شناسهٔ خبر: 66978633 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ۵۹۸ | لینک خبر

چرا عربستان، بحرین و کشورهای منطقه ناگزیر به همگرایی با ایران شدند؟

خبرگزاری ایسنا

کارشناس لبنانی معتقد است آنچه امروز در مقابله با رژیم صهیونیستی که در لبه پرتگاه قرار دارد دیده می‌شود، به لطف دیپلماسی رئیس‌جمهور ایران و وزیر خارجه شهید او است. ند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری 598، «رضوان قاسم» کارشناس لبنانی مقیم آلمان و رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط بین‌المللی«بروگن» در گفت‌وگو با ایسنا رویکرد خود را در قبال دیپلماسی «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه شهید جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه این‌گونه مطرح کرد:  دیپلماسی ایران در دوره شهید «ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور شهید و شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه او مبتنی بر سیاست اولویت‌ها بود. این دیپلماسی با دقت به اولویت‌هایی می‌نگرد که می‌تواند با کمترین ضرر ممکن و بیشترین بهره از دستاوردهایی که برای آنها در اولویت بود محقق شود.

وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم اولویتی بیشتر از مسئله فلسطین و حمایت از آن وجود داشت. ما اینجا درباره سیاست خارجی ایران از طریق حمایت از مسئله فلسطین و ایستادگی در کنار این مسئله صحبت می‌کنیم. شهید امیر عبداللهیان در این دیپلماسی و با سیاست حمایت از مسئله فلسطین و محور مقاومت نقش بسیار روشن و پر رنگی ایفا کرد و این مسئله برای آنها اولویت داشت.

قاسم توضیح داد: چرا که بواسطه آن، بسیاری از معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای در همسویی با سیاست رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر خارجه او قرار گرفت؛ چه در رویارویی با دشمنان جمهوری اسلامی ایران و در رأس آن ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی یا در همگرایی با کشورهای منطقه برای اینکه مسئله فلسطین را هدف مورد نظر و هدف اصلی همه کشورهای منطقه قرار دهد.

کارشناس لبنانی تصریح کرد: از همین جا درمی‌یابیم که این دیپلماسی تا چه حد مترقی و بالنده بوده و شهید امیرعبداللهیان توانست به طور کامل آن را محقق کند و کمک کند تا مسئله فلسطین در دنیای دیپلماسی در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای و حتی در سطح داخلی درخشان و برجسته باشد. او این اولویت یعنی مسئله فلسطین را پایه‌ریزی و تثبیت و از آن و محور مقاومت حمایت کامل کرد تا بتوانند با چالش‌ها مواجه شوند.

وی خاطر نشان کرد: از این رو آنچه امروز در رویارویی با رژیم اسرائیل که در لبه پرتگاه است، در حال رخ دادن است، به لطف همین دیپلماسی بود که رئیس‌جمهور رئیسی و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه شهید او در پیش گرفتند.

تحلیلگر لبنانی عنوان داشت، از سوی دیگر،  این اولویت یعنی مسئله فلسطین و مسئله قدس برای آنها یک هدف اساسی هم بود تا همه جانبه باشد و کشورهای منطقه را دربرگیرد و با آنهایی که گمان می‌کردند می‌توانند از وقایع منطقه دور باشند همگرایی شکل گیرد. با این حال، درخشش و برجستگی مسئله فلسطین، همگرایی عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس با جمهوری اسلامی ایران را بسیار آسان‌تر از گذشته کرد، زیرا مشخص شد که امکان ندارد یک کشور عربی یا اسلامی به دور از مسئله فلسطین وجود داشته باشد و بتواند نقش موثری در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای ایفا کند.

قاسم تصریح کرد، از این رو عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای منطقه احساس کردند که ناگزیر به همگرایی با جمهوری اسلامی ایران هستند، زیرا ایران مسئله فلسطین و پرچم فلسطین را با قدرت به دوش کشید و از محور مقاومت حمایت کرد و این حمایت نتایج بسیار مثبت و خوبی داشت و آن را در زمره کشورهایی قرار داد که می‌توانند با استکبار جهانی، چه از سوی آمریکا، انگلیس و یا رژیم صهیونیستی مقابله کنند.

وی اظهار داشت، از اینجا بود که همگرایی عربستان و ایران و بسیاری از کشورهایی که چه بسا گمان می‌کردند می‌توانند تحت حمایت آمریکا باشند، شکل گرفت. دیپلماسی ایران و این رهبری حکیمانه به ویژه در سطح وزارت خارجه نقش اساسی و مهمی در رویارویی با رژیم اسرائیل و در مقابله با ایالات متحده آمریکا داشت که باعث شد آمریکا بسیار ضعیف‌تر از آن باشد که بتواند قبل از محافظت از سایر کشورها از خود محافظت کند. 

قاسم افزود: به همین دلیل برای عربستان سعودی روشن شد که همگرایی با جمهوری اسلامی ایران امن‌ترین و درست‌ترین راه برای ایفای نقش موثر در منطقه و نیز حمایت از مسئله فلسطین است، اگرچه به نسبت‌های کاملا متفاوت میان این کشورها و جمهوری اسلامی ایران باشد. اما مطمئنا نزدیکی ایران و عربستان برای مسئله فلسطین و به طور کلی برای مسائل امت و منطقه چه در سطوح سیاسی، اقتصادی و یا حتی امنیتی و نظامی بسیار بهتر خواهد بود و باعث تقویت بیشتر منطقه در مقابله با ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی خواهد شد که همواره به دنبال از هم گسستن و اختلاف‌افکنی و تفرقه‌پراکنی در این منطقه است.

کارشناس لبنانی تصریح کرد، علاوه بر آن باید بگوییم که این اسلوب فوق‌العاده در دیپلماسی و سیاست به طور کلی برای مردم ایران نیز جذابیت داشت و مورد قبول بود و همچنین با فعال کردن موضوع فلسطین در داخل ایران که هیچ روزی این مسئله را رها نکرد و بلکه از طریق تعامل با اطرافیان و همگرایی با کشورهای عربی آن را بیش از پیش فعال‌ کرد، این تعامل با مسئله فلسطین در جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت و حمایت‌هایی که امروز می‌بینیم همه به لطف این سیاست‌هاست.

برچسب‌ها:

نظر شما