شناسهٔ خبر: 66975314 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تنور نان اینترنتی داغ می‌شود

فروش اینترنتی نان در کشور امر چندان رایجی نیست و کمتر از یک‌درصد کل فروش نان در کشور‌ اینترنتی انجام می‌شود. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

مرضیه ثمره‌حسینی- روزنامه‌نگار

فروش اینترنتی نان در کشور امر چندان رایجی نیست و کمتر از یک‌درصد کل فروش نان در کشور‌ اینترنتی انجام می‌شود؛ اگرچه این موضوع در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد، تبریز یا اصفهان به شکل فراگیرتری مشاهده می‌شود. حالا دولت با هدف ساماندهی فروش اینترنتی نان به این موضوع وارد شده و به‌تازگی اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای دستورالعمل فروش اینترنتی نان را ابلاغ کرده است که طبق آن امکان خرید غیرحضوری نان با رعایت نوبت‌دهی فراهم می‌شود. نکته‌های مهم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و اهداف و جزئیات طرح فروش اینترنتی را براساس گفت‌وگو با محمدرسول نظافتی، مدیر اجرایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان و دستورالعمل اتاق اصناف ایران  بخوانید.‌

نوبت خرید چگونه رعایت می‌شود؟
قبلا نانواها نوبت را رعایت نمی‌کردند و اگر فردی به‌صورت اینترنتی اقدام به خرید نان می‌کرد، نانوا بدون توجه به افرادی که برای خرید حضوری در صف حضور داشتند، اقدام به پخت و ارسال نان برای خریدار اینترنتی می‌کرد.

   راه‌حل: مشتری‌های آنلاین و حضوری در یک صف قرار بگیرند.
   سکوهای اینترنتی فقط با نانوایانی وارد همکاری شوند که زیرساخت نوبت‌دهی متصل به طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را داشته باشند.
   نانوایی‌هایی مجوز و شرایط عرضه اینترنتی نان را دارند که زیرساخت نوبت‌دهی متصل به طرح هوشمندسازی را داشته باشند.
   هنگامی که کسی به‌صورت اینترنتی اقدام به خرید می‌کند، اگر زیرساخت نوبت‌دهی در نانوایی وجود داشته باشد، او از طریق سامانه نظر (nazar.ir) می‌تواند نوبت خود را ملاحظه کند و بفهمد نفر چندم صف خرید نان است.
   زمانی که پیک سکوی اینترنتی به واحد نانوایی مراجعه می‌کند، به‌دلیل اینکه شماره نوبت سفارش‌دهنده نان مشخص است، طبق نوبت نان را تحویل می‌گیرد و به‌این‌ترتیب حق مشتریان حاضر در صف تضییع نمی‌شود.

نان اینترنتی دونرخی است
در فروش اینترنتی نان، عدم‌رعایت قیمت مصوب و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای سکوهای اینترنتی یک معضل بود که به‌دلیل نبود دستورالعمل نرخ‌گذاری رخ می‌داد.
   براساس ماده3 دستورالعمل اتاق اصناف ایران، قیمت و وزن نان عرضه‌شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکوهای فروش اینترنتی نان می‌تواند «مطابق نرخ مصوب» یا «به‌صورت رقابتی» باشد.
   در حالت اول، نان به نرخ مصوب فروخته می‌شود و متناسب با حجم فروش نان، کمک‌هزینه نانوایی‌های یارانه‌ای نوع 1 و 2 روی سکوی فروش اینترنتی، مشابه فروش حضوری و مانند قبل پرداخت می‌شود.
   در حالت دوم، نانوایی‌هایی که تصمیم دارند رقابتی نان عرضه کنند، از دریافت کمک‌هزینه محروم می‌شوند.
   همچنین طبق ماده4 دستورالعمل فروش اینترنتی نان، نرخ و مقدار افزودنی‌ها به نان (کنجد، سبوس و غیره)، هزینه بسته‌بندی و حمل و تحویل نان به‌صورت توافقی بین نانوا و سکوی فروش اینترنتی تعیین و در صورتحساب الکترونیکی فروش درج می‌شود.
   سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکوها (بسته‌بندی و حمل‌ونقل و غیره) با پیشنهاد اتاق اصناف هر شهر تعیین می‌شود.

با فروش اینترنتی نان‌های صنعتی ارزان می‌شوند
   به‌دلیل اینکه نان‌های صنعتی کیفیت مطلوب‌تر و ماندگاری بالاتری دارند، دولت به‌دنبال افزایش سهم این نان‌ها در سبد مصرفی مردم است.
   در زیرساخت‌های جدید فروش اینترنتی نان، با توجه به اینکه سفارش‌ها به‌صورت برخط به سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان منتقل می‌شود، به‌ازای میزان سفارش‌ها به کارخانه‌های تولیدکننده نان‌های صنعتی، آرد یارانه‌ای تخصیص خواهد یافت.
   از این به بعد کارخانه‌های تولید نان‌های صنعتی که تا به امروز با آرد غیریارانه‌ای اقدام به تولید و عرضه نان می‌کردند، زمانی که تولیدات خود را در سکوهای فروش اینترنتی نان عرضه کنند، تولیدات‌شان به قیمت آرد یارانه‌ای محاسبه می‌شود.
   با این اقدامات درمجموع هزینه‌های مردم در تامین نان‌های صنعتی کاهش می‌یابد.



 

نظر شما