شناسهٔ خبر: 66968737 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

پایان ماموریت در عراق پس از ۲ دهه

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: شورای امنیت سازمان ملل طبق درخواست عراق تصمیم گرفت هیات خود را که از ۲۰ سال قبل در عراق مستقر است، تا پایان سال ۲۰۲۵ از این کشور خارج کند.
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق اوایل ماه مه در نامه‌ای خطاب به شورای امنیت با اشاره به برخی تحولات مثبت و موفقیت‌ها،‌ از این نهاد بین‌المللی خواست به ماموریت هیات سازمان ملل در عراق (یونامی) که از سال ۲۰۰۳ در این کشور حضور دارد، پایان دهد.
السودانی در نامه خود نوشت، در این شرایط و پس از ۲۰ سال از تحول دموکراتیک و غلبه بر چالش‌های مختلف، دیگر دلیلی برای حضور هیاتی سیاسی در عراق وجود ندارد.
نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق گفت: درخواست برای پایان کار هیات یونامی با توجه به ثبات سیاسی و امنیتی که عراق شاهد آن است و پیشرفتی که در زمینه‌های متعدد داشته است، مطرح شد.
وی تاکید کرد که هیئت مساعدت سازمان ملل، نوعی از انواع همکاری دوجانبه عراق و سازمان ملل است که باید مبتنی بر رایزنی دوجانبه و احترام به تمایل و حاکمیت عراق باشد و با میزان تحقق اهداف هیئت و نیاز به تداوم فعالیت آن مرتبط است.
استقرار هیات‌های سازمان ملل به موافقت کشور میزبان نیاز دارد و تصمیمی که شورای امنیت به اتفاق آراء تصویب کرد، با توجه به درخواست بغداد بوده و تصمیم گرفته شد دوره پایانی ماموریت هیات سازمان ملل ۱۹ ماه و تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۵ باشد و پس از این تاریخ فعالیت و عملیات آن متوقف شود.این هیات در سال ۲۰۰۳ پس از مداخله نظامی آمریکا و انگلیس و سقوط رژیم صدام در عراق ایجاد شد. ماموریت آن که در سال ۲۰۰۷ تعیین و هر ساله تمدید شد، شامل حمایت از دولت عراق برای انجام گفت‌وگوی سیاسی فراگیر، آشتی ملی و برگزاری انتخابات و یا اصلاحات در بخش امنیتی بود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما