شناسهٔ خبر: 66974421 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در پاسخ به «جوان»:

رشد اقتصادی دولت مردمی  در تاریخ بعد از انقلاب بی‌سابقه بود 

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، میزان فروش نفت در دو ماهه امسال، افزایش واردات خودرو، رشد معنادار اتمام پروژه‌های عمرانی و افزایش بی‌سابقه رشد اقتصادی در سه سال گذشته اهم موضوعات مطرح‌شده در نشست خبری رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بود که روز شنبه در محل این سازمان برگزار شد. به گفته رئیس سازمان برنامه‌وبودجه رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۰ طبق گزارش مرکز آمار ۵/۵ درصد بود، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم به ترتیب ۵ و ۷/۵ درصد رشد کرد، یعنی سه سال رشد بالای ۵‌درصد را تجربه کردیم، در حالی که در دهه ۹۰ میانگین رشد هر سال کمتر از یک‌درصد بود و به طور متوسط ۷/۰ درصد گزارش شده است. رشد اقتصادی ایران در سه سال دولت مردمی، در تاریخ بعد از انقلاب اسلامی بی‌سابقه بود. 
 
داوود منظور در پاسخ به سؤال «جوان» در خصوص رشد اقتصادی در دولت سیزدهم می‌گوید: براساس گزارشات مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در تاریخ بعد از انقلاب در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است، به طوری که در سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی ۵/۵ درصد بود، در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم به ترتیب ۵ و ۷/۵‌درصد رشد کرد، یعنی سه سال رشد بالای ۵‌درصد را تجربه کردیم، در حالی که در دهه ۹۰ میانگین رشد هر سال کمتر از یک‌درصد بود و به طور متوسط ۷/۰ درصد گزارش شده است. 
 وی افزود: همه بخش‌ها و گروه‌ها در این مدت رشد ممتازی داشتند، اما بخش خدمات و صنایع و معادن در صدر قرار داشته‌اند. بخش کشاورزی رشد کندی داشته، اما در چهار ماهه پایانی سال گذشته به رشد مثبت رسید. بخش ساختمان، نفت و گاز، زیرگروه‌های بخش خدمات مانند خدمات حمل‌ونقل، انبارداری، هتلداری و رستوران‌ها نیز در مقایسه با دولت قبل رشد خوبی داشته‌اند. منظور تأکید می‌کند، البته من معتقدم ظرفیت اقتصاد ایران بیش از این است. ما در سال جهش تولید با محوریت مشارکت مردمی، رشد ۸‌درصدی را هدف‌گذاری کرده‌ایم. قطعاً افزایش این نرخ با به کارگیری همه ظرفیت‌ها امکانپذیر خواهد بود. با پرداخت تسهیلات، تخصیص ارز برای واردات و تسهیل صادرات و تقویت بیشتر تجارت خارجی قطعاً به این مهم دست می‌یابیم. 

 رشد معنادار تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی 
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه از رشد معنادار تخصیص بودجه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی در سه سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان بودجه تخصیصی به این پروژه‌ها ۱۴۴ همت بود، سال ۱۴۰۱ این بودجه به ۲۸۸ همت و در سال گذشته نیز به ۳۰۹ همت افزایش یافت. همچنین حدود ۴۰۰ هزارمیلیارد تومان بودجه برای ۲ هزار پروژه عمرانی (کوچک و بزرگ) تحقق یافته اختصاص دادیم. 
وی به پروژه‌های نیمه‌تمامی اشاره کرد که بیش از ۱۲ تا ۱۸ سال مردم در انتظار تکمیل آن بودند. اتوبان اصفهان- شیراز بعد از ۱۸ سال، اتوبان رودبار- منجیل بعد از ۱۲ سال، سد تاج‌امیر در استان لرستان بعد از ۱۲ سال و سد قیز‌قلعه‌سی بعد از ۱۸ سال در دولت مردمی به بهره‌برداری رسیدند. منظور گفت: عمده این طرح‌ها از گذشته شروع شده بود، دولت مردمی با تخصیص بودجه مناسب و تقویت اعتبارات تخصیصی توانست با تکمیل و افتتاح این پروژه‌ها به معنای واقعی دارایی‌های کشور را مولد‌سازی کند. در حال حاضر ارزش روز این پروژه‌ها حدود ۵۵۰ هزارمیلیارد تومان است. 

 احتمال افزایش مبلغ کالابرگ 
منظور در پاسخ به سؤالی درخصوص محل تأمین اعتبار بودجه کالابرگ الکترونیکی در ماه‌های آتی گفت: نیمه اردیبهشت مصوب شد طرح کالا‌برگ ادامه داشته باشد، از این رو دولت مبلغ ۲۰ هزارمیلیارد تومان برای اجرای طرح به حساب وزارت رفاه واریز کرد. منابع این طرح در جداول هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده است و ما آمادگی پشتیبانی داریم. وی افزود: وزارت تعاون، طبق قانون باید در سال جدید نسبت به پایش یارانه‌بگیران اقدام کند و از این حوزه نیز می‌توان روی افزایش منابع پرداخت یارانه نقدی و کالا‌برگ حساب کرد. امسال حدود ۵/۱۳ همت برای کالا‌برگ هزینه صورت گرفته و در نیمه دوم سال قبل نیز ۳۰ همت برای این طرح اختصاص یافت. 

 ۱۳۰ همت بدهی به تأمین اجتماعی برای همسان‌سازی تسویه می‌شود
منظور در پاسخ به سؤالی مبنی بر آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: برای همسان‌سازی بازنشستگان هم حکم قانونی در برنامه هفتم داریم که بر اساس این حکم، تفاوت حقوق بازنشستگان با افراد شاغل هم‌رتبه خودشان، به تدریج بتواند طی سه سال برطرف شود. در سال اول ۴۰‌درصد و در سال دوم ۳۰‌درصد و به همین ترتیب در سال سوم افزوده شود. بخشی از بازنشستگان از سوی صندوق‌های دولتی حقوق‌شان پرداخت می‌شود و بخشی هم از سوی نهاد‌های غیردولتی مثل صندوق تأمین اجتماعی. 
وی افزود: در خصوص بخش دولتی ما به دنبال منابع پایدار بودیم، بنابراین یک‌درصد به مالیات بر ارزش‌افزوده اضافه شد. ما هم اکنون به صندوق‌ها اعلام کرده‌ایم احکام بازنشستگان را تنظیم کنند. اجرای این قانون از ابتدای سال خواهد بود و معوقات پرداخت خواهد شد. 
منظور گفت: آن‌ها که ذیل صندوق تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند، سازمان تأمین اجتماعی در نحوه صدور احکام و در راستای یکسان‌سازی حقوق‌شان اقدام می‌کند. همچنین دولت هم ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان از بدهی‌های قبلی خودش به سازمان تأمین اجتماعی را پرداخت می‌کند تا کسری این سازمان برای یکسان‌سازی جبران شود. 
وی تأکید کرد: واریزی حقوق دو ماهه نخست بازنشستگان تأمین اجتماعی طبق جداول حقوقی سال گذشته بوده است که با اصلاح احکام همسان‌سازی در ماه‌های آتی حقوق بازنشستگان اصلاح و معوقات پرداخت خواهد شد. 

 تمرکز بر راهکار‌های «غیرقیمتی»  برای کنترل مصرف سوخت
منظور با تأکید بر اینکه قیمت بنزین در سال جاری افزایش نمی‌یابد، گفت: دولت تلاش کرد با صرفه‌جویی مصارف انرژی، منابع نفت و گاز را افزایش دهد. برای نمونه، سامانه‌ای طراحی کرده‌ایم تا نفت و گاز را بر اساس پیمایش به مصارف حمل‌ونقل تخصیص دهیم. این موارد به کاهش مصرف و جلوگیری از قاچاق کمک می‌کند تا در مقابل بتوانیم میزان صادرات را افزایش دهیم. 
وی افزود: برای کنترل مصرف، تمرکز ما بر راهکار‌های غیرقیمتی است، در همین جهت راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی نیز کمک خواهد کرد تا از منابع انرژی استفاده بهتری صورت گیرد. 
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه واردات خودرو را در صعودی دانست و گفت: طبق قانون و توافقی که صورت گرفته بانک مرکزی موظف است ارز مورد نیاز واردات خودرو را تأمین کند. 
منظور درباره مطالبات گندمکاران اظهار کرد: از نیمه دوم فروردین‌ماه کشاورزان گندم‌های خود را به دولت تحویل دادند که بر این اساس پول آن‌ها باید در چند ماه ابتدایی هر ساله پرداخت شود. در این راستا با توجه به منابعی که اخیراً اختصاص یافته است، در اسرع وقت مطالبات گندمکاران پرداخت خواهد شد. 
وی افزود: منابع هدفمندی در طول سال محقق می‌شود، اما این پرداخت باید در ابتدای سال انجام شود، بر این اساس مجوز‌هایی اخذ شد تا پرداخت مطالبات گندمکاران از دو روز آینده آغاز شود.

نظر شما