شناسهٔ خبر: 66972043 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکمیل چهارخطه شدن بزرگراه ایلام - مهران؛ یادگار ماندگار شهید خدمت

ایلام - ایرنا - تکمیل بزرگراه ایلام - مهران و چهارخطه شدن آن به طول ۹۳ کیلومتر برای تسهیل در تردد زوار اربعین حسینی و عتبات عالیات در طول سال، از اقدامات ماندگار رئیس جمهور شهید در سرزمین خادمین زوار اباعبدالله الحسین(ع) بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرز مهران از فعال‌ترین مرزهای رسمی کشور به شمار می رود و نزدیکی این مرز به شهرهای زیارتی عراق، مهران و ایلام را به یکی از مهم‌ترین کانون‌های رفت‌وآمد زائران به ویژه در ایام اربعین حسینی و صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده‌است

مرز مهران در سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه ایران از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد و از همان سال‌های سقوط رژیم بعث در کشور عراق، شاهد خیل عظیم مشتاقان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان برای زیارت کربلای معلی و نجف اشرف بود، این شوق و دلدادگی مردم ایران اسلامی و دیگر کشورهای جهان برای عبور از مرز مهران، به حدی بود که با توجه به کافی نبودن زیرساخت‌های مواصلاتی و دو خطه بودن مسیر ایلام به مهران، گره‌های ترافیکی سنگینی در این مسیر به ویژه در ایام اربعین حسینی حادث می‌شد و در آن روزها، تصادفات بسیار ناراحت کننده و تلفات جانی و مالی بسیاری برای زوار اربعین روی می‌داد و از سوی دیگر ترافیک سنگین به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب راه، مشکلات فراوانی را فصل سرد و گرم سال برای زوار ایجاد می کرد.

شهر مهران فاصلهٔ نزدیکی با عتبات عالیات دارد به طوری که فاصله این شهر تا کربلا ۲۸۰ کیلومتر، کاظمین۲۸۳ کیلومتر، سامرا ۴۴۴ کیلومتر و تا نجف ۳۰۳ کیلومتر است و همین نزدیکی، ایلام را به شاهراه اربعین حسینی تبدیل کرد، در همان سال‌ها تلاش های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌ مناسب در حوزه راه در مسیر ایلام به مهران انجام شد، اما این تلاش‌ها در دولت سیزدهم جان تازه‌ای به خود گرفت و مسیر ۹۳ کیلومتری ایلام- مهران در دولت سیزدهم سرانجام یافت و چهار خطه شد.

تکمیل چهارخطه شدن  بزرگراه ایلام - مهران؛ یادگار ماندگار شهید خدمت

عملیات چهاربانده کردن مسیر ایلام به مهران از سال ۱۳۹۲ آغاز شد اما در سال ۱۴۰۱ که ۹ سال از طرح چهاربانده کردن مسیر ارتباطی ایلام به مهران به عنوان مهم‌ترین مسیر ارتباطی زائران اربعین حسینی(ع) می‌گذشت، بخش های اعظمی از این مسیر هنوز چهاربانده نشده بود و با استقرار دولت سیزده، تیم مدیریتی استان به ریاست استاندار ایلام تمام تلاش ها را معطوف به تکمیل این مسیر ارتباطی برای سهولت در تردد زائران اربعین حسینی از مرز مهران به عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات قرار داد و با اتخاذ تدابیر مناسب و اختصاص اعتبار از سوی دولت، عملیات تکمیل بخش‌هایی انجام نشده جاده ایلام - مهران در دستور کار قرار گرفت.

تکمیل ۲ تونل شماره یک و ۲ در این مسیر، احداث و راه‌اندازی پل صلواتی، چهارخطه کردن بیش از ۵۰ کیلومتر مسیر ایلام به مهران، تکمیل پل کنجانچم، گام های بزرگی بود که در دولت سیزدهم برای چهار خطه کردن این مسیر برداشته شد و تکمیل و زیر بار ترافیک رفتن تونل شماره یک و ۲ مسیر ایلام - مهران، نقش مهمی در راستای تسهیل تردد مسافران، گردشگران نوروزی و زوار عتبات عالیات در استان ایلام داشت به طوری که سال ۱۴۰۲ با وجود تردد بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این مسیر، کمترین میزان تصادفات جاده‌ای در طی بیش از ۲۰ سال گذشته بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل تردد زوار اربعین حسینی، اظهار کرد: امسال طرح اجرای کف‌پوش محوطه این پایانه به صورت دائمی به طول ۱۲ هزار مترمربع به پیمانکار واگذار خواهد شد.

سید زاهدین چشمه‌خاور یادآور شد: مسیر جاده به طرف مرز و پایانه شهید سلیمانی توسط راه و شهرسازی از چهار بانده به ۶ بانده شدن در حال انجام است.

وی بیان کرد: محوطه پابانه برکت که برزرگترین پایانه مسافری کشور است سال گذشته به مساحت ۴۶ هکتار آسفالت شد، امسال نیز سه هزار سایبان و تجهیز برخی سایبان‌ها جهت استراحت زائران در این پایانه در دست اقدام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام اضافه کرد: سال گذشته هشت کیلومتر باقی مانده از چهارخطه شدن جاده ایلام - مهران و پل‌های این مسیر تکمیل شد و این اقدام باعث شد تا گره ترافیکی ۱۶ ساعته سال‌های گذشته برطرف شود و تردد در این مسیر به سهولت انجام شود.

وی ادامه داد: انعقاد قرارداد ۴۷۰ میلیارد ریالی جهت نصب ۷۲دوربین در پایانه مرزی شهید حاج قاسم سلیمانی نیز در دست اقدام است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام برای بهره برداری از تونل شماره یک به طول ۸۴۴ متر و ۱۲۰۰ متر راه طرفین این تونل، ۲ هزار و۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۸۰ درصد این میزان در دولت سیزدهم تخصیص یافته است.

تکمیل چهارخطه شدن  بزرگراه ایلام - مهران؛ یادگار ماندگار شهید خدمت

فرشاد دوستی، با بیان اینکه برای تونل دوم به طول ۷۲۰ متر بالغ بر چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: پروژه راهسازی و عملیات ۹۳ کیلومتر بهسازی و روکش آسفالت و ۶ دستگاه پل بزرگ و ویژه مسیر ایلام - مهران با اعتباری بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در مردادماه ۱۴۰۲ پایان یافت و این در حالی است که ۸۰ درصد هزینه های این عملیات در دولت سیزدهم پرداخت شده است.

استاندار ایلام نیز در این خصوص با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته ۶۴ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های اربعین در این استان هزینه شده است، گفت: بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال از این میزان اعتبار در حوزه راهسازی و راهداری به ویژه مسیر ایلام - مهران هزینه شده است.

حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه ایلام به عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) در کشور مطرح شده و امروز آوازه‌ای جهانی دارد، ابراز کرد: احداث ۲۰ کیلومتر جاده در مسیر ایلام- مهران، افزایش ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین به ۱۸۰ هزار خودرو، آسفالت پارکینگ، نصب سایبان و مه پاش از جمله خدمات صورت گرفته در ۲ سال گذشته بوده است.

نام شهید رئیسی بر بزرگراه ایلام - مهران نقش بست

امروز شنبه ۱۲ خردادماه ۱۴۰۳ در مراسمی با حضور استاندار ایلام، به پاس قدرشناسی از خدمات و اقدامات ماندگار شهید آیت الله رئیسی، بزرگراه ایلام - مهران به نام شهید جمهور نامگذاری شد.

استاندار ایلام در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام شهدای خدمت، اظهار کرد: شهید آیت‌الله رئیسی و شهدای همراهش در مسیر خدمت و برای رضای خدا و مردم سرمایه وجودی خود را تقدیم کردند و به شهادت رسیدند.

تکمیل چهارخطه شدن  بزرگراه ایلام - مهران؛ یادگار ماندگار شهید خدمت

بهرام نیا با بیان اینکه تکمیل راه مواصلاتی ایلام - مهران و زیر بار رفتن ۲ تونل در این مسیر، یکی از اقدامات کم‌نظیر و ماندگار دولت سیزدهم در راستای تهسیل در تردد وزار اربعین بود، گفت: به پاس این خدمات، بزرگ‌راه ایلام - مهران به نام آیت‌الله رئیسی(شهید جمهور) نام‌گذاری شد.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع، همه زائرانی که از این مسیر عبور خواهند کرد با دیدن این تابلو و بیلبورد، یاد و خاطره شهید جمهور و خدمات ایشان، در ذهن آن‌ها خواهد ماند و تداعی می‌شود.

استاندار ایلام با تاکید بر این‌که یکی از افتخارات دولت سیزدهم تکمیل راه های مواصلاتی به ویژه مسیر ایلام - مهران است، یادآورشد: راه ۱۵ ساعته را که در سال‌های گذشته زوار اربعین از ایلام تا مهران با وجود ترافیک سنگین طی می‌کردند، امروز با چهاربانده شدن به حدود یک ساعت کاهش یافته و نقش رئیس‌جمهور شهید در تکمیل این بزرگ‌راه فراموش نشدنی است.

تکمیل چهارخطه شدن  بزرگراه ایلام - مهران؛ یادگار ماندگار شهید خدمت

به گزارش ایرنا، بزرگراه ایلام - مهران با دستور استاندار ایلام و به همت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام به‌عنوان بزرگراه آیت‌الله رئیسی(شهید جمهور) نامگذاری شد.

این اقدام استاندار ایلام در راستای قدرشناسی ایلامیان به‌عنوان پایتخت خادمین سیدالشهدا(ع) از رئیس‌جمهور شهید خود و به پاس نگاه ارزشمند و معنوی حضرت آیت‌الله شهید آیت الله رئیسی به مقوله اربعین‌حسینی و هم‌چنین خدمات بی‌بدیلی که در این حوزه داشته‌اند، صورت گرفت.

نظر شما