شناسهٔ خبر: 66976978 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد:

گام‌ فراجا در مسیر یاری رسانی به محرومان قزوین

قزوین - ایرنا - فراجا در طرح "همیاران آرامش اجتماعی" متفاوت از ماموریت‌های قبلی که شامل اقدامات سلبی و برخورد با مجرمان بود، به سراغ یاری رسانی طبقات محروم جامعه در مناطق کمتر توسعه یافته می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، ماموران فراجا و پلیس در تعامل پیوسته و مستقیم با شهروندان قرار دارند که همین موضوع سبب شده تا ارتباط نزدیک و تنگاتنگی بین این نهاد نظامی با اقشار مختلف اجتماعی ایجاد شود.

یکی از طرح‌هایی که در قالب مردمی سازی و با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، طرح جامع "همیاران آرامش اجتماعی" بود که با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد به ارایه خدمات در محلات کم برخوردار اقدام می‌شود.

این طرح که به همت فراجا اجرایی می‌شود، دستگاه‌های اجرایی مختلفی مانند بهداشت و درمان، فرهنگ و ارشاد، سازمان‌های امور مساجد، بهزیستی، بسیج و آموزش و پرورش را در کنار پلس گرد هم می‌آورد تا در مناطق کم برخوردار و توسعه نیافته خدمات متنوع و رایگانی را به مردم ارایه دهد.

۳۳ محله آسیب پذیر در سطح کشور برای اجرای این طرح شناسایی شده که از این تعداد ۹ محله در استان قزوین قرار دارد؛ تاکنون طرح یاد شده در سه محله مجاهد در شهر قزوین، ناصرآباد در ناحیه منفصل شهری مرکز استان و مهرگان در شهرستان البرز اجرا شده و مرحله چهارم نیز در شهر اقبالیه هدفگذاری شده است.

بیشتر شهروندان و جامعه هدف این طرح معتقدند که حضور عوامل فراجا از یگان‌های تخصصی مثل نظام وظیفه، پلیس راهور، آگاهی، پلیس فتا و گزینش و استخدام سبب می‌شود که شهروندان با یک مراجعه ساده به محل برگزاری طرح، از تردد و صرف هزینه زیاد برای گرفتن خدمات بی نیاز شوند.

ضمن اینکه برخی از خدمات این طرح مثل دندانپزشکی، روانشناسی، مشاوره خانواده، آموزش، آشنایی با مواد مخدر و تهدیدات فضای مجازی در فضای آزاد با صرف هزینه بالا همراه است که به صورت رایگان به مردم ارایه می‌شود.

گام‌ فراجا در مسیر دستگیری از محرومان قزوین

طرح "همیاران آرامش اجتماعی" منشا آسیب‌های اجتماعی را شناسایی می‌کند

رضا میرصادقی یکی از پژوهشگران فراجا در مرکز تحقیقات فرماندهی انتظامی استان قزوین در خصوص اجرای طرح همیاران اجتماعی می‌گوید: این طرح با توجه به همکاری و تعامل دستگاه‌ها در خدمت رسانی به مردم می‌تواند از ابعاد مختلف به افزایش سرمایه‌های اجتماعی در جامعه منجر شود

وی اضافه می‌کند: پلیس که همیشه با عنوان اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی در جامعه شناخته می‌شد، اکنون با هدف ارایه خدمت به طبقات ضعیف جامعه در میدان حاضر شده و به عبارت دیگر اینبار پلیس به دستگیری از محرومان می‌شتابد که با مفهوم دستگیری‌های سابق آنها در حوزه برخورد با بزهکاران و مجرمان متفاوت است.

میرصادقی: از فواید اجرای این طرح‌ها در محلات کم برخوردار و توسعه نیافته، نفوذ اشرافیت پلیس در مناطق آلوده و جرم خیز با هدف شناسایی سرمنشا آسیب‌های اجتماعی است.

میرصادقی بر شناسایی نقطه ضعف‌های محلات در حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از فواید اجرای این طرح‌ها در محلات کم برخوردار و توسعه نیافته، نفوذ اشرافیت پلیس در مناطق آلوده و جرم خیز با هدف شناسایی سرمنشا آسیب‌های اجتماعی است، به عنوان مثال با وجود دستگاه‌های مختلف خدمت رسان در کنار پلیس به راحتی می‌توان از مراجعات مردمی و مطالبات آن‌ها به عمق مسایل و آسیب‌ها پی برد.

این پژوهشگر تشریح کرد: هنگامی که پلیس با مردم گفتگو می‌کند و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع آنها قرار می‌گیرد، به راحتی می‌تواند عوامل اساسی در بروز آسیب‌های اجتماعی را تشخیص داده و برای پیشگیری و حل آن برنامه‌ریزی کند.

میرصادقی خاطرمنشان کرد: در کنار ماموران فراجا، حضور عوامل دستگاه قضایی به خصوص معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل قزوین نیز عامل مهمی در اجرای هرچه بهتر طرح‌های پیشگیری از وقوع جرم ارزیابی می‌شود.

گام‌ فراجا در مسیر دستگیری از محرومان قزوین

طرح باید در مناطق آسیب پذیر تدوام داشته باشد

سرهنگ بیژن خدایی، فرمانده انتظامی شهرستان قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: دغدغه اصلی من این است که این طرح حتما در نقاط آسیب پذیر تداوم داشته باشد، متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در همه جای دنیا درحال رشد است و کشور ما نیز از آلودگی آن مثتنی نیست، بنابراین با برنامه ریزی و هدفگذاری می‌توانیم در کنار مردم می‌توانیم این معضلات را برطرف کنیم.

وی به مردمی بودن طرح همیاران آرامش اجتماعی اشاره کرد و گفت: مهم ترین ویژگی این طرح، حضور و مشارکت مردم در کاهش آسیب‌های اجتماعی است که به بهتر اجرا شدن اهداف و برنامه‌ها کمک می‌کند.

سرهنگ خدایی ادامه داد: فقر، اعتیاد و سکونتگاه‌های غیررسمی از عوامل مهم در پیدایش آسیب‌های اجتماعی به شمار می‌روند که طرح همیاران آرامش اجتماعی با در نظر گرفتن تمامی مولفه‌ها به دنبال پیشگیری از وقوع جرم و به حداقل رساندن آسیب‌ها است.

سرهنگ خدایی: مردم همواره از فروشندگان مواد مخدر شاکی هستند.

فرمانده انتظامی شهرستان قزوین خاطرنشان کرد: مردم همواره از فروشندگان مواد مخدر شاکی هستند و ما نیز طرح‌های متعددی را با موضوع امنیت اجتماعی در راستای برخورد با این افراد انجام می‌دهیم، اما در طرح همیاران تصمیم گرفتیم به مردم در مورد مواد مخدر نیز آموزش دهیم تا بیش از گذشته با پلیس همکاری کنند.

گام‌ فراجا در مسیر دستگیری از محرومان قزوین

پلیس و دستگاه قضایی برای حل معضلات اجتماعی مساله محور عمل می‌کند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین نیز در این رابطه اظهار کرد: طرح همیاران آرامش اجتماعی، یک طرح بسیار پسندیده ای است، شاید خیلی‌ها اعتقاد دارند که فراجا و دستگاه قضایی فقط دستگاه برخورد کننده باشند، اما اجرای این طرح نشان می دهد که فراجا مردمی شده و علاوه بر برخورد با مجرمان به سمت دستگیری و محرومان رفته است.

علی فولیان اضافه کرد: در این طرح با یک نظام منسجم و با رویکرد تصمیم گیری و مساله محور به سراغ محلات رفته و آسیب ها و جرایم را شناسایی م کنیم تا پس از اولویت بندی به رفع معضلات اجتماعی اقدام شود.

فولیان: ۳۲ دستگاه در حل معضلات اجتماعی وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه طرح همیاران آرامش اجتماعی یک طرح مشارکتی است، ادامه داد: کنترل آسیب های اجتماعی بر عهده یک دستگاه قرار ندارد، بلکه ۳۲ دستگاه در حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی وظیفه دارند.

فولیان تصریح کرد: تمام دستگاه‌ها باید رویکرد پیشگیرانه داشته باشند تا از وقوع هرگونه جرم جلوگیری کنند، در این شرایط نزدیکی به بدنه جامعه بیش از اندازه می‌تواند موثر باشد که چتیت طرحی آن را محقق می‌سازد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین خاطرنشان کرد: پیامدهای اجرای این طرح باید کاهش پرونده‌های قضایی باشد، به هرحال هر جرمی که اتفاق می افتد هزینه ایجاد می‌کند که مهم‌ترین آن همین تشکیل پرونده قضایی و صرف وقت و انرژی در راستای تعیین تکلیف آرای نهایی است.

فولیان یادآور شد: این طرح نخستین مرتبه است که را فراجا را متولی اجرای برنامه اجتماعی می کند، با این اوصاف ۹ محله در استان قزوین برنامه ریزی شده که بتوانیم در این راستا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم.

نیم نگاه: طرح همیاران آرامش اجتماعی به عنوانی اقدامی موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیازمند استمرار در نقاط مختلف استان است و باید تمام ساکنان شهرستان‌ها از خدمات این طرح برخوردار شوند، به همین منظور پیشنهاد می‌شود که فرماندهی انتظامی استان قزوین به گسترش و توسعه این طرح پرداخته و به صورت نوبه‌ای آن را در محلات قبلی نیز تکرار کند.

نظر شما