شناسهٔ خبر: 66970136 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

قیمت نان گران می شود؟

صاحب‌خبر -

پیرو مصوبه و تصمیم کارگروه تنظیم بازار و با هدف ساماندهی فروش اینترنتی نان (سکوها و فروشگاه‌های اینترنتی، فروش تلفنی و …)، دستورالعمل فروش اینترنتی نان ششم خرداد ماه از سوی اتاق اصناف ایران ابلاغ شد.

بر اساس ماده (۳) این دستورالعمل، قیمت و وزن نان عرضه شده توسط نانوایی‌های یارانه‌ای در سکوها می‌تواند «مطابق نرخ نامه مصوب» یا «به صورت رقابتی» باشد. در حالت اول، متناسب با حجم فروش نان، نانوایی‌های یارانه‌ای (نوع ۱ و ۲) بر روی سکو، کمک هزینه نانوا، مشابه فروش حضوری پرداخت می‌شود. همچنین ماده (۴) این دستورالعمل تاکید دارد: «نرخ و مقدار انواع افزودنی به نان (کنجد، سبوس، انواع سبزیجات و …) هزینه خدمات فروش غیرحضوری، هزینه بسته‌بندی و هزینه حمل و تحویل نان، می‌تواند به صورت توافقی بین نانوا و سکو تعیین و باید به صورت شفاف و تفکیک شده در صورتحساب الکترونیکی فروش درج شود. تبصره: سقف نرخ انواع افزودنی‌ها و خدمات سکو (بسته بندی، حمل و نقل و …) با پیشنهاد اتاق اصناف شهرستان و تأیید کمیسیون نظارت شهرستان‌ها تعیین می‌شود.»

بر اساس اطلاعات واصله از معاونت بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران، رعایت دستورالعمل فروش اینترنتی نان از سوی تمامی واحدهای صنفی خبازی الزامی بوده و به موجب رعایت نوبت‌دهی مشتریان حضوری و غیرحضوری مطابق ماده (۵) دستورالعمل، زیرساخت نوبت‌دهی در سامانه هوشمندسازی یارانه آرد و نان ایجاد شده است.

علی توسطی دبیرکل اتاق اصناف ایران در این ارتباط با بیان اینکه این دستورالعمل در تداوم تصمیم گیری مصوبه جلسه کارگروه تنظیم بازار است، اظهار کرد: با توجه به آنکه فروش اینترنتی نان مخاطب بیشتری پیدا کرده، این مصوبه برای ساماندهی و شفاف سازی قیمت نان از طریق کارگروه تنظیم بازار اعلام شد و عملیاتی شدن آن نیز اجباری است. هدف اصلی این مصوبه نیز شفاف سازی قیمت و جلوگیری از هدر رفت نان، و جلب رضایتمندی مردم و نظارت بیشتر است.

وی افزود: بر اساس این مصوبه و برای جلوگیری از قیمت گذاری سلیقه‌ای، سکوها موظف شده‌اند که شماره پایانه نانوا، نرخ نان، نوع نان، وزن چانه، نرخ حجم کالا و لوازم جانبی را روی صورت حساب الکترونیک درج و برای مصرف کننده ارسال کنند. پیشتر روی افزودنی‌ها که برای جلب رضایت مشتری ایجاد شده بود نظارتی وجود نداشت اما امروز سکوها و نانوایی‌ها باید قیمت‌های مشخص شده را به کمیسیون نرخ گذاری اتحادیه مربوطه و اتاق اصناف شهرستان اعلام کرده تا مورد تأیید قرار گیرد و قیمت‌ها در چارچوب مشخص به مصرف کننده عرضه شود.

دبیرکل اتاق اصناف ایران با بیان اینکه پس از این مصوبه قیمت خرید اینترنتی نان کاهش چندانی نخواهد داشت، یادآور شد: قیمت نان به مدت ۴ سال است که افزایش نیافته و افزایش قیمت‌ها مربوط به هزینه حمل و افزودنی هاست که باید به هر طریقی احصاء شود و سکوها با شرایط مشخص شده نان را به فروش برسانند. اگر افزایشی نیز صورت گیرد توافق بین خریدار و فروشنده است که به خدمات بیشتر مربوط می‌شود.

وی گفت: پس از این مصوبه قیمت‌ها کاهشی یا افزایشی نخواهند بود بلکه نظارت بر قیمت‌ها هدف این مصوبه است. این طرح به صورت آزمایشی طی ۳ ماه عملیاتی می‌شود تا آسیب شناسی صورت گیرد و نقاط قوت و ضعف آن احصاء شده و در ۳ ماه بعد قطعیت خواهند یافت. این طرح به افزایش یا کاهش قیمت منتهی نمی‌شود بلکه نظارت کامل در دستور کار قرار دارد.

نظر شما