شناسهٔ خبر: 66979712 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با هدف فعالیت‌های مشترک و به منظور ایجاد و گسترش همکاری فنی، علمی، آموزشی و پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با هدف فعالیت‌های مشترک و به منظور ایجاد و گسترش همکاری فنی، علمی، آموزشی و پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

محمدمهدی حیدری رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر نگاه و رویکرد وزیر راه و شهرسازی در حکمرانی فناورانه وزارت راه و شهرسازی گفت: مرکز تلاش می‌کند به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌هایی نوین حرکت کند.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: یکی از این موضوعاتی که توسط مرکز تحقیقات دنبال شده است بحث استفاده و یا ارزش افزوده چرخه گوگرد در عمران کشور است که مرکز تحقیقات در این حوزه‌ها موضوع آسفالت و گوگرد را به عنوان مصالحی در بتن و کوتینگ دنبال می‌کند.

حیدری گفت: اگر بخواهیم با رویکرد سنتی در حوزه وزارت راه و شهرسازی حرکت کنیم، کار پیش نخواهد رفت و بنابراین باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کرد. همچنین باید راهکارهایی را در نظر گرفت تا از این دانش فنی و تکنولوژی نه تنها در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بلکه در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که ابنیه‌هایی دارند که دچار خوردگی هستند و هزینه‌های هنگفتی را صرف می‌کنند، استفاده شود.

در جلسه امضای این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، امیرمیثم نیک‌فر مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی با اشاره به‌اینکه شرکت پایانه‌ها اولین و تنها شرکت عرضه‌کننده خدمات تخلیه و بارگیری محصولات پتروشیمی است گفت: به‌غیر از نفت خام که شرکت پایانه‌های نفتی عملیات راهبری و تخلیه و بارگیری آن را انجام می‌دهد، بقیه فرآورده‌های نفتی را شرکت پایانه‌ها و مخازن انجام می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تا آخر برنامه هفتم یعنی تا سال ۱۴۰۷به حدود ۱۴۰میلیون تن می‌رسد ما نیاز به ایجاد ظرفیت تخلیه و بارگیری حدود ۹۰ میلیون تن برای صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی داریم که حدوداً ۴۵ پست اسکله می‌شود که در حال حاضر حداکثر ۲۳ پست اسکله بیشتر نداریم و برخی از اینها هم نیاز به به‌روزرسانی دارند.

حیدری در ادامه گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما در حوزه بندری و دریایی، موضوع خوردگی است. این خوردگی هزینه‌های بسیار بالایی را برای ما ایجاد می‌کند که بخشی از آن در حوزه بتنی و بخش اعظم آن در حوزه صنایع فلزی است، که امیدواریم با تفاهم‌نامه همکاری که با مجموعه مرکز تحقیقات خواهیم داشت مشکلات ما در حوزه تولید دانش حل شود. ما اعتقاد داریم خیلی از مشکلات از طریق تولید دانش و مستندسازی دانش فنی و استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز راحت‌تر و سریع‌تر برطرف می‌شود.

وی در پایان گفت: بر همین اساس شرکت پایانه‌ها و مخازن می‌تواند در این زمینه پایلوت خوبی در تمام زمینه‌هایی که به آن اشاره شد چه در بحث نوسازی، بازسازی و چه مقاوم سازی و چه در بحث توسعه و ایجاد اسکله‌ها باشد.

 همکاری‌های فنی، علمی، آموزشی و پژوهشی همچنین انتقال دانش فنی مرکز در جهت احداث، تعمیرات، نگهداری و توسعه زیرساخت‌های شرکت پایانه‌ها براساس بهره‌مندی مضاعف از ظرفیت‌های تحقیقاتی و اجرایی طرفین موضوع این تفاهم‌نامه است.

همچنین، انجام خدمات پژوهشی و ارائه راهکارهای علمی و فناورانه برای مقابله با خوردگی سازه‌های ساحلی، فراساحلی اعم‌از طرح مخلوط بتن، به‌کارگیری محصولات فناورانه از قبیل بتن و پوشش‌های گوگردی، میل‌گردهای غیرفلزی مقاوم به خوردگی مانند FRP و نظایر آن، انجام مطالعات مخاطرات ژئوتکنیک از قبیل فرونشست، فروچاله، خاک‌های مسئله‌دار بنادر و نظایر آن، انجام مطالعات و خدمات برای اصلاح و مقاوم‌سازی مخازن دارای نشست، بررسی شرایط تأثیرگذار بر رسوب و خوردگی در تجهیزات و تأسیسات پتروشیمی و یافتن راهکارهای کنترل آن، ارائه خدمات مشاوره و مدل‌سازی هیدرودینامیک و رسوب در سواحل و بنادر، مکان‌یابی و جانمایی بنادر به‌همراه طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی اجزا و زیرساخت‌های بنادر، شبیه‌سازی عملیات و فرایندهای بندری، مدیریت HSE و شناسایی عوامل و روش‌های تحلیل ریسک حریق در مخازن پتروشیمی، انجام نظارت عالیه و تضمین کیفیت (QA) انجام عملیات طراحی و انتقال فناوری، طراحی و نظارت عالیه بر احداث انواع سازه‌های دریایی، ابنیه فنی و سازه‌های خاص، تدوین الزامات، ضوابط و دستورالعمل‌های تخصصی موردنیاز، ارائه راهکارهای علمی و محصولات فناورانه مناسب روسازی سطوح بندری از قبیل آسفالت گوگردی و نظایر آن، معرفی مواد و مصالح نوین مناسب موضوع تفاهم‌نامه برای استفاده در پروژه‌های مرتبط با نظارت عالیه «مرکز»، مستندسازی و مدیریت دانش در پروژه‌های اجرایی، تعریف، تدوین و برگزاری دوره‌های تخصصی و کارگاه‌های متنوع آموزشی مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه و به‌اشتراک‌گذاری مستندات فنی و تجارب اجرایی، آمار و ارقام موردنیاز برای اجرای بهینه موضوعات همکاری از جمله زمینه‌های همکاری طرفین است.

نظر شما