شناسهٔ خبر: 66966430 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هوای ناسالم؛ سوغات شوم ریزگردهای قره‌قوم برای مازندران

ساری- ایرنا- استمرار جولان ریزگردهای صحرای قره‌قوم ترکمنستان در آسمان مازندران طی روزهای اخیر کیفیت هوای نقاطی از مازندران را در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و حتی خطرناک برای همه گروه‌ها قرار داده و امروز -شنبه- نیز بر اساس داده‌های ایستگاه آلایندگی‌سنجی شهر نکا، کیفیت هوای این شهر برای گروه‌های حساس ناسالم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آسمان مازندران چند روزی است که شفافیت روزهای بهاری را ندارد و غبارآلود دیده می‌شود. وضعیتی که در بسیاری از نقاط استان از شرق تا غرب به چشم می‌آید و عامل آن هم ورود ریزگردها از صحرای قره‌قوم ترکمنستان به آسمان این استان است.

چهارشنبه هفته گذشته -۹ خرداد- مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با ایرنا تایید کرد که غبار قابل مشاهده در نقاط مختلف این استان توده ریزگرد است. این وضعیت امروز –شنبه- نیز در مناطقی از مازندران قابل مشاهده است. از صبح امروز آسمان برخی شهرهای استان از جمله ساری به مرور در وضعیت غبارآلود قرار گرفت و توده ریزگرد شعاع دید را به شکل قابل توجهی کاهش داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا وجود ریزگرد در آسمان شهرهای مختلف استان طی روز جاری را تایید کرد و گفت: بر اساس داده‌های سه ایستگاه آلایندگی‌سنجی فعال در مازندران که اخیرا در شهرهای چالوس، آمل و نکا راه‌اندازی شده‌اند، وضعیت کیفیت هوای آمل و چالوس «سالم» است، اما هوای شهر نکا در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» قرار دارد.

هوای ناسالم؛ سوغات شوم ریزگردهای قره‌قوم برای مازندران ریزگردها در آسمان ساری - ظهر شنبه ۱۲ خرداد

عطاءلله کاویان افزود: داده‌های ثبت شده از ایستگاه آلایندگی‌سنجی شهر نکا در ساعت ۱۳ امروز عدد ۱۱۷ را برای شاخص کیفیت هوا بر مبنای ذرات معلق بالاتر از ۲.۵ میکرون نشان می‌دهد که وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» (سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی) محسوب می‌شود.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در دسته‌بندی کیفیت هوا بر مبنای ذرات معلق بالاتر از ۲.۵ میکرون از صفر تا ۵۰ «هوای پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ «هوای سالم»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ «هوای ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ «ناسالم برای همه گروه‌ها»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ «بسیار ناسالم» و از ۳۰۰ تا ۵۰۰ «خطرناک» محسوب می‌شود.

هوای ناسالم؛ سوغات شوم ریزگردهای قره‌قوم برای مازندران جدول شاخص آلودگی هوا

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این‌که بیشترین اعداد در سه ایستگاه آلایندگی‌سنجی استان طی سال جاری روز چهارشنبه -۹ خرداد- ثبت شد، خاطرنشان کرد: چهارشنبه گذشته شاخص کیفیت هوا در نکا طی برخی ساعات از عدد ۴۰۰ هم فراتر رفته بود و میانگین روزانه شاخص کیفی ۳۰۵ برای این شهر ثبت شد. یعنی هوای این شهر در وضعیت «خطرناک» قرار داشت. بیشترین اعداد نیز روز چهارشنبه -۹ خرداد- ثبت شد.

کاویان خاطرنشان کرد: وضعیت هوای استان در مجموع امروز نسبت به چند روز اخیر بهتر شده، اما همچنان با پدیده ریزگردها در آسمان مازندران مواجهیم.

وی با بیان این‌که پیشگیری از وقوع این پدیده در منطقه و تغییرات اقلیمی با توجه به مبدأ خارجی آن امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: هفته گذشته بلافاصله پس از مشاهده وضعیت و داده‌های این سه ایستگاه با هواشناسی استان و دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل مکاتبه شد تا اقدامات مورد نیاز در زمینه صدور هشدارهای لازم انجام شود.

هوای ناسالم؛ سوغات شوم ریزگردهای قره‌قوم برای مازندران ریزگردها در آسمان ساری - ظهر شنبه ۱۲ خرداد

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: روز پنجشنبه نیز جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان برگزار شد و به سازمان صمت مازندران اعلام شد که برای پیشگیری از تشدید ریزگردها در استان، معادن شن و ماسه در سوادکوه، جاده هراز و مرزن‌آباد برای روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل شوند که این تصمیم طی ۲ روز اخیر اجرا شد.

کاویان افزود: در مورد مازوت‌سوزی نیروگاه نکا نیز تاکید شد دست‌کم در این زمان از سال که ناترازی گاز نداریم، مصرف مازوت در نیروگاه نکا متوقف شود که قرار است این اقدام طی روزهای آتی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه همه‌جانبه همه دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه کاهش آلودگی هوا به وقوع پدیده ریزگردها در مازندران، تصریح کرد: همه دستگاه‌های مرتبط باید طبق تکالیف قانونی در این زمینه به موقع وارد عمل شوند. هواشناسی باید پیش از رسیدن توده ریزگردها به فضای استان اطلاعات لازم را در اختیار دستگاه‌های مرتبط بگذارد یا دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در مورد اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم در مواقع ضروری برای مناطقی که در وضعیت ناسالم یا خطرناک قرار می‌گیرند تصمیم‌گیری کنند تا مراکز درمانی برای ارائه خدمات به افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی آماده باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان این‌که در حال حاضر فقط در سه شهر استان داده‌های مربوط به آلاینده‌های هوا ثبت می‌شود، تصریح کرد: برای این‌که پایش دقیق‌تر و بهتری از وضعیت هوای استان داشته باشیم دست‌کم به سه ایستگاه آلایندگی‌سنجی دیگر در شهرهای تنکابن، بابل و ساری نیاز داریم.

هوای ناسالم؛ سوغات شوم ریزگردهای قره‌قوم برای مازندران ریزگردها در آسمان ساری - ظهر شنبه ۱۲ خرداد

نیاز مازندران به ۶ ایستگاه آلایندگی‌سنجی که مورد تاکید کاویان قرار دارد، حدود ۶ سال پیش در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای مازندران نیز تصویب شده بود. سال ۱۳۹۷ در کارگروه کاهش آلودگی هوای مازندران ایجاد ۶ ایستگاه سنجش آلاینده‌های هوا تصویب شده بود که طی ماه‌های اخیر پس از چند سال سه ایستگاه در استان راه‌اندازی شد و دست‌کم هنوز سه ایستگاه دیگر نیاز است.

ریزگردهایی که این روزها آسمان مازندران را در بر گرفته‌اند و تسخیر کرده‌اند از صحرای قره‌قوم ترکمنستان برخاسته‌اند و همراه با جریان بادهای شرقی راهی این استان شدند. این صحرا با ۳۵۰ هزار کیلومتر مربع مساحت نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان را در بر می‌گیرد و تا قزاقستان هم ادامه می‌یابد.

با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شود دمای هوای مازندران از نیمه خرداد تا نیمه شهریور امسال بین ۰.۵ تا یک درجه بیشتر از میانگین نرمال باشد، احتمالا بستر برای ورود ریزگردها به آسمان مازندران فراهم‌تر خواهد بود. افزایش دما در استان جریان بادهای شرقی را در مواجهه با جریان‌های غربی تقویت می‌کند و منجر به فراهم‌تر شدن بستر برای ورود ریزگردها به آسمان استان می‌شود.

در چنین شرایطی طبیعتا اهمیت توسعه ایستگاه‌های آلایندگی‌سنجی در مازندران بیشتر از گذشته احساس می‌شود. ضرورتی انکارناپذیر که طی سال‌های اخیر بارها مورد تاکید قرار گرفت، اما با وجود اقدامات انجام شده با توجه به چالش های جدید (نفوذ ریزگردها) کافی نیست

نظر شما