شناسهٔ خبر: 66969184 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

باید و نبایدهای مسافرت در بارداری

آنچه باید در مورد سفر در دوران بارداری بدانید

به‌عنوان یک خانم باردار، چه سفر کاری در پیش داشته باشید و چه سفر تفریحی، احتمالاً سؤال‌هایی در ذهنتان هست. آیا این سفر برای شما خطری ندارد؟ چه خواهد شد اگر در سفر دردتان بگیرد؟

صاحب‌خبر -
مسافرت در بارداری
قبل از اینکه ملزومات سفر را تهیه کنید، چند عامل را باید بررسی کنید.

آیا در بارداری می‌توانید به سفر بروید؟

به‌طورکلی سفر حین بارداری مشکلی ندارد، اما شما باید همیشه پیش از هر اقدامی ابتدا با پزشکتان مشورت کنید. به‌طورکلی، هر چه به تاریخ زایمانتان نزدیک می‌شوید، باید در خانه باشید. بیشتر خطوط هوایی به خانم‌های بارداری که در آخرین ماه بارداری خود هستند اجازه سفر نمی‌دهند.

طی سفر از جا بلندشدن و کمی حرکت‌کردن کمک می‌کند دچار لخته خون نشوید. ایجاد لخته خون در زمان بارداری ریسک بیشتری دارد. شاید لازم باشد؛ مثلاً اتومبیل متوقف شود و شما پیاده شوید و چندقدمی راه بروید و عضلات خود را بکشید. یا در قطار یا هواپیما از صندلی‌تان بلند شوید و حرکت کنید

مانند بسیاری از جنبه‌های دیگر بارداری، باید از قبل برنامه‌ریزی کنید. سه‌ماهه دوم یا میانی بارداری، بهترین زمان برای سفر است که معمولاً خانم باردار، بهترین حالت خود را دارد. طی سه‌ماهه دوم بارداری، ریسک عوارض در کمترین اندازه خود است و ضمناً تهوع‌های اوایل بارداری نیز دیگر وجود ندارند. البته یادتان باشد، هر زمانی ممکن است هر اتفاقی بیفتد؛ اما سه‌ماهه وسط به‌طورکلی ایمن‌تر و بهتر است.
برای خیلی از افراد، سه‌ماهه اول بارداری همراه با بدحالی و تهوع و بی‌قراری است تا بدن کم‌کم به بارداری عادت کند. سه‌ماهه سوم بارداری نیز سخت است و ایده خوبی است که هر چه به زمان زایمان نزدیک‌تر می‌شوید، بیشتر در خانه و نزدیک به مرکز درمانی باشید.

قبل از سفر این موارد را مدنظر داشته باشید

عوارض و بیماری‌ها
پیش از سفر باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض زیر هستید لازم است برنامه سفرتان را متناسب با شرایطتان تنظیم کنید:
. آنمی
. دیابت بارداری
. فشارخون بالا
اگر از قبل بیماری یا مشکلی دارید، مدارک و سوابق پزشکی‌تان همراهتان باشد تا اگر لازم شد به آنها دسترسی داشته باشید.

چندقلو باردار بودن
اگر چندقلو باردار باشید، ریسک زایمان زودتر از موعدتان بیشتر است؛ بنابراین حتماً در مورد بهترین زمان مسافرت با پزشکتان مشورت کنید.

شیوع بیماری‌هایی در مقصد
پیش از سفر حتماً وضعیت مقصد را از جهت شیوع احتمالی بیماری‌ها بررسی کنید. مثلاً ممکن است در مقصد موردنظرتان، کووید - ۱۹ یا ویروس زیکا شایع باشد که می‌تواند هم به شما و هم به جنینتان آسیب بزند.
ویروس زیکا می‌تواند با نیش پشه آلوده منتقل شود. زیکا یک بیماری خطرناک است که با نقص مادرزادی میکروسفالی ارتباط دارد و طول عمر کودک را کوتاه می‌کند.
اگر حتماً باید به جایی سفر کنید که ویروسی در آنجا شایع است، حتماً در مورد پیشگیری از پزشکتان سؤال کنید.

واکسیناسیون برای سفر در بارداری

بعضی از واکسن‌ها برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شوند، از جمله واکسن‌هایی که عامل زنده دارند مانند MMR (سرخک، اوریون، سرخجه). دیگر واکسن‌ها مانند آنفلوانزا و کووید - ۱۹ به‌طورکلی طی بارداری منعی ندارند.
اگر به جایی سفر می‌کنید که باید واکسن‌هایی بزنید، در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود مشورت کنید.
گاهی ریسک ابتلا به بیماری بیشتر از هر گونه عارضه جانبی واکسن است.

پرواز در بارداری

بیشتر خانم‌ها مشکلی برای پرواز در بارداری ندارند؛ اما باز هم باید با پزشک خود مشورت کنید.
در پروازهای طولانی باید طی سفر مرتباً از جای خود بلند شوید، پاها را بکشید تا دچار لخته خون نشوید.


چه زمانی سفر در بارداری ممنوع است؟

یادتان باشد، تاریخ زایمان شما تقریبی است و نمی‌توان آن را دقیقاً پیش‌بینی کرد و ممکن است در هفته‌های آخر بارداری‌تان هر وقتی زمان زایمان فرابرسد.
بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند در سه‌ماهه سوم بارداری جای دوری نروید، خصوصاً در ماه آخر. اگر لازم است در ماه آخر به سفری بروید حتماً قبل از سفر، بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی نزدیک به مقصدتان را شناسایی کنید.
اگر طی بارداری مشکلی پیش بیاید که نیازمند کنترل توسط پزشک باشد، به هیچ سفری نباید بروید، مثلاً پره اکلامپسی، جفت سرراهی یا سابقه زایمان زودرس.


چه زمانی دیگر مجاز به پرواز نیستید؟

اینکه چه زمانی در بارداری نباید به سفر بروید بستگی به خط‌هوایی موردنظر دارد و اینکه آیا سفرتان داخلی است یا خارجی. هر خط‌هوایی، سیاست خاص خودش را در مورد اینکه یک خانم باردار در چه مرحله‌ای مجاز به پرواز نیست دارد.
به‌طورکلی، بیشتر خطوط هوایی به خانم‌های بارداری که در ماه آخر بارداری هستند اجازه سفر نمی‌دهند. بعضی از خطوط هوایی نیز از هفته ۲۸ یا ۲۹ بارداری، پرواز را ممنوع می‌کنند. پروازهای بین‌المللی این محدودیت را در مرحله پایین‌تری از بارداری اعمال می‌کنند.

توصیه‌هایی برای سفر در بارداری

وقتی باردارید و می‌خواهید به سفر بروید، باید برای یک موقعیت اورژانسی آماده باشید.

از جایتان بلند شوید و پاهایتان را بکشید
طی سفر از جا بلندشدن و کمی حرکت‌کردن کمک می‌کند دچار لخته خون نشوید. ایجاد لخته خون در زمان بارداری ریسک بیشتری دارد. شاید لازم باشد؛ مثلاً اتومبیل متوقف شود و شما پیاده شوید و چندقدمی راه بروید و عضلات خود را بکشید. یا در قطار یا هواپیما از صندلی‌تان بلند شوید و حرکت کنید.

دستورالعمل‌های ایمنی را رعایت کنید
. از کیفیت آب مقصد مطمئن شوید. آب آلوده در برخی جاها می‌تواند منجر به بیماری‌های خطرناکی شود. اگر از سالم‌بودن آب مطمئن نیستید، از آب‌معدنی استفاده کنید و یادتان باشد به نوشیدنی‌هایتان یخ اضافه نکنید.
. دستورالعمل‌های غذایی را رعایت کنید. وقتی باردارید شاید نتوانید هر غذایی بخورید. مثلاً ماهی حتماً باید کاملاً پخته باشد و از دست‌فروش‌ها غذایی نخرید.
. همیشه کمربند ایمنی ببندید. پایین کمربند را از زیر شکم و بالای کمربند را از بین سینه‌هایتان رد کنید.
. بدن خود را هیدراته نگه دارید و از کافئین و الکل پرهیز کنید.
. جوراب واریس بپوشید.
. اگر احساس تنگی نفس کردید اطرافیان را در جریان بگذارید.

پرونده پزشکی‌تان همراهتان باشد
یک کپی از پرونده پزشکی‌تان را همراه خود داشته باشید (به‌صورت یک فایل الکترونیکی). اگر در معرض خطری هستید یا دیگر عارضه‌ای دارید، این کار بسیار مهم‌تر است.
اگر یک وضعیت پزشکی اورژانسی برایتان پیش بیاید یا نیازمند درمان خاصی باشید، پرونده پزشکی شما بسیار به کار خواهد آمد.

از قبل مراکز درمانی مقصدتان را مشخص کنید
فرقی نمی‌کند با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید یا کجا می‌روید، خیلی مهم است که از قبل بدانید در صورت نیاز به خدمات پزشکی به کجا دسترسی دارید، قبل از رفتن:
. نزدیک‌ترین مرکز پزشکی یا بیمارستان نزدیک به محل اقامتتان را شناسایی کنید.
. اگر با اتومبیل سفر می‌کنید، مراکز درمانی که در مسیرتان وجود دارند را شناسایی کنید.
از قبل برنامه داشتن کمک بزرگی به شما می‌کند و اگر در یک وضعیت اورژانسی قرار بگیرید، دستپاچه نخواهید شد.

نظر شما