شناسهٔ خبر: 66974299 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

هاآرتص: پهپاد‌های حزب الله سامانه‌های ما را شکست دادند

بر اساس اعتراف روزنامه عبری زبان هاآرتص پهپاد‌های حزب الله هر روز از تمامی سامانه‌های دفاعی اسرائیل عبور و به دقت به اهداف خود اصابت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: این رسانه عبری زبان اعتراف کرد، در مقابل پدیدار شدن ظرفیت‌های قابل توجه حزب الله در سرنگونی پهپاد‌های شناسایی و جاسوسی اسرائیل در حریم هوایی لبنان، پهپاد‌های این حزب هم با عبور از تمامی سامانه‌های پدافندی اسرائیل به راحتی به اهداف خود در عمق (فلسطین اشغالی) می‌رسند.

به گزارش تسنیم، هاآرتص به نقل از یک منبع عالی‌رتبه نظامی خبر داد، از اکتبر گذشته تاکنون حزب الله هر روز اقدام به شلیک پهپاد‌هایی به سوی شمال (فلسطین اشغالی) می‌کند، این پهپاد‌ها شناسایی، اطلاعاتی، انتحاری و تهاجمی هستند و به با موفقیت قابل توجهی از سامانه‌های پدافندی اسرائیل عبور کرده و با دقت به اهداف خود اصابت می‌کنند.

این رسانه به نقل از منبع مذکور خبر داد: دو هفته پیش یک هواپیمای بدون سرنشین حزب الله موفق شدن بالن جاسوسی "طال شماییم" را هدف قرار بدهد، این بالن در واقع یک پایگاه راهبردی اسرائیل محسوب می‌شد که در فاصله ۳۰ کیلومتری مرز لبنان قرار داشت، حزب الله در همان هفته هم تصاویری از دوربین یکی از پهپاد‌های خود در حال حمله موشکی به پایگاه نظامی شهرک المطله در مرز با لبنان را منتشر کرد.

هاآرتص در ادامه گزارش خود خبر داد: یک پهپاد انتحاری حزب الله نیز تجمع نظامیان اسرائیل را که در نقطه‌ای روستای عرب العرامشه در مرز با لبنان سنگر گرفته بودند را مورد هدف قرار داد، سه ماه قبل‌تر هم حزب الله موفق شد سامانه گنبد آهنین را با دو فروند پهپاد انتحاری منهدم کند.

هاآرتص بعد از پرداختن به این اقدامات نوشت: این‌ها صرفا نمونه‌های کوچکی از رخداد‌هایی است که هر روز در مرز لبنان با (فلسطین اشغالی) رخ می‌دهد، امری که ثابت می‌کند سامانه‌های پدافند زمینی ارتش اسرائیل تا این لحظه موفقیتی در رهگیری پهپاد‌های حزب الله نداشته اند، امری که یکی از ژنرال‌های ارتش اسرائیل هم قبلا نسبت به آن هشدار داده و به این روزنامه عبری گفته بود که رهگیری پهپاد‌های حزب الله امری محال به نظر می‌رسد، زیرا این پهپاد‌ها در ارتفاع بسیار پایین پرواز کرده و قادر به عبور از سامانه‌های راداری بوده و فقط زمانی متوجه حضور آن‌ها می‌شویم که آن‌ها به هدف خود رسیده یا در حال انهدام آن هستند.

این رسانه عبری زبان همچنین فاش کرد، به دلیل همین ناکامی واشنگتن اقدام به استقرار سامانه پدافند هوای فالکان فیلیکس بر روی اسکله متحرک در نوار غزه کرد، هدف از این اقدام مقابله با خطراتی است که از هوا به سوی اسرائیل می‌آمد، این همان سامانه‌ای است که اسرائیل قبل از به کارگیری گنبد آهنین از آن استفاده می‌کرد.

اما (در سایه شکست‌های قبلی سامانه گنبد آهنین در مقابل حملات مقاومت) ظاهرا اسرائیل برنامه بازگردان این سامانه را به ساختار پدافندی در دستور کار خود داشت تا بتواند به عملکرد سامانه گنبد آهنین کمک کرده و با آن همپوشانی داشته باشد، اما در لحظه آخر این کار انجام نشد که اگر اکنون در ساختار عملیاتی ارتش اسرائیل قرار داشت احتمال می‌رفت بخشی از خطرات پهپادی حزب الله را که روز به روز هم بیشتر می‌شود، از طریق آن دفع کند.

هاآرتص در بخش دیگری از گزارش خود این پرسش را هم مطرح کرد که در سایه قول‌های که رهبر حزب الله (سید حسن نصر الله) در رابطه با غافلگیر کردن اسرائیل داده آیا باید منتظر ورود سامانه پدافند هوایی حزب الله هم باشیم، امری که می‌تواند یک کابوس برای نیروی هوایی اسرائیل در زمان آغاز جنگ بزرگ بین دو طرف محسوب شود.

برچسب‌ها:

نظر شما