شناسهٔ خبر: 66980137 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

غزه برای اسرائیل شبیه به یک باتلاق است

براتی کارشناس مسائل اسرائیل: با وجود شبکه گسترده تونل‌ها و نوع جنگ چریکی نیروهای مقاومت، عملا این رژیم در پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود به بن‌بست خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه ایجاد فضای بین‌المللی ضد صهیونیستی مهمترین نگرانی اسرائیل است گفت: اتفاقی که اسرائیلی‌ها از آن واهمه داشتند طی چند هفته‌ی اخیر در دانشگاه‌های آمریکا و برخی کشورهای دیگر در حال گسترش است، تظاهرات‌هایی متعددی علیه این رژیم برگزار می‌شود و فضای ضد اسرائیلی به سرعت درجهان در حال بیشتر شدن است.

وی با اشاره به حضور مقامات و کشورهای مختلف در مراسم آییین تکریم شهدای خدمت و واکنش‌های پیرامون آن تصریح کرد: استقبالی که از مراسم شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان در ایران شد نشان دهنده ارتباط ایران به عنوان یکی از بخش‌های اصلی محور مقاومت در برابر اسرائیل است و این موضوع کابینه رژیم صهیونیستی را نگران کرده است، درکنار این مسئله نهادها و دادگاه‌های بین‌المللی بارها اقدامات این رژیم را محکوم کرده‌اند، اخیرا نیز دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای نتانیاهو و گالانت دستور بازداشت صادر کرد تا در صورت سفر آنها به کشورهای عضو پیمان رم بازداشت شوند.

براتی همچنین گفت: دیوان دادگستری هم که تا پیش از این با شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به دادخواست نسل‌کشی در غزه رسیدگی و حکمی موقت صادر کرده بود حالا در حکم دیگری خواستار توقف عملیات نظامی در رفح شده و این جو حاکم در دادگاه بین‌المللی لاهه که علیه اسرائیل است کمک می‌کند مبنای بیشتری برای محکوم کردن اسرائیل به نسل‌کشی فراهم شود.

این کارشناس مسائل اسرائیل عمیق‌تر شدن فضای بین‌المللی علیه اسرائیل را یک نقطه عطف تاریخی دانست و تصریح کرد: حضور برخی سران و کشورها از جمله مصر در ایران که منجر به نگرانی اسرائیل شده بر سیاست کشورهای جهان از جمله کشورهای غربی سایه خواهد انداخت و احتمالا نسل جدیدی از نمایندگان را به پارلمان‌ها خواهد فرستاد که حمایت از اسرائیل را الگو و هدف خود نمی‌دانند و این باعث می‌شود در بلند مدت اسرائیل حامیان خود را در کشورهای غربی از دست بدهد و میزان حمایت از صهیونیست‌ها کمتر از آن چیزی که هست بشود.

وی با اشاره به عملیات اخیر گروه‌های مقاومت در منطقه جبالیا و به اسارات گرفتن نیروهای اسرائیلی توسط گردان قسام گفت: با توجه به این عملیات و اهمیت آن نیاز است استراتژی حماس در کلیت این جنگ ۷ ماهه بررسی شود، حماس در طول جنگ غزه از زمانی که نیروهای ارتش اسرائیل به صورت زمینی وارد نوار غزه شدند سعی کرده یک جنگ فرسایشی و شهری را اداره کند به طوری که با کشاندن جنگ به مناطق شهری سرعت پیشروی نیروهای اسرائیل را کم کرد و با نیروهای پیاده نظام و تسلیحات ضد زرهی که در اختیار دارد آسیب جدی به بدنه ارتش اسرائیل وارد کند و مانع پیروزی آنها در جنگ شود.

براتی تک تیراندازها و تونل‌های ارتباطی در غزه را یکی از بازیگران اصلی در استراتژی حماس خواند و خاطرنشان کرد: تونل‌ها در غزه به عنوان شبکه‌های انحصاری تردد نیروهای حماس کمک زیادی به نبرد مقاومت کرده و این کار را برای نیروهای اسرائیل با مشکل مواجه کرده است.

این کارشناس حوزه اسرائیل همچنین گفت: مجموعه این عوامل باعث شده اسرائیل بعد از هفت ماه در حفظ مناطقی که ادعا می‌کند اشغال کرده دچار مشکل شود و به دلیل وجود تونل و نوع استراتژی فرسایشی حماس، در بیشتر مناطقی که در تصرف اسرائیل است آرامش حاکم نیست، یکی از مهمترین مناطقی که با این شرایط وجود دارد جبالیاست که اسرائیل نتوانسته در آنجا آرامش را برقرار کند.

وی با تأکید بر اینکه استراتژی حماس برای بازسازی و بازگشت به مناطقی مانند جبالیا برای اسرائیل دردسر زیادی ایجاد می‌کند خاطر نشان کرد: در حال حاضر غزه برای اسرائیل به یک باتلاق شبیه شده که به دلیل وجود شبکه گسترده تونل‌ها و نوع جنگ چریکی نیروهای مقاومت، عملا این رژیم در پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود به بن‌بست خورده است که قسام در عملیات اخیر خود بعد از هفتم اکتبر برای اولین بار می‌تواند یک نظامی اسرائیلی را به تعداد اسرای خود اضافه ‌کند.

براتی اظهار داشت: این عملیات نشان داد بعد از هفت ماه نبرد برخلاف تصورهایی که گفته می‌شد حماس در حال خروج از غزه است اما اراده نیروهای مقاومت نه تنها شکسته نشده بلکه نوع جنگ آنها در حال تغییر است حتی موشک‌هایی که اخیرا از رفح به تل‌آویو پرتاب شد و به اهدافی برخورد کرد نشان داد مقاومت همچنان از قدرت عملیاتی نسبی برخوردار است.

این کارشناس مسائل اسرائیل با بیان اینکه در طول این جنگ ۷ ماهه اسرائیل توانست ضربات جدی به سازمان رزم نیروهای مقاومت بزند و بسیاری از نیروهای مهم حماس را حذف کرده و تعدادی از نقاط نوار غزه را به اشغال خود در بیاورد اما نکته‌ای که قابل توجه این است که جنگ غزه با صرف اشغال برخی مناطق بر خلاف جنگ روسیه و اوکراین به پایان نمی‌رسد و پیروزی مطلق برای اسرائیل رقم نمی‌خورد.

وی انتشار ویدیوی جدید حماس از اسرای اسرائیلی را نقطه قوت سیاست تبلیغاتی گروه‌های مقاومت دانست و گفت: سیاست تبلیغات حماس جامعه اسرائیل را تحت تأثیر خودش قرار داد و باعث التهاب احساسات در سرزمین‌های اشغالی شد که خانواده اسرا و جامعه داخلی اسرائیل از کابینه رژیم صهیونیستی و ائتلاف حاکم بخواهند تا مجدد مذاکرات آغاز شود و برای تبادل اسرا به توافق برسند.

براتی همچنین با اشاره به برقراری مجدد مذاکرات با حضور رئیس سیا و موساد در مصر تأکید کرد: به نظر می‌رسد کابینه نتانیاهو علاقه چندانی به مذاکرات نشان نمی‌دهد و جامعه این برآورد را دارد که نتانیاهو عاملی در برابر به نتیجه رسیدن مذاکرات اتش‌بس و تبادل و آزادی اسرا است.

این کارشناس مسائل اسرائیل در پایان عملیات قسام در جبالیا را یک دستاورد نظامی مهم خواند در تصریحح کرد: پیروزی قسام در این عملیات ثابت کرد مقاومت در غزه همچنان قدرت دارد و شکست نخورده و می‌تواند در برابر اسرائیل مقاومت کند و حوزه‌ای که در آن عملیات انجام می‌دهد محدود به رفح نیست.

وی همچنین گفت: اسرائیل با پیروزی فاصله زیادی دارد و برای شکست نیروهای مقاومت کار سختی را در پیش دارند، چرا که ابتکار عمل همچنان در دست مقاومت است که می‌توانند روند جنگ را تغییر دهد و اقدامات بزرگ و طرح‌های نظامی بزرگی را عملیاتی کنند و بعید است ما شاهد پایان جنگ به نفع اسرائیل ظرف یکی دوماه آینده باشیم قطعا جنگ بیشتر از این زمان طول خواهد کشید.

منبع: ایران آنلاین

نظر شما