شناسهٔ خبر: 66973676 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر علوم: ۷۵ اقدام جدید در وزارت علوم دولت سیزدهم انجام شد

مشهد- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دولت سیزدهم ۷۵ اقدام جدید در این وزارتخانه انجام شد که یکی از آن ها این بوده که تخصیص اعتبارات به جامعه دانشگاهی و دانشگاه ها همیشه بالای ۱۰۰ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد علی زلفی گل شنبه شب در پیامی که به صورت ویدیو کلیپ در مراسم روایت خدمات شهید سید ابراهیم رئیسی در حوزه علمی و دانشگاهی در سالن دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد پخش شد، افزود: در دولت سیزدهم اعتبارات برای دانشگاه های خراسان بزرگ معمولا سالانه بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ درصد تخصیص پیدا کرده است و حمایت های مادی و معنوی رییس جمهور از اعضای هیات علمی در این مدت قابل توجه بود.

وی ادامه داد: نگاه شهید آیت الله رییسی به حوزه دانشگاه، علم و فناوری و نوآوری نگاهی ویژه بود و برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری بر مشورت با دانشگاهیان و نخبگان تاکید داشت تا تصمیمات کارشناسی شده و با کمترین تبعات منفی باشد و در طی دوران ریاست جمهوری خود در جلسات مختلف با جامعه دانشگاهی شرکت می کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری ۱۱ سال بود که تشکیل نشده بود اما در دوران ریاست جمهوری شهید آیت الله رییسی ۲ بار جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شد و وی شخصا در هر ۲ جلسه حضور پیدا کرد که مصوبات کلیدی این جلسات «تصویب پژوهشگران مستقل»، «برگزاری کنکور الکترونیک» و «اختصاص پژوهانه ویژه به دانشمندان مرجع بین المللی و مرجع ملی» بود.

دکتر زلفی گل افزود: یکی دیگر از ویژگی های که نشان میداد شهید آیت الله رییسی برای جامعه نخبگانی و دانشگاهی ارزش ویژه ای قایل است، جلسات مکرر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود با حضور این شهید بزرگوار تشکیل شد، تعداد این جلسات در دولت سیزدهم با دوره های قبلی قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: شهید آیت الله رییسی به خراسان رضوی، شمالی، جنوبی نیز نگاه ویژه داشت و همیشه پیگیر وضعیت دانشگاه فردوسی مشهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شهادت شهید جمهور برای کشور بسیار سنگین بود چرا که وی فردی جامع الاطراف بود که به واسطه ویژگی های منحصر به فرد خود همه گروه ها و سلایق سیاسی با هویت های مختلف می توانستند زیر این چتر جمع شوند و به کشور خدمت رسانی داشته باشند.

دکتر زلفی گل افزود: تقوای سیاسی از جمله ویژگی های منحصر به فرد شهید جمهور بود چرا که وی هیچ گاه برای رسیدن به اهداف خود در امور اجرایی یا رقابت های سیاسی، ادب، اخلاق، وجدان و انصاف را رها نکرد و حاضر نبود تا به هر قیمتی در رقابت های سیاسی به پیروزی برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که شهید آیت الله رییسی در مناظرات انتخاباتی و بعد از پیروزی در مصدر ریاست جمهوری هیچگاه حاضر نشد مدیران اجرایی قبلی را محکوم کند، گفت: در میدان اجرا هم هیچگاه تصمیماتی اتخاذ نکرد که عوام گرایانه باشد و همیشه بر تصمیم گیری بر اساس منافع ملی و منافع مردم تاکید داشت.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که مدیریت مثل مشعل المپیک است، لذا ما مکلف هستیم تا زمانی که مسولیت اجرایی را بر عهده داریم با رعایت اصول کارشناسی و پژوهشی کارها و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهیم.

حرکت تحول آفرین «شهید جمهور» بایستی با همان روحیه، پشتکار و پیگیری که آیت الله سید ابراهیم رییسی داشت،  استمرار پیدا کند.

مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور نیز در این مراسم افزود: شهید آیت الله رییسی وقتی از امام راحل(ره) سخن می گفت از ایشان به عنوان امام تحول گرا یاد می کرد و تحول معمولا با مقاومت و مخالفت مواجه می شود و انسان بایستی این همت و جسارت و غیرت را داشته باشد که وارد عرصه شود تا آن تغییرات و تحولات را انجام دهد و در عرصه خدمت به مردم تلاش کند که در دولت سیزدهم زحمات تحول آفرین شهید جمهور داشت نتیجه میداد و بسیاری از پروژه ها آماده افتتاح بودند.

سید محمد حسینی ادامه داد: شهید آیت الله رییسی فردی عالم و مجاهد در راه خداوند بود که دقیق و عالمانه مسایل را پیگیری و نکات را مدبرانه مطرح می کرد.

مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور با بیان این که با کار عادی نمی شود در کشور تحول ایجاد کرد ادامه داد: اگر شهید رییسی هم به روزمرگی می پرداخت و در دفتر خود می نشست هیچ اتفاق و تحولی در کشور رخ نمی‌داد لذا ما یک دیوان سالاری داریم که نیاز است مدیران آستین همت را بالا بزنند و تلاش کنند تا در کشور تحول ایجاد کنند.

وی بیان کرد: شهید آیت الله رییسی هم عشق و محبت به خدا داشتند و در جهت تقرب به خداوند در تمام عمر تلاش و تهذیب نفس کردند و هم این که اهل تواضع و فروتنی بودند به گونه ای که چه در دوران قبل از ریاست جمهوری و چه در دوران بعد از آن، مقامات و مناصب تاثیری در روحیه وی نداشت و همواره در جلسات هیات دولت خود را به عنوان یک طلبه می دانست که این نشان از خضوع و فروتنی وی بود.

حسینی، عشق به مردم و خدمت به آنان را از ویژگی های شهید جمهور دانست  و افزود: شهید آیت الله رییسی فردی مردمی بود و با اقشار مختلف در شهر و روستا و همه طبقات جامعه با خضوع و فروتنی و مهربانی رفتار می کرد و همه به راحتی با وی ارتباط برقرار می کردند.

مشاور فرهنگی و اجتماعی رئیس جمهور با بیان این که شهید رییسی مظهر شعارهای انقلاب اسلامی بود گفت: این شهید بزرگوار آنچه را که آرمان امام راحل(ره) بود، با صراحت بیان می‌کرد.

حسینی افزود: در آخرین جلسه ای که با شهید آیت الله رییسی روز ۲۳ اردیبهشت ماه امسال پس از جلسه هیات دولت داشتیم ایشان  فرمودند من از افرادی که صریح موضع میگیرند خوشم می آید، باید در بسیاری از مواقع صریح موضع گرفت و از آرمان های انقلاب و شعارهای اساسی انقلاب دفاع کرد.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار هیچ وقت برای خوشایند دیگران به گونه ای خاص صحبت نمی‌کرد بلکه صریح حرف های خود را بیان می‌کرد و اگر در این راه ملامت می شد باز هم راه حق را محکم و استوار ادامه می داد.

وی با بیان این که بنا بر تعبیر رهبر معظم انقلاب، شهید آیت الله رییسی فردی صمیمی و جدی بودند و در حالی که با صفا، صمیمی، پاک طینت و سلیم النفس بودند، در کار خود نیز بسیار جدی بودند افزود: بنا بر تعبیر دیگری از رهبر فرزانه انقلاب شهید آیت الله رییسی در زیر این آسمان در شمار بهترین ها بود و از وی به عنوان نعمت یاد می کردند.

حسینی ادامه داد: در عرصه علمی در عین حالی که تاکید می‌کردند در بین مردم باشید و بر تشکیل جلسه با صاحب نظران و دانشگاهیان نخبگان هم تاکید داشتند چرا که دانشگاه را اتاق فکر می دانست.

وی بیان کرد: این ویژگی های بارز شهید جمهور بایستی همواره مدنظر همه مردم و به ویژه مسوولان و مدیران باشد چرا که ما در نظام اسلامی نیازمند چنین افرادی هستیم که بتوانند تحول ایجاد کنند.

نگاه ویژه شهید جمهور به حوزه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: سالم سازی محیط سلامت، تشکیل بنیاد سلامت و توجه و تاکید بر حضور استادان و دانشگاهیان در بیمارستان رضوی در حوزه آستان قدس رضوی از جمله نگاه های ویژه شهید آیت الله رییسی در حوزه سلامت بشمار می رود.

محمود شبستری افزود: توجه ویژه شهید جمهور به ترکیب و تلفیق پزشکان و دانشگاهیان در بیمارستان رضوی مشهد سبب شد این بیمارستان رتبه برتر کشور را در ۶۵ آیتم ارزیابی بیمارستان ها کسب کند.

وی ادامه داد: با نگاه ویژه شهید رییسی به حوزه بهداشت، بیمارستان سیار برای خدمت رسانی به مردم مناطق محروم کشور نیز به کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان بنیاد کرامت راه اندازی شد. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: شهید آیت الله رییسی کلیه حق تولیت خود را برای ساخت ۲ دارالشفا و یک مجموعه فرهنگی بخشیدند که این حق تولیت صرف ساخت ۲ دارالشفای مجهز در ۲ نقطه محروم شهرستان های قایم و تربت جام، هر کدام به مساحت ۲۰ هزار متر مربع شد که این مراکز نیز در دهه کرامت و پس از شهادت وی افتتاح شدند.

به گزارش ایرنا، مراسم «روایت تحول»، روایت خدمات شهید سید ابراهیم رئیسی در حوزه علمی و دانشگاهی، با حضور فرهیختگان ملی، نخبگان، استادان و دانشجویان و خانواده معزز شهید آیت الله رییسی به همت مجموعه علمی و دانشگاهی استان خراسان رضوی با همکاری دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام برگزار شد.

نظر شما