شناسهٔ خبر: 66965602 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی به ۱۸ مورد

اراک - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای این استان تا پایان سال جاری به ۱۸ مورد افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یوسف یوسفی روز شنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: هرچند وجود اطلاعات آلودگی هوا از جمله ضروریات برای تصمیم‌گیری است و این اطلاعات با پراکنش مناسب ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرها و اطراف آنها به دست می‌آید، اما از دهه ۸۰ تاکنون ۶ ایستگاه سنجش آلودگی هوا (چهار ایستگاه در اراک، یک ایستگاه در شازند و یک ایستگاه در ساوه ) در استان وجود داشت که برخلاف سایر کلانشهرها تاکنون مشارکتی از سوی شهرداری اراک برای اضافه کردن ایستگاه وجود نداشت.

وی بیان کرد: اما سال گذشته با تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوا، پنج ایستگاه دیگر در اراک توسط شهرداری اراک خرید و نصب خواهد شد که هماهنگی در عقد قرارداد دانشگاه اراک با شهرداری جهت اجرای پروژه مکان یابی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا منعقد و در حال مطالعه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این موارد با جدیت از سوی این اداره کل و دستگاه‌های نظارتی استان هم در حال پیگیری است.

یوسفی گفت: یک ایستگاه نیز در محل پالایشگاه شازند وجود داشت که تاکنون راه اندازی نشده اما بزودی در مدارقرار می‌گیرد و از طریق خرید از منابع اعتبارات ملی یک ایستگاه نیز در شهر دلیجان خریداری و راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ماده ۱۴مقرر شد، سه ایستگاه دیگر نیز از طریق مسئولیت‌های اجتماعی واحدهای صنعتی بزرگ استان برای اطراف شهر اراک خریداری و نصب شود و همچنین بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا مقرر شد پنج ایستگاه از طریق شهرداری اراک نصب و راه‌اندازی شود، بنابراین تا پایان سال ۱۴۰۳ تعداد ایستگاه‌ها به ۱۸ مورد افزایش خواهد داشت که سه برابر وضعیت فعلی است که در اینصورت اطلاعات هوا با دقت بیشتری قابل بررسی است.

یوسفی به پایش مستمر صنایع استان مرکزی و شناسایی صنایع آلاینده اشاره کرد و افزود: سال گذشته با تلاش شبانه‌روزی، پایش‌های مستمر نوع و میزان آلایندگی از بیش از سه‌هزار واحد صورت گرفت.

وی بیان کرد: بیش از ۷۰۰ اخطاریه نیز سال گذشته در استان مرکزی صورت گرفت و فهرست صنایع آلاینده با کار تیمی و کارشناسی تنظیم و در فرآیند قانونی اخذ عوارض سبز قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: صایع بزرگ مستقر در اطراف اراک و شازند از جمله ایرالکو، پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی در این فهرست قرار گرفت که بر اساس ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول پرداخت عوارض سبز شدند.

یوسفی عنوان کرد: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب و برای ۲۲ دستگاه اجرایی وظایف متعددی را تعریف کرده اما از سال ۹۶ تاکنون درصد پیشرفت اجرای تعهدات این دستگاه‌ها بر اساس ارزیابی اداره‌کل محیط زیست، کمتر از ۳۰ درصد ارزیابی شد و بازرسی کل استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ نیز این ارزیابی و نظارت را در چهارچوب قوانین و مقررات انجام داد.

وی یادآور شد: ۴۵ مورد ایراد و نواقص اجرایی در این ارزیابی اعلام شد که از طریق کارگروه کاهش آلودگی هوا و اداره‌کل محیط زیست با برگزاری سه نشست و با حضور کلیه دستگاه‌های متولی و انجام مکاتبات متعدد در حال پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه، شرکت پتروشیمی شازند از سال ۹۴ از فهرست خارج شده بود، گفت: این شرکت سال گذشته مجدد با موضوع فلرسوزی در فهرست قرار گرفت.

یوسفی اظهار کرد: عوارض سبز پس از وصول به شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه برمی‌گردد که بر اساس تصویب نامه هات وزیران، ۵۰ درصد این عوارض باید در راستای کاهش آلودگی هوا هزینه شود.

وی گفت: مطابق تبصره سه ماده ۱۱ قانون هوای پاک، واحدهای بزرگ صنعتی موظف به نصب و راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین هستند که متاسفانه این اقدام از سال ۹۶ تاکنون با وجود پیگیری‌های قضایی و قانونی نتیجه نداده، اما در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های مجدد شبرای راه‌اندازی سیستم پایش برخط صنایع نیروگاه حرارتی شازند، منجر به عقد قراداد ایجاد سامانه مذکور شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: این موضوع برای پالایشگاه شازند نیز در حال پیگیری است و یک واحد صنعتی جدید هم به این سامانه متصل شد.

یوسفی اضافه کرد: باعنایت به ماده ۱۲ قانون هوای پاک، صنایع آلاینده استان و بویژه نیروگاه حرارتی شازند به مراجع قضایی معرفی شد و درخواست اعمال ماده ۶۸۸ (تهدید علیه بهداشت عمومی) در سال گذشته و سال جاری صورت گرفته و همچنین در راستای اجرای همین ماده پیگیری‌های لازم و جهت تعطیلی این نیروگاه از ریاست سازمان محیط زیست درخواست شد.

وی عنوان کرد: هشت نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا، ۲۸ نشست کارگروه اضطرار و هفت جلسه ماده ۱۴ نیز سال گذشته تشکیل و متناسب با شرایط زمانی تصمیمات لازم اتخاذ و به دستگاه‌های مختلف در این راستا ابلاغ و پیگیری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: کارگروه ماده ۱۴ برای اولین بار از سال ۱۳۹۶ تاکنون تشکیل و برای انتقال و یا تغییر فرآیند و یا اعمال ماده ۱۴ قانون در خصوص نیروگاه حراراتی شازند، ایرالکو، پالایشگاه، صنوف مزاحم آلاینده درون شهر، واحدهای ذوب فلزات تصمیم گیری شد که از جمله مهمترین موارد می‌توان به تصمیمات خوب کارگروه برای تسریع در تکمیل واحدآندسازی ایرالکو در یک برنامه زمانی ۱۵ ماهه و یا انتقال ۱۰۰ واحد ذوب فلزات به خارج از شعاع ۳۰ کیلومتری اراک اشاره کرد.

یوسفی عنوان کرد: علاوه بر مکاتبات مختلف برای کاهش مصرف سوخت مازوت و ارسال درخواست تعطیلی نیروگاه شازند به معاون رئیس جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در چهارچوب تبصره یک ماده ۱۲ قانون هوای پاک، برای پلمب ۴۰ واحد آلاینده غیر مجاز بویژه واحدهای ذوب ضایعات، توقف عملیات و پلمب ۱۱ واحد معدنی شن و ماسه اطراف اراک، توقف فعالیت قسمت‌های آلاینده بعضی از صنایع، پیگیری‌های قضایی انجام و با دستور دادستان پلمب شدند.


وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون فقط یک مطالعه برای فهرست سیاهه انتشار از طریق مراجع دانشگاهی و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شده که مبنای این فهرست محاسبه میزان آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی است که البته درآن زمان نیروگاه حرارتی شازند مصرف مازوت نداشت اما با پیگیری انجام شده ومساعدت استانداری مرکزی و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار جهت بروزرسانی طرح سیاهه انتشار آلودگی هوای اراک به اداره کل محیط زیست تخصیص داده شد که با انتخاب دانشگاه اراک به عنوان مشاور، امید است تا پایان تابستان جاری فهرستاجدید بروز شده‌ای از سهم هرکدام از صنایع، خودروها و مصارف گاز شهری در اختیار قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را اقدامی دیگر برشمرد و گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی و کارگروه جهت نهایی‌سازی سناریوهای طرح کاهش آلودگی هوای اراک و بازنگری قوانین مختص آلودگی هوای کلانشهر اراک برگزار شد و نتیجه این جلسات در قالب یک برنامه مدون با نام راهکارهای کاهش آلودگی هوای اراک همراه با جدول پروژه‌های ملی و استانی به کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان برای تصویب نهایی ارایه شده است.

یوسفی اظهار در خصوص مصرف مازوت نیز عنوان کرد: متاسفانه در سال ۱۴۰۱ و در یک دوره زمانی ۱۱۶ روزه، حدود۷۰۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند سوخته شد اما در سال ۱۴۰۲ با پیگیری‌های این اداره کل و مدیران مسئول، مصرف سوخت مازوت ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

وی گفت: البته تعداد روزهای آلاینده با گاز دی اکسید گوگرد به دلیل تغییر استاندارها و سختگیرانه‌تر شدن آن افزایش یافت.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: باعنایت به اینکه حدود ۷۰۰ هکتار باغات سنجان و کرهرود به عنوان ریه تنفسی شهر اراک عمل می‌کند، با پیگیری اداره کل وسمن‌های فعال استان، کمیته ویژه‌ای تشکیل شد که برای این موضوع ۱۲ مصوبه به کارگروه کاهش آلودگی هوا پیشنهاد و پس از تصویب در حال پیگیری است.

یوسفی عنوان کرد: این کمیته سه جلسه دیگر نیز در سال گذشته تشکیل داد و اکنون نیز به عنوان یک موضوع جدی و اساسی، احیای باغات سنجان و کرهرود در حال پیگیری است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است.

نظر شما