شناسهٔ خبر: 66967419 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

رشد ۱۸۰۰ درصدی قیمت کنسرو ماهی تن طی ۱۲ سال/ تن ماهی همچنان در مسیر گرانی

قیمت کنسرو ماهی تن از سال 91 تا امروز حدود 1800 درصد افزایش پیدا کرده است. این امر باعث حذف این محصول از سبد بسیاری از خانواده‌های ایرانی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصرف کنسرو ماهی تن در ایران به یکی از بخش‌های مهم رژیم غذایی بسیاری از مردم تبدیل شده است. این محصول به دلیل مزایا‌ی متعدد آن از جمله سهولت استفاده، ماندگاری بالا و ارزش غذایی آن میان مردم محبوبیت دارد.

در حالی که پیش از این با گرانی کالاهایی نظیر گوشت قرمز و مرغ، کنسرو ماهی تن ماده غذایی جایگزین محسوب می‌شد، اکنون قیمت این محصول از مرغ هم بالاتر رفته است. 

داده‌های به‌دست‌آمده حاکی از آن است که قیمت کنسرو ماهی تن از سال 91 تاکنون افزایش چشمگیری پیدا کرده است. تن ماهی از سال 91 تا 95 نرخ پنج هزار تا ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی خود را حفظ کرد.

در سال 97 قیمت کنسرو ماهی تن بین ۹ هزار تا 10 هزار تومان متغیر بود. اما در سال 98 قیمت آن افزایش چشمگیری پیدا کرد و به 15 هزار تا 19 هزار تومان رسید.

قیمت تن ماهی در سال 1400 هم افزایش یافت و این محصول با قیمت 20 هزار تا 38 هزار تومان در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسید. این نرخ در سال 1401 ثابت ماند و تغییری پیدا نکرد.

در سال 1402 باز هم قیمت تن ماهی نجومی شد و این محصول 75 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. در حال حاضر قیمت تن ماهی از 75 هزار تومان شروع می‌شود و تا 94 هزار و 300 تومان ادامه دارد.

 

کنسرو ماهی تن 89 هزار تومان، یعنی معادن 1780 درصد، رشد کرده است. همین باعث شده تن ماهی از سفره بسیاری از خانواده‌های ایرانی حذف شود.

علت افزایش قیمت تن ماهی در سال 1398

عوامل مختلفی در سال‌های گذشته باعث افزایش قیمت کنسرو ماهی تن شده‌اند. یکی از سال‌هایی که این محصول با افزایش قیمت چشمگیری مواجه شد، سال 1398 بود.

کاوه زرگران، دبیر کانون انجمن‌های صنایع غذایی، در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرد علت اصلی این افزایش قیمت، خارج شدن گوشت ماهی تن از فهرست کالاهایی بود که ارز دولتی دریافت می‌کردند.

به گفته زرگران، در این سال مشکلاتی نیز در زمینه واردات قوطی و درِ آسان بازشو وجود داشت که به افزایش قیمت‌ها دامن زد.

علت افزایش قیمت تن ماهی در سال 1402

عباس مختاری، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار سازمان شیلات در گفت‌وگو با ایسنا، علت افزایش قیمت تن ماهی را افزایش قیمت نهاده‌های تولید کنسرو در سطح جهانی عنوان کرده است.

افزایش قیمت نهاده‌های تولید نظیر ماده اولیه ماهی تن، قوطی، افزایش دستمزد، کاهش واردات ماهی برای تنظیم بازار، عدم تخصیص به‌موقع ارز، زمان‌بر شدن تخصیص ارز به دلیل تغییر گروه کالایی این محصول و افزایش هزینه‌های تمام‌شده ماهی تن در آب‌های بین‌المللی باعث افزایش قیمت این محصول در سال 1402 شده است.

میزان تولید کنسرو ماهی تن 

مسعود بختیاری، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنایع کنسرو، درباره میزان ظرفیت کارخانه‌ها برای تولید کنسرو در گفت‌وگو با افکار‌نیوز توضیح داد، ظرفیت اسمی سالانه کارخانه‌های تولید‌کننده کنسرو ماهی، بیش از 900 میلیون قوطی کنسرو است. اما آمار اعلامی سازمان شیلات نشان می‌دهد در پنج ۶ سال گذشته، 500 تا 600 میلیون قوطی کنسرو در کارخانه‌ها تولید شده است.

او درباره میزان تولید کنسرو در سال جاری گفت، کارخانه‌های تولید کنسرو با 50 درصد ظرفیت فغالیت می‌کنند. اکنون 250 تا 300 میلیون قوطی کنسرو در کشور تولید می‌شود.

تحریم عامل کاهش واردات کنسرو ماهی تن

رئیس هیات مدیره سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره واردات تن ماهی توضیح داد، شرایط تحریم باعث شده واردات این محصول از 40 تا 50 هزار تن به 20 هزار تن برسد.

او درباره چالش‌های ثبت سفارش کالا تصریح کرد، در حال حاضر چهار هزار تن ماهی تون در بندر رسوب کرده و قبض انبار سازمان دامپزشکی هم دریافت کرده است. به دلیل تعلل دستگاه‌های اجرایی، طبق بر‌آورد‌های انجام‌شده، تولید‌کنندگانی که ماهی تن وارد کرده‌اند، باید روزانه 25 هزار دلار به شرکت‌های کشتیرانی خارجی هزینه دموراژ پرداخت کنند.

قیمت کنسرو ماهی تن در سال جاری ثابت مانده است؟

بختیاری با اشاره به افزایش نیافتن قیمت تن ماهی گفت، با وجود افزایش هزینه حمل‌ونقل،  دستمزد، حامل انرژی، قوطی و در، امسال افزایش قیمتی اعمال نشده و تن ماهی با قیمت سال گذشته در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، رشد نجومی قیمت تن ماهی باعث حذف این محصول از سفره خانواده‌های ایرانی شده است. از همین رو تن ماهی در بین مردم به غذای تجملی تبدیل شده است. احتمال می‌رود عواملی نظیر تحریم‌ها، افزایش هزینه‌های تولید، حمل‌نقل و... سبب افزایش مجدد قیمت این محصول شود.

منبع: تجارت نیوز

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما