شناسهٔ خبر: 66971462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایتالیا: غرب از اقدامات «عجولانه» در جنگ اوکراین پرهیز کند

تهران-ایرنا- «آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه ایتالیا امروز (شنبه) با تکرار مخالفت خود با استفاده اوکراین از تسلیحات ایتالیایی در خاک روسیه، هشدار داد: در برهه حساس کنونی باید از اقدامات عجولانه پرهیز کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای بارونز، وزیر خارجه ایتالیا در نشستی در منطقه راپالو در شمال غربی این کشور گفت: اکنون لحظه بسیار حساسی است. ما نباید گام‌های نادرستی برداریم و باید از اقدامات و اعلامیه‌های عجولانه پرهیز کنیم.

بر اساس این گزارش، در حالی که حمایت متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای اجازه دادن به اوکراین با هدف استفاده از تسلیحات اهدایی غرب برای حمله به داخل خاک روسیه در حال افزایش است اما ایتالیا به عنوان یکی از اعضای این ائتلاف، همچنان با این موضوع مخالف است.

با این حال آنتونیو تاجانی افزود که ایتالیا بسته کمکی دیگری را طی «چند هفته‌» آتی به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وی در ادامه ادعا کرد که حتی ایالات متحده اجازه استفاده بی رویه از تسلیحات خود علیه روسیه را نداده است، بلکه فقط برای حمله به پایگاهی که هواپیماهای بدون سرنشین از آنجا حرکت می‌کنند، اجازه داده است. آنها نیز بسیار محتاط هستند.

وزیر امور خارجه ایتالیا افزود: حتی یک سرباز ایتالیایی را برای جنگ در اوکراین اعزام نمی‌کنیم به دلیل اینکه ما در جنگ با روسیه نیستیم.

این در حالی است که آلمان دیروز (جمعه) اعلام کرد که به اوکراین اجازه شلیک تسلیحات عرضه شده توسط برلین به اهدافی در روسیه را داده است.

آلمان به عنوان بزرگ‌ترین حامی نظامی کی‌یف پس از ایالات متحده، مجموعه‌ای از تجهیزات نظامی از جمله توپخانه سنگین و موشک‌اندازها را به اوکراین تحویل داده است.

طبق این گزارش، مقام‌های آمریکایی نیز پیشتر اعلام کردند که واشنگتن تا حدی محدودیت‌های مشابه را لغو کرده است تا به اوکراین اجازه دهد از منطقه خارکف شرقی که هم مرز با روسیه است، دفاع کند.

ایالات متحده که مهمترین تامین‌کننده تسلیحات کی‌یف است و در ماه آوریل بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری را پس از ماه‌ها تاخیر تصویب کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به تازگی در مصاحبه با هفته‌نامه اکونومیست گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده است، متحدان، لغو برخی محدودیت‌هایی را بر استفاده از تسلیحات ارائه شده به اوکراین اعمال کرده‌اند، بررسی کنند؛ خصوصا در شرایط فعلی که درگیری زیادی در خارکیف در نزدیکی مرز با روسیه وجود دارد.

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در انتقاد از مصاحبه اخیر استولتنبرگ گفت که ما باید خیلی محتاط باشیم و نباید این سیگنال را بدهیم که تسلیم شده‌ایم.

نخست وزیر ایتالیا اظهار داشت که کشورش با استفاده اوکراین از سلاح‌های غربی برای حمله به داخل خاک روسیه مخالف است.

نظر شما