شناسهٔ خبر: 66979093 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آغاز طرح اوقافت فراغت «هشتادیوم» در کانون‌های مساجد مشهد

آئین افتتاحیه ویژه برنامه های اوقات فراغت تابستان ۱۴۰۳ و نشست هماهنگی و توجیهی اولین رویداد نوجوانانه تربیت محور ویژه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان ررضوی با حضور شبکه بزرگ رابطین و مجریان رویداد «هشتادیوم»در مشهد برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام حسن افکار امروز پنجشنبه (۱۰ خرداد) در آیین افتتاحیه اوقاف فراغت سال ۱۴۰۳ که در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت ضایعه پرواز اردیبهشت و شهدای خدمت بیان کرد: افراد فعال در کانون های مساجد مخلص ترین افراد در مسجد و تشکل های مذهبی هستند، این افراد با حداقل امکانات، اقدامات بزرگی رقم می‌زنند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی با اشاره به فعالیت اعضا کانون در سامانه بچه های مسجد، گفت: اگر چه امکانات کم است اما این افراد با ذوق و شوق زیادی فعالیت و کارهای بزرگی را رقم می زنند، به عنوان مثال در چند روز شهادت رئیس جمهور بیش از ۱۰۰۰ مورد عملیات در کانون های مساجد انجام شد.

وی به تشکیل کانون های فرهنگی هنری مساجد در سال ۷۱ در شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: مهمترین ماموریت اصلی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد، جذب، رشد، تثبیت و توانمندسازی نیروهای مسجدی می باشد، که برهمین اساس یکی از برنامه هایی که ویژه نوجوانان تعریف شده رویداد هشتادیوم است.

حجت الاسلام افکاری تصریح کرد: در ستاد استان یک سری از کانون ها که ویژگی‌های خاص داشتند  برای این رویداد انتخاب شدند تا پس از یک دوره ۸ ماهه یک خروجی برای ساخت کادر تربیتی ارائه دهند.

وی با بیان اینکه شاید مهمترین ابتکار پیامبر(ص) ساخت مسجد بود، که به وسیله آن فضایی فراهم کردند که در آن اقدامات فرهنگی و سیاسی و .. انجام می شود، گفت: اگر امروز مسجد به فضای معبدگونه تبدیل شده ایراد از ما است در حالی که در تفکر پیامبر و امامین انقلاب نگاه به مسجد نگاه عبادی صرف نیست، در صدر اسلام در مسجد نماز و اعلان جنگ، قضاوت، اسکان افراد بی پناه و اقدامات اجتماعی و فرهنگی انجام می شد.

به گفته مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد، بیش از ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم که چنین فرصتی در هیچ مکتبی یافت نمی شود، این ظرفیتی است که می توان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در این چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و برخی نهادها از جمله ستاد اجرایی فرامین امام و کمیته امداد از ظرفیت مسجد استفاده می کنند.

حجت الاسلام افکار بیان کرد: مدیر کانون بازوی امام جماعت در فعالیت فرهنگی و هنری مساجد است لذا با همکاری این دو می توانیم مسجد را به جایگاه اصلی خود برسانیم..

وی در ادامه تاکید کرد:  مساجد ما علاوه بر فعالیت همیشگی، فعالیت خیریه و اجتماعی داشته باشند

رویداد هشتادیوم به صورت پایلوت در ۳۰ کانون فرهنگی هنری استان برگزار می شود

در ادامه حجت الاسلام ولی زاده در خصوص رویداد نوجوانانه هشتادیوم بیان کرد: ما باید بدانیم الان در چه شرایطی هستیم تا بتوانیم اقدامی درست انجام دهیم، الان در عصر ظهور هستیم و باید اول برای ظهور آقا کار کنیم و قدم های محکم و مستمر و پی در پی برداریم.

وی با بیان اینکه اگر بدانیم کجای کار هستیم بسیاری از مسائل حل می شود، گفت: در عصر ظهور آن چه که مهم است، بر اساس منابع دینی و اسلامی کار تشکیلاتی جمعی است. رهبر معظم انقلاب در کتاب ۲۵۰ ساله خود می فرماید: امام صادق امام تشکیلات بود.

حجت الاسلام ولی زاده، معاون فرهنگی ستاد کانون‌های خراسان رضوی تصریح کرد: چرا در هشتادیوم می خواهیم جمعی کار کنیم؟ خداوند در سوره عصر می فرمایند: همه انسانها در خسران هستند مگر افرادی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند، و توصیه به حق و صبر می کنند، معنی افراد یعنی یک شبکه.

وی با بیان اینکه نگاه کانون ها در حوزه فرهنگی باید به سمتی برود که کمبود امکانات مانعی در این مسیر نباشد، گفت: مشکل کشور ما تربیت نیرو است و باید تشکیلات، ایجاد و نیرو برای انقلاب و اسلام و عصر ظهور تربیت کنیم.

حجت الاسلام ولی زاده در خصوص علت طراحی هشتادیوم بیان کرد: همه کانون های ما در  جذب نوجوان به مسجد تقریبا مشکل ندارند اما نوجوان در مسجد رها می شود و اگر کاری انجام می شود کار مستمر و فرایندی نیست و پاسخگوی نیاز بچه ها نیست.

وی با بیان اینکه این رویداد باید یک مسیر فرآیند تربیتی تعریف و نیازهای نوجوانان را جواب می دهد، افزود: رویداد هشتادیوم با شعار آینده را از مسجد می سازیم، ویژه دختران و پسران ۹ تا ۱۵ سال به صورت پایلوت در توسط ۳۰ کانون فرهنگی هنری مساجد از تیرماه تا بهمن ماه با سه محور هویت بخشی، پاسخگویی به نیازهای نوجوانان و جوانان و استعداد یابی اجرا می شود.

وی بیان کرد: برای هر رویکرد اقداماتی چون بازتاب، کرامت، باران مهر، عهد خدمت، باشگاه بام و ستاره ها تعریف شده است و در ادامه با برنامه هایی چون المپیاد فرهنگی ورزشی پهلوونا،  باشگاه مهارت و ... به نیازهای نوجوان مسجدی پاسخ می دهد.

معاون فرهنگی ستاد کانون‌های خراسان رضوی گفت: در این رویداد ۱۳ ویژه برنامه طراحی و پیش بینی شده است./933/

نظر شما