شناسهٔ خبر: 66977275 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

سفر رئیس‌جمهور شهید به خراسان شمالی با ۱۱۹ مصوبه همراه بود که این مصوبات در کنار سایر اقدامات دولت در استان سبب شد خراسان شمالی گام‌های بلندی را به سمت توسعه بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، رئیس‌جمهور شهید ایران در طول دوره ریاست خود بر قوه مجریه، اقدامات بزرگی را در راستای پیشرفت و اعتلای کشور انجام داد، او خدمات و نگاه‌های ارزنده‌ای نیز نسبت به خراسان‌شمالی داشت که شاید کمتر بدان پرداخته شده است.

سیدابراهیم رئیسی در دوم تیر ۱۴۰۱ و پس از اینکه تنها یک سال از آغاز دوره ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذشت به خراسان‌شمالی سفر کرد؛ سفری که سبب بسیاری از گشایش‌ها و توسعه در طرح‌های مختلف استان شد.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان‌شمالی در مراسم گرامیداشت شهدای خدمت، مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان را کم‌نظیر توصیف می‌کند و اظهار می‌کند: بعضی از ابعاد مصوبات سفر رهبری در استان که متوقف مانده بود با حضور رئیس‌جمهور پیگیری شد.

وی آبگیری سد گلمندره، توجه به زیرساخت‌ها و انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی را مهم‌ترین بخش از مصوبات و اقدامات دولت در استان می‌داند. استاندار می‌افزاید: دولت سیزدهم، اهتمام ویژه‌ای به توسعه اقتصاد و افزایش اشتغال در کشور و استان داشت که به نتایج خوبی ختم شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری، امام جمعه بجنورد نیز در خطبه‌های نماز جمعه اقدامات دولت سیزدهم را در همه حوزه‌ها کارآمد معرفی می‌کند و می‌گوید: رسانه دولت بسیار ضعیف عمل کرده و به‌خوبی نتوانسته است خدمات و اقدامات رئیس‌جمهور شهید و دیگر متولیان را به مردم معرفی کند.

۱۱۹ مصوبه حاصل سفر رئیسی به خراسان شمالی

اندکی به گذشته بازگردیم، زمانی که رئیس‌جمهور در نشست خبری که در سفر به خراسان شمالی و در روز دوم تیر ۱۴۰۱ داشت، بر بی‌استفاده بودن ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی و دامداری اشاره می‌کند و تاکید دارد: زنجیره تولید در این حوزه‌ها شکل نگرفته است و صنایع تبدیلی به حد کافی وجود ندارد؛ با بودجه‌ای که در این بخش قرار دادیم تلاش شد رونق جدی رقم بخورد.

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

وی با تاکید بر اهمیت پروژه متصل کردن پساب به پتروشیمی بجنورد، اظهار می‌کند: مصوبات سفر در تمام وزارت‌خانه‌ها توزیع و در مجموع ۱۱۹ مصوبه در سفر به خراسان شمالی منعقد شده است.

رئیس‌جمهور فقید با تاکید بر جریان سفر خود و در جلسه شورای اداری استان بر لزوم تقویت نیروهای بومی، اظهار می‌کند: سلسله مراتب اداری را قبول داریم، اما باید توجه داشت که استانداری اختیارات زیادی دارد و نباید استان را معطل مرکز گذاشت.

توسعه روابط خراسان‌شمالی با ترکمنستان، تکمیل پروژه انتقال پساب و ایجاد صنایع تبدیلی در استان، از مهم‌ترین دغدغه‌های سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی بود.

مصوبه‌ای به نفع مردم

تأمین آب شرب و کشاورزی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی مردم خراسان‌شمالی بوده است؛ پتروشیمی بجنورد به‌عنوان بزرگترین صنعت مستقر در استان، سالانه چند میلیون مترمکعب آب را با هدف انجام فعالیت‌های تولیدی خود به مصرف می‌رساند.

رئیس‌جمهور هنگام سفر، در یکی از بازدیدهای خود به پتروشیمی خراسان رفت تا عملکرد این مجموعه را مورد بررسی قرار دهد. در این بازرسی نکته مهمی توجه‌ها را جلب کرد؛ استفاده پتروشیمی از آب‌های با کیفیت چاه‌های موجود از یک سو و هدررفت پساب بجنورد از سوی دیگر، در حالی که آب بجنورد از سد شیرین‌دره که مخصوص کشاورزی است تأمین می‌شود، همین امر سبب شده است آب شرب شهروندان بد طعم و بد بو باشد.

رئیس‌جمهور در این بازدید با تاکید بر اینکه حل این مشکل مدیریتی است، عنوان می‌کند: باید انتقال پساب به پتروشیمی انجام شود.

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

این دستور که می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات آب شرب شهر به‌ویژه روستاهای اطراف را حل کند، از همان ابتدا مورد مطالبه مردم قرار گرفت.

استاندار خراسان‌شمالی در مرداد ۱۴۰۲، با تاکید بر اینکه تأمین آب پایدار برای صنعت مهم و استراتژیک پتروشیمی یکی از دلایل اهمیت اجرای این طرح است، خاطرنشان می‌کند: اجرای بخش نخست این طرح مهم با تکمیل خط انتقال به پایان رسیده است.

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی هفدهم اردیبهشت در این باره اظهار می‌کند: سفرهای استانی رئیس‌جمهور برکات متعددی برای خراسان شمالی داشته، اما اجرا و پیگیری پروژه‌ها منوط به تلاش مسئولان استانی و ملی است.

وی در مجلس با تاکید بر اینکه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر رئیس‌جمهور به خراسان شمالی بود، می‌افزاید: مشکلات متعددی بر سر راه این پروژه قرار داشت، اما مشکلات به‌تدریج حل شد.

پاکمهر از آمادگی پروژه پساب بجنورد برای افتتاح در اواخر خرداد و در دومین سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌شمالی خبر می‌دهد، اما گویی دست روزگار قیچی افتتاح این پروژه حیاتی را از دست متولی و دستوردهنده اصلی آن ربود و در حال حاضر این پروژه در انتظار تلاش و پیگیری مسئولان برای افتتاح است.

سد گلمندره، مانعی برای سیل

سد «گلمندره» از نوع خاکی با هسته رسی در کیلومتر ۱۳۰ جاده بجنورد به آزادشهر واقع شده است، این پروژه نیمه‌تمام با تزریق ۵,۶۹۰ میلیارد ریال در دولت سیزدهم به پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد رسید و مهر ۱۴۰۲ مجوز آبگیری دریافت کرد.

سیدعقیل مرتضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان‌شمالی وجود و روند رو به پایان این سد را مانعی برای وقوع سیل در شهرستان گرمه عنوان می‌کند و می‌گوید: باران شدیدی که در آبان ۱۴۰۲ می‌توانست سیل و خسارات زیادی را به مردم شهرستان گرمه وارد کند در سد گلمندره مهار و منجر به آب‌گیری این سد شد.

وی میزان ورودی سیلاب به این سد را ۲۵۰ مترمکعب بر ثانیه عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به مهار سیلاب در مخزن این سد، خروجی سیلاب از دریچه‌های سد، هفت متر مکعب بر ثانیه بوده است.

اقدامی دیگر در حوزه آب

انتقال آب منطقه‌ی سرانی به مرکز خراسان شمالی، اقدام سنجیده‌ای بود که در راستای رفع مشکل آبی استان در حوزه آب شرب و کشاورزی، به دستور رئیس‌جمهور آغاز شد و ادامه پیدا کرد. این پروژه ظرفیتی بزرگ در تأمین آب استان دارد و می‌تواند منبعی باشد تا سالانه میلیاردها مکعب آب با کیفیت از درون زمین برداشت شود.

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

استاندار خراسان‌شمالی درباره این پروژه می‌گوید: شروع پروژه آب‌سرانی را نزدیک است و برای انتقال آب‌سرانی ۴۰۰ میلیارد تومان در پیوست یک قانون بودجه مصوب شده است و به‌زودی پروژه شروع خواهد شد که در تأمین آب شرب بسیار مؤثر است.

حال، مردم خراسان‌شمالی، امیدشان به تکمیل این پروژه است تا از نعمت وجود آبی با کیفیت‌تر برخوردار شوند و مشکلاتشان در زمینه آب کشاورزی نیز رفع شود؛ بدیهی است که این امور تنها با پیگیری و تلاشی جدی مسئولان استانی و ملی تحقق پیدا می‌کند.

توسعه اقتصاد و تقویت زیرساخت‌ها

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با ایمنا اقدامات دولت سیزدهم را گامی مؤثر در راستای شکوفا شدن اقتصاد و اشتغال استان می‌داند و می‌گوید: ۲۵۰ واحد و کارگاه راکد در استان وجود داشت و تاکنون ۶۵ واحد صنعتی راکد در دولت سیزدهم راه‌اندازی شده است.

وی توسعه زیرساخت‌های استان در دولت سیزدهم را بی‌بدیل عنوان می‌کند و می‌افزاید: رئیس‌جمهور شهید با دقت نظر ویژه مشکلات هر یک از استان‌ها را با نشست‌هایی مشترک با استانداران و فرمانداران تا حصول نتیجه رصد می‌کرد.

ناصر فخر موحدی، معاون اقتصادی استاندار خراسان‌شمالی نیز از کاهش میزان تورم در استان خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: خراسان شمالی در سال ۱۴۰۲ از نظر نرخ تورم از رتبه چهارم در کشور به رتبه بیستم رسید.

وی می‌افزاید: مجهز شدن ۱۳۰۱ نانوایی به کارتخوان‌های هوشمند در سطح خراسان‌شمالی، اقدامی مهم و اساسی بود که در ۳۳ ماه گذشته ۸۰ درصد از قاچاق آرد در استان جلوگیری کرد.

طرح نهضت ملی مسکن نیز از دیگر برنامه‌های مفید در راستای تأمین مسکن مورد نیاز در خراسان‌شمالی بود که در ابتدای دولت سیزدهم کلید خورد و در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است.

بنا بر گفته استاندار خراسان‌شمالی، صددرصد وعده‌های دولت در زمینه برق در خراسان شمالی تحقق پیدا کرده است و سیستم برق‌کشی ۲۲۸ روستا در ۳۳ ماه دولت سیزدهم نوسازی و تمام مشکلات مربوط به فرسودگی آن‌ها رفع شده است.

احداث ۱۰۰ فضای آموزشی در مدارس

استان خراسان‌شمالی به‌عنوان یکی از استان‌های کم‌تر برخوردار کشور، مدارس زیادی با کمبود امکانات دارد که نیازمند تقویت و توسعه هستند. ورزش و تندرستی یکی از مهم‌ترین ارکان تربیت است که مدارس را نیازمند ایجاد و تقویت فضاها می‌کند، در دولت سیزدهم ۱۰۰ فضای ورزشی در مدارس استان احداث شد.

ابوالقاسم اکبری، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان‌شمالی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دولت سیزدهم ۱۰۰ فضای ورزشی در مدارس استان احداث کرد که بیانگر نگاه عدالت‌محور شهید خدمت برای بهره‌مندی تمام دانش‌آموزان از زیرساخت‌های ورزشی بوده است.

وی استخرهای دانش‌آموزی، زمین‌های چمن مصنوعی، سالن‌های ورزشی، اتاق‌های درس تربیت بدنی و فضاهای ورزشی روباز را از جمله فضاهای ورزشی ایجاد شده می‌داند.

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

اکبری اضافه می‌کند: ۶۸ زمین چمن مصنوعی نیز در دولت سیزدهم در مدارس مناطق کمتر برخوردار خراسان شمالی بهره برداری شد و جدای از آن ۱۸ کفپوش روباز ویژه مدارس دخترانه استان در حال ساخت است.

رشد شش‌برابری توسعه فرهنگی

تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی خدمات فرهنگی دولت سیزدهم را در سطح کشور و استان کم نظیر می‌داند و عنوان می‌کند: حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از هنرمندان به واسطه افزایش و تقویت صندوق هنر و اهتمام به معیشت تک‌تک هنرمندان، انجام می‌شد.

وی سفرهای استانی شهید رئیسی را در حوزه فرهنگ بسیار اثرگذار عنوان می‌کند و می‌افزاید: اقدامات دولت سیزدهم در این زمینه در مقایسه با سایر دوره‌ها، رشد و افزایش چشمگیری داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی درباره رشد صنعت سینما در خراسان‌شمالی، تصریح می‌کند: در ابتدای دولت سیزدهم، تنها سه سینما در استان وجود داشت و در حال حاضر هفتمین سینمای خراسان‌شمالی در حال تکمیل است.

صادقی بیان می‌کند: اتفاقات فرهنگی کشور و استان در دولت سیزدهم، رشد شش برابری نسبت به گذشته داشته است.

وی درباره اعتبارات فرهنگی خاطرنشان می‌کند: اعتبارات فرهنگی در سالیان گذشته همواره انتهای سال صادر می‌شد در صورتی که سال جاری در همان ابتدای سال این اعتبارات صادر و ابلاغ شد که این دلسوزی و اهتمام شهید رئیسی نسبت به امر فرهنگی را نشان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان‌شمالی اهتمام رئیس‌جمهور شهید به امر فرهنگی را این‌گونه توصیف می‌کند، وی در تمام سفرهای استانی خود اهتمام ویژه‌ای به شعرا، هنرمندان و خبرنگاران داشت که این رفتار نیک او در ذهن و یاد اهالی فرهنگ باقی خواهد ماند.

رشد ۴۰۰ درصدی صنعت

صنعت و تجارت همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها در راستای توسعه اقتصادی استان، نقش مهمی را ایفا کرده است.

حسین حاجی‌بگلو، مدیرکل صمت خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: شهید رئیسی در حوزه صنعت اهتمام ویژه‌ای به مبارزه با فساد و قاچاق کالاها داشته است،

وی می‌افزاید: سامانه‌هایی که در دولت سیزدهم فعال شد و سیستم را هوشمندسازی کرد، نقش مهمی در جلوگیری از فسادهای مختلف در این سازمان داشته است.

مدیرکل صمت خراسان‌شمالی از ایجاد ۷۰ صنعت در خراسان‌شمالی به همت دولت سیزدهم خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: صنعت استان در دوره شهید رئیسی رشدی ۴۰۰ درصدی را تجربه کرد که این پیشرفت بی‌نظیر و کم‌سابقه است.

گام‌های بلند توسعه خراسان شمالی در دولت سیزدهم

حاجی‌بگلو از رشدی ۳۰۰ درصدی در حوزه جذب سرمایه‌گذار و پرداخت حقوق دولتی خبر می‌دهد وبیان می‌کند: خراسان‌شمالی در دولت سیزدهم به بهره‌برداری کامل و حداکثری از معادن خود دست پیدا کرد.

ایجاد ۱۵ هزار اشتغال

صفرعلی قربانی، مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری خراسان‌شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: رشد وضعیت اشتغال در استان را مطلوب است و سال گذشته میزان تعهد اشتغال در استان ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود، اما در حال حاضر به ۱۵ هزار ایجاد شغل دست یافته‌ایم.

وی اجرای قانون تبصره ماده ۱۸ را در توسعه استان کارآمد ارزیابی می‌کند ومی‌افزاید: پروژه انتقال پساب بجنورد به پتروشیمی، بزرگترین و مؤثرترین اقدامی بود که در جریان سفر شهید رئیسی به خراسان‌شمالی اتفاق افتاد.

مدیرکل جذب و سرمایه‌گذاری خراسان‌شمالی می‌گوید: رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه سرمایه‌گذاری، ایجاد ۷۰ واحد صنعتی، فعال شدن پروژه‌های نیمه‌تمام محیط زیست و افزایش ۱۰ برابری فضای درمانی بیمارستان تأمین اجتماعی بخشی از خدمات ارزشمند شهید جمهور در خراسان شمالی بود.

نظر شما