شناسهٔ خبر: 66967386 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوای زاهدان و همدان بر مدار قرمز / شاخص کیفی ۱۹ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، از این‌رو امروز هوای پنج شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و ۱۹ شهر در وضعیت سالم و پاک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _شنبه دوازدهم خرداد_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارد.

بر این اساس، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای زاهدان با شاخص ۱۸۱ و همدان با شاخص ۱۵۴، در وضعیت هوای ناسالم (قرمز) قرار دارد، در حالی که روز گذشته هیچ‌یک از شهرها در چنین موقعیتی ثبت نشدند.

امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اهواز با شاخص ۱۰۴، زنجان با شاخص ۱۱۸ و اراک با شاخص ۱۰۵، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به‌طوری که روز گذشته شهرهای اهواز، زنجان، زاهدان و یاسوج بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده بود.

قابل توجه است که دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۵۶، اردبیل با شاخص ۶۰، اصفهان با شاخص ۹۳، کرج با شاخص ۸۴، بوشهر با شاخص ۷۸، تهران با شاخص ۷۸، بیرجند با شاخص ۵۲، مشهد با شاخص ۵۴، بجنورد با شاخص ۶۸، سمنان با شاخص ۶۲، قم با شاخص ۸۵، سنندج با شاخص ۵۵، کرمان با شاخص ۵۴، کرمانشاه با شاخص ۶۱ و یاسوج با شاخص ۹۴، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته یازدهم خرداد، ایستگاه شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، مشهد، بجنورد، سمنان، قم، کرمان، کرمانشاه، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست امروز سنجش کیفی هوا در ایستگاه کلانشهرهای ارومیه با شاخص ۳۰، ایلام با شاخص ۲۲، شیراز با شاخص ۴۱ و یزد با شاخص ۳۹ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای ارومیه، اردبیل، ایلام، بیرجند، شیراز، سنندج و یزد در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای شهرکرد، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به‌طوری که روز گذشته نیز شهرهای شهرکرد، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما دو شهر ناسالم (قرمز)، سه شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ سالم (زرد)، چهار شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده درج شدند، در حالی که روز گذشته چهار شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۳ شهر سالم (زرد)، هفت شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

نظر شما