شناسهٔ خبر: 66967723 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

تلاش مدیریت شهری شیراز جهت رشد ۵۰۰ درصدی بودجه طی سه سال

صاحب‌خبر -

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر و معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز به همراه با حضور در برنامه تلویزیونی خوشا شیراز به تشریح برنامه‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و بودجه‌ریزی مدیریت شهری در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

افسانه خواست خدایی در برنامه تلویزیونی خوشا شیراز ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور مردمی و بی‌ریا و جمعی از خدمتگزاران صادق کشور، در خصوص برنامه‌های کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر شیراز گفت: کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی و املاک شورای شهر شیراز قلب تپنده شورای اسلامی شهر است، چراکه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت بودجه‌ریزی سالانه شهر و موضوع تعیین و تکلیف میزان عملکرد شهرداری در حوزه‌های مختلف، نظارت بر املاک، دارایی‌ها و سرمایه‌های شهرداری به شکل مستقیم در این کمیسیون انجام می‌گیرد.

خواست خدایی در رابطه با بودجه‌ریزی شورا طی سه سال گذشته تاکنون اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ که شورا آغاز به کار کرد، بودجه شهرداری ۶ هزار و ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بود که با متمم بودجه همان سال به ۹ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان افزایش داشت و در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد خوب بودجه بودیم به‌طوری‌که بودجه به ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان رسید و بعد متمم همان سال ۱۸ هزار میلیارد تومان مصوب شد.

وی ادامه داد: بودجه کلان‌شهر شیراز برای سال ۱۴۰۲ رشد مطلوبی را طی کرد و به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و در متمم ۲۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شد که امسال نیز با سیستم گذاری شورای شهر بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شد که شاهد رشد پنج برابری بودجه از سال ۱۴۰۰ تاکنون بوده‌ایم که این حاصل سیاست‌گذاری مطلوب شورای اسلامی شهر و تلاش شبانه‌روزی شهرداری بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز، برنامه‌ریزی برای بودجه این کلان‌شهر را در 6 حوزه کالبدی شهرسازی، محیط زیست، خدمات مدیریت، خدمات فرهنگی اجتماعی، ایمنی و بحران و حمل‌ونقل و ترافیک تعریف کرد و افزود: بر این اساس، درصدی از بودجه به هر حوزه تخصیص پیدا می‌کند که بعضاً در برخی حوزه‌ها مثل فرهنگی بودجه نسبت به سال‌های گذشته چند برابر شده است.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه همان‌طور که پروژه‌های بزرگ‌مقیاس برای شورای اسلامی شهر و شهرداری اهمیت دارد پروژه‌های فرهنگی، زیست‌محیطی، ایمنی و بحران نیز باید دیده شوند، تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ای ازنظر شورا مطلوب است که تمام حوزه‌ها باهم در آن دیده شود که در این راستا شورای اسلامی شهر برای شهرداری بر اساس سند بالادستی در تمام حوزه‌ها تکلیف مشخص می‌کند.

خواست خدایی همچنین بر توزیع عادلانه خدمات شهری و عمرانی در سطح کلان‌شهر شیراز تأکید کرد و افزود: رعایت عدالت و توجه به اینکه مناطق و محلات مختلف شهر چقدر از زیرساخت‌های بهره‌مند هستند ملاک عمل برای ما است که هرچقدر مناطق شهری کم برخوردارتر باشند در اولویت شهرداری و شورای اسلامی قرار گرفتند‌.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه شورای اسلامی شهر و شهرداری برای حوزه‌های فرهنگی گفت: به همان اندازه که در حوزه‌های عمرانی و شهرسازی دغدغه‌مند هستیم برای حوزه فرهنگی شهر نیز تلاش می‌کنیم تا به شاخص مطلوب دست‌یابیم گر چه هنوز تا هدف‌گذاری مطلوب فاصله داریم.

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه، امور حقوقی و املاک شورای اسلامی شهر شیراز به نام‌گذاری شیراز با عنوان سومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) اشاره کرد و گفت: در این راستا باید تلاش کنیم تا تراز شهر شیراز در تمام حوزه‌ها خصوصاً مباحث فرهنگی به تراز سومین حرم اهل‌بیت(ع) نزدیک شود.

خواست خدایی اضافه کرد: برنامه فرهنگی نباید به رویدادهای موقت خلاصه شود بلکه باید تلاش کرد ضمن تقویت زیرساخت‌های فرهنگی، با فعال نمودن ظرفیت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف خصوصاً فرهنگ شهروندی به ارتقاء فرهنگ، شهر کمک کرد.

وی همچنین به افتتاح پردیس سینمایی با تصویب نام‌گذاری در کمیته نام‌گذاری به نام مرحوم استاد امین تارخ اشاره کرد و عنوان کرد: در این پروژه شهرداری تلاش‌های بسیاری داشت تا این خدمت فرهنگی و ارزشمند در اختیار شهروندان فهیم شیرازی قرار بگیرد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز همچنین بر خدمت گذاری صادقانه و حفظ امانت‌داری تأکید کرد و گفت: ما به‌عنوان نماینده مردم امانت‌دار منافع و اموال مردم هستیم که در این راستا به شکل جدی در حوزه حقوقی، املاک و باغات شهر شیراز اقدامات جدی و برخورد با تخلفات داشته‌ام و سعی در حفظ منافع و دارایی‌های مردم و کلان‌شهر شیراز داشته‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری شیراز نیز در این برنامه درباره اهم وظایف و اقدامات در خصوص برنامه‌ها، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی مدیریت شهری گفت: در نظام برنامه‌ریزی شهرداری شیراز یک سری برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تعریف‌شده که مدل بودجه‌ریزی شهرداری جز برنامه عملیانی کوتاه‌مدت است، اما منشأ بودجه‌ریزی با توجه به برنامه بلندمدت هست.

محمدعلی راضی بابیان اینکه شهرداری کلانشهرها و همچنین شهرداری شیراز یک ابر سازمان هستند که بدون یک برنامه منسجم نمی‌توان آن را اداره کرد، افزود: شهرداری تا به امروز پنج برنامه میان‌مدت و یک‌برنامه بلندمدت ۲۰ ‌ساله تهیه‌کرده که یک برنامه راهبردی و جنس آن هدف‌گذاری است و از سطح چشم‌انداز شروع می‌شود و به راهبرد سیاست‌گذاری شورای اسلامی شهر می‌رسد.

وی برنامه عملیاتی شهرداری شیراز را از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ در قالب پروژه‌های مختلفی و خدمت به مردم عنوان کرد و گفت: اکنون در سال سوم این برنامه ۹۰۰ پروژه شامل ۱۵۰ پروژه کلان تعریف‌شده که بر اساس این مطالعات و نیازسنجی قابلیت شهر شیراز احصا شده و در یک سری مطالعات ظرفیت سنجی انجام و حدود توسعه مشخص‌شده که بعد از نیازسنجی و امکان‌سنجی بر اساس جداول و راهبرد تعریف می‌شود و بودجه گذاری برای شش محور عملیاتی‌ خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز با اشاره به بودجه ۳۱ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری شیراز برای امسال اظهار کرد: این بودجه در دو بخش عمرانی و هزینه پشتیبانی جاری در نظر گرفته‌شده است که در هزینه پشتیبانی نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان فقط هزینه نگهداری شهر است.

راضی ادامه داد: سالانه یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه پسماند و نظافت شهری و هزار تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود.

وی بابیان اینکه برای نگهداری باغات و فضای سبز شهری سالانه ۷۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود افزود: یک هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان هزینه امور شهری مناطق یازده‌گانه شهرداری و مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان یارانه اتوبوس برای کاهش بلیت و جذب سفرهای شهری از طریق حمل‌ونقل عمومی است و همچنین در رابطه با پشتیبانی در حوزه آتش‌نشانی ۳۲۰ میلیارد تومان در بخش هزینه جاری سازمان آتش‌نشانی در رابطه با ایمنی است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز اضافه کرد: بودجه شهرداری شیراز در بخش عمرانی ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که امسال در بخش عمرانی جهش ۵۱۱ درصدی داشته‌ایم.

راضی با اشاره به اینکه شهر شیراز تبدیل به یک کارگاه بزرگ عمرانی شده که هم پروژه کلان و هم خرد و تأثیرگذار در محلات را شامل شده است، اظهار کرد: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک حدود ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است که تکمیل رینگ‌های 3 و 4 و تقاطع‌های مختلف و احداث بزرگراه‌هایی چون شهید سلیمانی، شهید استوار و … بخشی از هزینه کرد بودجه بوده است.

معاون شهردار شیراز گفت: اکنون ۱۳۰ اتوبوس خریداری و به ناوگان حمل‌ونقل و عمومی اضافه‌شده که امروزه هر اتوبوس حدود هفت میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی در ادامه به اعتبار حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در حوزه محیط‌ زیست اشاره کرد و افزود: این اعتبار در بخش توسعه بوستان‌‌های شهری و نگهداری آن و تأمین آب باغات است و همچنین در حوزه ایمنی و تاب‌آوری شهر هزار و ۴۰۰ میلیارد اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

راضی به توجه ویژه شورای ششم به حفظ و نگهداری باغات قصر دشت نیز اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به باغات قصر دشت به‌عنوان گوهر ارزشمندی که از پیشینیان به ما رسیده است ضروری است که رقمی بالغ‌بر هزار میلیارد تومان برای حفظ باغات قصر دشت تخصیص داده‌شده است.

وی بیان کرد: در حوزه کالبدی شهر ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی بافت تاریخی ۳۷۰ هکتاری و بافت فرسوده در نظر گرفته‌شده است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان با اشاره به پیشینه فرهنگی و هنر در شیراز و وجود مفاخر و هنرمندان بسیاری گفت: شهرداری کلان‌شهر شیراز بودجه فرهنگی را در دو بعد زیرساختی و رویداد محور افزایش داد که با تدابیر معاونت فرهنگی شهرداری فعالیت خوبی ازجمله راه‌اندازی سمفونی شیراز با همکاری کارن همایون‌فر در حال انجام است.

وی با تأکید بر این موضوع که سعی شده توزیع اعتبارات در تمام بخش‌ها متوازن باشد، افزود: راه‌اندازی سالن تئاتر نصر و پردیس سینمایی در جنوب شهر ازجمله فعالیت‌های فرهنگی شهرداری شیراز بوده است.

راضی بابیان اینکه کیفیت زندگی مردم باید هم‌ تراز با امکانات اولیه شهر شود، خاطرنشان کرد: در این راستا سند جامع محرومیت‌زدایی در شورای اسلامی تعریف شد که شهرداری شیراز سند را تهیه کرد که این سند بر اساس جغرافیای محلات و شاخص‌ها برای ۱۵۲ محله برنامه‌ریزی شد.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز، وی بیان کرد: بر این اساس نیازمندی‌های پروژه بزرگ محرومیت‌زدایی و محله محوری بااعتبار هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محلات شهر شیراز تخصیص یافت که امیدوارم بتوانیم در پایان دوره شورای اسلامی شهر شاهد ارتقای کیفیت زندگی مردم شهر شیراز از امکانات اولیه شهری باشیم.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما