شناسهٔ خبر: 66977293 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

۴۵۰ نوزاد در اردبیل از نظر کم کاری تیروئید غربالگری شدند

اردبیل- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: در هفته مقابله با تیروئید و غربالگری نوزادان بیش از ۴۵۰ نوزاد تحت این غربالگری در اردبیل قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

رامین نسیمی دوست در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به هفته تیروئید اظهار کرد: اهداف روز و هفته جهانی تیروئید، افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری‌های تیروئید و عوارض آنها و همچنین راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید است.

وی خاطرنشان کرد: به علت ضرورت غربالگری نوزادان در روزهای ۳ تا ۵ بعد از تولد از نظر بیماری کم کاری تیرویید، هفته دوم خرداد به نام هفته جهانی پیشگیری از کم کاری تیرویید نام گذاری شده و حدود ۴۵۰ نوزاد از نظر کم کاری تیروئید در این هفته در کلیه شهرستان‌های تابعه استان اردبیل غربالگری شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: با انجام یک آزمایش ساده از کف پای نوزاد در ۳ تا ۵ روزگی می‌توان از ابتلای کودک به عوارض ناشی از این بیماری، مانند ناتوانی ذهنی، کم شنوایی و … پیشگیری کرد.

نسیمی دوست باید و نبایدهای عدم دچار شدن نوزادان به بیماری کم‌کاری تیرویید و عقب‌ماندگی ناشی از آن را یادآور شد و بیان کرد: مادران باید قبل از بارداری با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و انجام مراقبت‌های پیش بارداری و آزمایش‌ها مورد نیاز از سلامت تیرویید خود باخبر شوند.

وی ادامه داد: ضروری است در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی، قبل و در دوران بارداری مادر به طور مستمر تحت نظر پزشک باشد و در صورت ابتلا به بیماری‌های تیروییدی در دوران بارداری خودسرانه داروهای مصرفی را قطع، کم و یا زیاد نکند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه شهروندان باید با استفاده از نمک تصفیه‌شده یددار از بروز مشکلات مربوط به کمبود ید پیشگیری کنند، صریح کرد: پیشنهاد می‌شود نمک در مراحل آخر پخت غذا اضافه شود.

نسیمی دوست گفت: خانواده‌ها باید غربالگری نوزادان از پاشنه پا را در زمان طلایی ۳ الی ۵ روزگی تولد، انجام دهند و شانس تشخیص زودرس و درمان به هنگام را به نوزادان هدیه کرده و از ناتوانی ذهنی، کوتاهی قد و افت تحصیلی کودکان عزیزتان پیشگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه غربالگری نوزادان باید در مراکز خدمات جامع سلامت انجام شود تا در صورت شک و یا ابتلای نوزادان به بیماری، امکان پیگیری توسط تیم سلامت وجود داشته باشد، اظهار کرد: در صورت ابتلای نوزادان به بیماری کم‌کاری نوزادان، با همکاری کامل با پزشک معالج، رعایت توصیه‌های وی و مصرف دقیق داروی تجویز شده سلامتی کودک تضمین می‌شود.

نظر شما