیا با آن موافقت کرد، تایید کند، این پیشنهاد نشان‌دهنده تلاش جدی میانجی‌ها برای رسیدن به یک توافق بود، باید دید دقیقا چه چیزی ارائه شده و موضعگیری واقعی اسرائیل چیست.

 

او با اشاره به اینکه تا این لحظه پیشنهاد مشخصی به دست جنبش حماس نرسیده و حماس قصد ندارد به نقطه شروع مذاکرات برگردد، گفت: پیشنهادی به میانجی‌ها ارائه شد، فکر می‌کنم این بیانیه می‌تواند مقدمه‌ای برای ارائه دوباره همان پیشنهاد به طرف اسرائیلی و موافقت اسرائیل با آن باشد.

 

این رهبر حماس با اشاره به صحبت‌ها درباره تمایل میانجی‌ها به رسیدن به یک توافق به‌روز، خوب و مورد قبول گفت: حماس تردید نکرد و زمانی که با سند ارائه شده از سوی میانجی‌ها موافقت کرد، تصمیم خود را گرفت و الان نوبت میانجی‌ها است تا طرف اسرائیلی را جهت پذیرش این سند تحت فشار بگذارد، فکر می‌کنم در این سند اصولی که بایدن مطرح کرده بود، محقق شده است.

 

همچنین حمدان تاکید کرد: انتظار می‌رود طرف اسرائیلی آشکارا و صریح پایبندی خود را به رسیدن به توافقی که آتش‌بس فراگیر، عقب نشینی کامل از نوار غزه، انتقال بدون قید و شرط امدادها برای اسکان و امدادرسانی به آوارگان، بازسازی غزه و لغو محاصره آن و اجرای یک قرارداد عادلانه تبادل اسرا را محقق می‌کند، اعلام کند.

 

او در ادامه این مصاحبه گفت: آنچه نتانیاهو در پلتفرم ایکس نوشت، نشان می‌دهد طرفی که لجبازی می‌کند، اسرائیل است و ناکام ماندن تلاش‌های میانجی‌ها همواره از طرف اسرائیل است، ما به شروط پایبند نبوده بلکه به سند ارائه شده از سوی میانجی‌ها که با آن موافقت کردیم، متعهد هستیم.

 

مقاومت فلسطین همچنان به موضعگیری خود پایبند است در حالی که نتانیاهو تمام تلاش‌ها را مختل می‌کند و از پذیرش آتش‌بس امتناع می‌کند./ایسنا

نظر شما