شناسهٔ خبر: 66967458 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

قطع رابطه دانشگاه بلژیکی با تمام دانشگاه‏‏‌های اسرائیلی

با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دانشگاه گنت(خنت) واقع در بلژیک اعلام کرد که با از این پس با هیچ کدام از نهادهای آموزشی اسرائیل ارتباطی نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا، این دانشگاه شب گذشته اعلام کرد که روابط خود با همه دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی اسرائیل را قطع کرده است، زیرا خط مشی آنها دیگر با سیاست های حقوق بشر همسو نیست.

دانشجویان معترض طرفدار فلسطین در دانشگاه گنت علیه تهاجم نظامی اسرائیل به غزه تظاهرات کردند و از اوایل ماه مه بخش هایی از محوطه دانشگاه را اشغال کردند.

بر اساس بیانیه این دانشگاه، تحقیقات دانشگاه گنت، نگرانی‌ ها در رابطه با ارتباط بین مؤسسات دانشگاهی اسرائیل با دولت، ارتش، یا سرویس‌های امنیتی این رژیم را برجسته کرد.

این تحقیقات همچنین به حکم اخیر دادگاه جهانی مبنی بر بدتر شدن وضعیت بشردوستانه در غزه در ماه های اخیر اشاره کرد. دانشگاه گنت که پیش از این ۱۸ همکاری مستمر با موسسات دانشگاهی اسرائیل داشت، دو هفته پیش روابط خود را با سه موسسه اسرائیلی قطع کرده بود.

این دانشگاه اعلام کرده که به پروژه های تحقیقاتی خود با شش مؤسسه غیر آکادمیک اسرائیلی ادامه خواهد داد. چراکه آنها هیچ ارتباطی بین این موسسات و نقض حقوق بشر پیدا نکرده اند.

معترضان به شبکه تلویزیونی بلژیکی "وی آر تی" گفتند که از این تصمیم استقبال می کنند، اما مایلند که این قطع ارتباط با این شش شریک غیر آکادمیک اسرائیلی نیز انجام شود.

گفتنی است، دو دانشگاه دیگر بلژیک نیز تغییراتی را در همکاری خود با موسسات اسرائیلی اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، دانشگاه آنتورپ از دانشگاه های مهم بلژیک نیز اعلام کرد که به پروژه های تحقیقاتی جاری خود با موسسات اسرائیلی ادامه می دهد؛ اما پروژه های جدید با شرکای اسرائیلی را به حالت تعلیق در می آورد.

برچسب‌ها:

نظر شما